Dagens aktiviteter 13.00—14.00 MTA, historik, fakta om kundtidningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Sid 1, 4-april-08, © Automation Region Automation Region Stockholm Business Region 4 mars 2009 företag, högskola och samhälle i samverkan.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Lagar och regler på arbetsmarknaden.
Bild 1 Välkommen på pressträff om hur fler lärlingar kan få jobb.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Tjänstemän Arbetsbrist Trygghetsrådet TRR Trygghetsrådet.
Ämne 1 Ämne 2 Ämne 3 Ämne 4 Ämne 5 Avsluta. Ämne 1 – 100 Frågan Svaret.
Bokföring av Lönekostnader
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
Att spara i en aktiesparklubb – ett roligt och i längden
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Stora additionstabellen
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Mattis Bergquist
© Synovate Ungas attityder till rökning
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Välkommen till Microsoft Partner Tour 2008 Ann-Charlotte Båth, Microsoft Partner Program.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
1 1 FKG november 2013 Vägvisaren och lite mer…. Elmia
Elinstallatören har i genomsnitt läsare/nr enligt Orvesto Näringsliv Därmed är vi byggbranschens största tidning. VVS-Forum och Elektrikern.
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
PROJEKT LOGISTIKVARUHUSET. Mål: Undersöka möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus.
Stora subtraktionstabellen
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Dagens aktiviteter 13.00—14.00 MTA, historik, fakta om kundtidningar Paus 10 minuter 14.10—15.00 Koncept, projektfaser, övning Paus 20 minuter 15.20—16 Ett fall 16.10–17.00 Webb och papper, framgångsfaktorer, diskussioner Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Om MTA Branschförening för kundtidningsbyråer Startade våren 2000 16 medlemsföretag 3 arbetsutskott: Analys, Marknadsföring och Utbildning och arrangemang. Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Definitionen av kundtidning ”Regelbundet utkommande publikationer som gratis distribueras till företagets kunder eller uppdragsgivare.” ”Trycka gratisutgivna publikationer som genom annonsstruktur eller redaktionellt innehåll har tidskriftsliknande egenskaper.och som huvudsakligen är riktade till ett företags eller en organisations kunder och uppdragsgivare.” I en vidare definition kan personaltidningar, böcker och engångspublikationer ingå. Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Historien Organisationstidningar 1890-tal ASEA 1909 Ratten startade april 1930 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Sveriges tio största tidningar 2000 1 Buffé 1 944 400 2 Ikea Family Magazine 1 075 200 3 Vår Bostad 972 300 4 Kommunalarbetaren 658 400 5 Dagens Arbete 581 500 6 Siftidningen 354 900 7 Akademiker 345 500 8 Ica-Kuriren 329 900 9 Svensk Golf 308 900 10 Pro Pensionären 295 000 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Sveriges tidskrifters undersökning 17 tidningsbyråer svarade 428 titlar, 244 med annonser Upplaga/gång: 25 260 000 ex/nr Omsättning 0,4 miljarder 63 Mkr i annonsintäkter Kvartalsutgivning vanligast 44% B2C, 56% B2B 381 fast anställda varav 190 PL + red Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Branscher med kundtidningar 12 % IT, datorer 11,5 % Tillverkningsindustri 6 % Finansiellt 5,6 % Transport 28 % ”Övrigt” Resten fördelat på en rad branscher. Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Marknaden ökar Antalet titlar ökar – speciellt B2B Upplagan ökar Annonsförsäljningen ökar Få är dock TS-kontrollerade Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Massmediakonsumtion 6 timmar totalt/dag 18 minuter till fack- och populärpress. Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Vilket jobb gör tidningen? Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Vilket jobb gör tidningen? Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Kundtidningens styrkor Varumärkesbyggande Kontinuitet Sätter produkter i ett sammanhang Kan belysa ett ämne från olika håll Ger trovärdighet Bygger relationer och möjliggör dialog Har även en intern effekt Opinionsbildande Tidningen kan i sig vara en värdefull produkt Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Nya vägar Event Kundklubbar CRM Telemarketing/DR Webb PR Radioreklam Kundtidningar Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Tidningens livscykel Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Utvecklingssteg 1. Analys 2. Målformulering 3. Koncept 4.     Utformning (dummy/skisser, tryckupphandling, casting etc.) Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Övning Sitt tre och tre under 10 minuter Ta tillsammans fram en brief för en tänkt tidning från ett av era företag. Anteckna korta punkter på blädderblock Vi går igenom gemensamt Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Produktionsflödet 1. Redaktionsrådsmöte 2. Utlägg av jobb 3.       Sidplanering 4.       Redigering 5.       Korrektur 6.       Layout 7.       Korrektur 8.       Repro 9.       Tryck 10.   Distribution Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Ett framgångsrikt tidningsprojekt Att uppfylla målen. Att läsaren känner och agerar som du planerat. Att väcka uppmärksamhet och synas i bruset. Goda läsvärden är i sig inte framgång. Intern förankring - kontinuerligt Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06

Att välja leverantör Kvalitet Arbetsprocess Personkemi Ambitionsnivå Avlastningsförmåga och ansvarsfördelning Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06