Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet
Verksamhet kan definieras utifrån Förhållningssätt Uppdragsgivare Agenda Aktivitet Kompetens Syfte Fokus Vägledning Inväntande Studenten Öppen Lyssna Empati Förstå Individfokuserad
Vägleda vs Marknadsföra Rekrytering Uppsökande Utbildningsgivare Sluten Tala Retorik Övertyga Gruppfokuserad Förhållningssätt Uppdragsgivare Agenda Aktivitet Kompetens Syfte Fokus
Vägledning: Kartlägga situation Vidga perspektiv Visa på både möjligheter o hinder Leda till välgrundat val där individen upplever val, beslut och handlingsplan som sina egna och där- med tar ansvar för att fullfölja och even- tuellt revidera dem.
Sociala medier •Diskussionsforum •Chattar •Bloggar •Communities •Youtube
Bloggar
Facebook – Plugga nu
Facebook – Studie- & Karriärvägledning
Facebook - Recce
Facebook - Kandidatprogram
Facebook – int. master
Youtube Kandidatprogram i fysik
Youtube Master studies at Uppsala University
Sociala medier Billiga (gratis) Enkla att använda - grundläggande funktioner Når många Korsbefruktar - länka till varandra - sprids via nätverk Kräver löpande arbete m uppdateringar Drunknar lätt i bruset
Är de här för att stanna Säkert Livet levs allt mer på nätet Vi är kontinuerligt uppkopplade Nya media tillkommer Gamla utvecklas
Fungerar sociala medier bra? Information och marknadsföring –Ja, som ett av flera sätt Vägledning –Kan sprida information som del av vägledning men svårt att använda som väglednings- redskap
Att tänka på Syfte Målgrupp Uppdateringsfrekvens Varaktighet