Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Om databasen Global Issues in Context använder en mängd olika resurser för att förklara de historiska och samtida villkoren som är nödvändiga för att förstå globala frågor, konflikter och händelser. Databasen är utformad av informations- specialister och ämnesexperter för att öka användarens globala medvetenhet, samt utveckla informationskompetens och kritiskt tänkande.
Hur har vi använt Global Issues? Några exempel… •Engelska: Debatt och vetenskapliga artiklar. •Samhällskunskap: Projekt om konflikter. Projekt om katastrofer i modern tid. •Internationella relationer: Vad gör ett land mäktigt? •Folkhälsokunskap: Kvinnors levnadssituation, abortfrågan.
Utvärdering Fråga 1: Vad hittade du på Global Issues som hjälpte dig att lösa uppgiften? Beskriv kort (t ex vad du sökte på och vilka ämnen som det fanns bra eller mycket info om)! Om du inte tyckte att du hittade något bra överhuvudtaget, berätta varför!
”Ett plus med Global Issues var att den täckte väldigt mycket material, sökningsmöjligheterna var mycket bra. Dock så behövdes det verkligen en ordentlig genomgång för att förstå hur sidan var uppbyggd.” ”Det var bra info och en bra bredd av den. Det krävdes att man var fokuserad då det tog lite tid att hitta just det man ville ha eftersom att det fanns så mycket.” ”Hittade ett antal artiklar som var just mitt område som jag också fick bra användning för! […] Vissa av artiklarna var inga problem att förstå medan andra var svårare. Det tog lite extra tid att använda men det var väldigt bra att använda och jag fick ut bra information från den!” ”Jag hittade en del grundinformation på Global Issues. Jag tyckte dock att det var lite svårt att tillgodose sig informationen. Detta pga att sidan var lite svår att förstå.” ”Jag använde mig en hel del av Global Issues och den var till stor hjälp i mitt arbete. Trots att jag hade ett väldigt udda område så fick jag en del träffar där. Jag tyckte att det var bra att träfffarna hamnar under olika rubriker, tidningsartiklar etc…” Synpunkter från eleverna
Utvärdering Fråga 2: Hur svårt tyckte du att det var att informationen i Global Issues var på engelska? 1. Jättesvårt, omöjligt att använda den. 2. Ganska jobbigt, kräver lite för mycket för att man ska orka använda den. 3. Lite jobbigt, men det var värt det för informationen var bra. 4. Inga problem, gjorde inte så mycket att det var på engelska.
Hur svårt tyckte du att det var att informationen i Global Issues var på engelska? Totalt har 66 elever svarat. Dessa går på NV-programmet i årskurs 1 och 2, på Hulebäcksgymnasiet.
Synpunkter från pedagogerna •Databasen är väldigt användbar för mig som lärare när jag och mina kollegor ska planera ämnesövergripande teman, här finns ju redan en lång rad teman presenterade och i stort sett allt är ju ämnesövergripande. •Jag tycker att det är fantastiskt att det går att klicka på en knapp för att lyssna på bakgrundsartiklarna. Vilken fantastisk resurs för våra elever (och också för undervisningen i engelska). •Det är en fördel att det finns flera media; t ex att man ofta kan klicka på relaterade videoklipp. •Det finns färdiga teman att använda sig av. •Jag tycker att Global Issues är till väldigt stor hjälp för oss lärare vid planering.
Marknadsföring Till lärarna: • Nyhetsmail med kort information om databasen. • Information om databasen vid ämneskonferenser. Till eleverna: • I anknytning till olika projekt eller uppgifter. • Länk i länklista eller direkt via gymnasiets info-söksida eller skolans lärplattform.
Några slutsatser • Tydliga genomgångar i anslutning till elevernas eget sökande. • Koppla genomgången till den aktuella uppgiften. • Ge informationen i rätt tid. • Utnyttja databasens olika resurser till olika typer av uppgifter.