Dagens aktiviteter 13.00—14.00 MTA, historik, fakta om kundtidningar Paus 10 minuter 14.10—15.00 Koncept, projektfaser, övning Paus 20 minuter 15.20—16 Ett fall 16.10–17.00 Webb och papper, framgångsfaktorer, diskussioner Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Om MTA Branschförening för kundtidningsbyråer Startade våren 2000 16 medlemsföretag 3 arbetsutskott: Analys, Marknadsföring och Utbildning och arrangemang. Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Definitionen av kundtidning ”Regelbundet utkommande publikationer som gratis distribueras till företagets kunder eller uppdragsgivare.” ”Trycka gratisutgivna publikationer som genom annonsstruktur eller redaktionellt innehåll har tidskriftsliknande egenskaper.och som huvudsakligen är riktade till ett företags eller en organisations kunder och uppdragsgivare.” I en vidare definition kan personaltidningar, böcker och engångspublikationer ingå. Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Historien Organisationstidningar 1890-tal ASEA 1909 Ratten startade april 1930 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Sveriges tio största tidningar 2000 1 Buffé 1 944 400 2 Ikea Family Magazine 1 075 200 3 Vår Bostad 972 300 4 Kommunalarbetaren 658 400 5 Dagens Arbete 581 500 6 Siftidningen 354 900 7 Akademiker 345 500 8 Ica-Kuriren 329 900 9 Svensk Golf 308 900 10 Pro Pensionären 295 000 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Sveriges tidskrifters undersökning 17 tidningsbyråer svarade 428 titlar, 244 med annonser Upplaga/gång: 25 260 000 ex/nr Omsättning 0,4 miljarder 63 Mkr i annonsintäkter Kvartalsutgivning vanligast 44% B2C, 56% B2B 381 fast anställda varav 190 PL + red Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Branscher med kundtidningar 12 % IT, datorer 11,5 % Tillverkningsindustri 6 % Finansiellt 5,6 % Transport 28 % ”Övrigt” Resten fördelat på en rad branscher. Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Marknaden ökar Antalet titlar ökar – speciellt B2B Upplagan ökar Annonsförsäljningen ökar Få är dock TS-kontrollerade Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Massmediakonsumtion 6 timmar totalt/dag 18 minuter till fack- och populärpress. Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Vilket jobb gör tidningen? Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Vilket jobb gör tidningen? Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Kundtidningens styrkor Varumärkesbyggande Kontinuitet Sätter produkter i ett sammanhang Kan belysa ett ämne från olika håll Ger trovärdighet Bygger relationer och möjliggör dialog Har även en intern effekt Opinionsbildande Tidningen kan i sig vara en värdefull produkt Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Nya vägar Event Kundklubbar CRM Telemarketing/DR Webb PR Radioreklam Kundtidningar Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Tidningens livscykel Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Utvecklingssteg 1. Analys 2. Målformulering 3. Koncept 4. Utformning (dummy/skisser, tryckupphandling, casting etc.) Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Övning Sitt tre och tre under 10 minuter Ta tillsammans fram en brief för en tänkt tidning från ett av era företag. Anteckna korta punkter på blädderblock Vi går igenom gemensamt Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Produktionsflödet 1. Redaktionsrådsmöte 2. Utlägg av jobb 3. Sidplanering 4. Redigering 5. Korrektur 6. Layout 7. Korrektur 8. Repro 9. Tryck 10. Distribution Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Ett framgångsrikt tidningsprojekt Att uppfylla målen. Att läsaren känner och agerar som du planerat. Att väcka uppmärksamhet och synas i bruset. Goda läsvärden är i sig inte framgång. Intern förankring - kontinuerligt Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06
Att välja leverantör Kvalitet Arbetsprocess Personkemi Ambitionsnivå Avlastningsförmåga och ansvarsfördelning Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06