Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Frågor som vi brottats med
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Arbetsterapi i skolan.
RINKEBYSKOLAN
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Släktskapsregeln för 6a
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Högtidstal Retorik.
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Rapportskrivning – rep.
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
ERGONOMI Vad är det?.
Regional spridningskonferens PlugIn GR
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
I variationsteorins kölvatten
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Vad är du för typ av person?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Att vara professionell
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Resultat av klassrumsbesök
Textilarbete Alice Höök.
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
STUDENTREKRYTERING.
Elev loggbok.
Arbetsterapi i skolan.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.

Ale Kommuns avtal NE.se.
Presentationens avskrift:

Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.

Om databasen Global Issues in Context använder en mängd olika resurser för att förklara de historiska och samtida villkoren som är nödvändiga för att förstå globala frågor, konflikter och händelser. Databasen är utformad av informations- specialister och ämnesexperter för att öka användarens globala medvetenhet, samt utveckla informationskompetens och kritiskt tänkande.

Hur har vi använt Global Issues? Några exempel… •Engelska: Debatt och vetenskapliga artiklar. •Samhällskunskap: Projekt om konflikter. Projekt om katastrofer i modern tid. •Internationella relationer: Vad gör ett land mäktigt? •Folkhälsokunskap: Kvinnors levnadssituation, abortfrågan.

Utvärdering Fråga 1: Vad hittade du på Global Issues som hjälpte dig att lösa uppgiften? Beskriv kort (t ex vad du sökte på och vilka ämnen som det fanns bra eller mycket info om)! Om du inte tyckte att du hittade något bra överhuvudtaget, berätta varför!

”Ett plus med Global Issues var att den täckte väldigt mycket material, sökningsmöjligheterna var mycket bra. Dock så behövdes det verkligen en ordentlig genomgång för att förstå hur sidan var uppbyggd.” ”Det var bra info och en bra bredd av den. Det krävdes att man var fokuserad då det tog lite tid att hitta just det man ville ha eftersom att det fanns så mycket.” ”Hittade ett antal artiklar som var just mitt område som jag också fick bra användning för! […] Vissa av artiklarna var inga problem att förstå medan andra var svårare. Det tog lite extra tid att använda men det var väldigt bra att använda och jag fick ut bra information från den!” ”Jag hittade en del grundinformation på Global Issues. Jag tyckte dock att det var lite svårt att tillgodose sig informationen. Detta pga att sidan var lite svår att förstå.” ”Jag använde mig en hel del av Global Issues och den var till stor hjälp i mitt arbete. Trots att jag hade ett väldigt udda område så fick jag en del träffar där. Jag tyckte att det var bra att träfffarna hamnar under olika rubriker, tidningsartiklar etc…” Synpunkter från eleverna

Utvärdering Fråga 2: Hur svårt tyckte du att det var att informationen i Global Issues var på engelska? 1. Jättesvårt, omöjligt att använda den. 2. Ganska jobbigt, kräver lite för mycket för att man ska orka använda den. 3. Lite jobbigt, men det var värt det för informationen var bra. 4. Inga problem, gjorde inte så mycket att det var på engelska.

Hur svårt tyckte du att det var att informationen i Global Issues var på engelska? Totalt har 66 elever svarat. Dessa går på NV-programmet i årskurs 1 och 2, på Hulebäcksgymnasiet.

Synpunkter från pedagogerna •Databasen är väldigt användbar för mig som lärare när jag och mina kollegor ska planera ämnesövergripande teman, här finns ju redan en lång rad teman presenterade och i stort sett allt är ju ämnesövergripande. •Jag tycker att det är fantastiskt att det går att klicka på en knapp för att lyssna på bakgrundsartiklarna. Vilken fantastisk resurs för våra elever (och också för undervisningen i engelska). •Det är en fördel att det finns flera media; t ex att man ofta kan klicka på relaterade videoklipp. •Det finns färdiga teman att använda sig av. •Jag tycker att Global Issues är till väldigt stor hjälp för oss lärare vid planering.

Marknadsföring Till lärarna: • Nyhetsmail med kort information om databasen. • Information om databasen vid ämneskonferenser. Till eleverna: • I anknytning till olika projekt eller uppgifter. • Länk i länklista eller direkt via gymnasiets info-söksida eller skolans lärplattform.

Några slutsatser • Tydliga genomgångar i anslutning till elevernas eget sökande. • Koppla genomgången till den aktuella uppgiften. • Ge informationen i rätt tid. • Utnyttja databasens olika resurser till olika typer av uppgifter.