Utveckling och implementering Finja Prefab AB VBEN20 Bygginnovationssystem 2011-11-17, LTH Stefan Paulsson 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Nordisk slutkundsmarknad
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Processkartläggning.
Projekt Vad är det.
Grundkurs i marknadsföring
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Centrala innehåll och kunskapskrav
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
SLL Innovation Projektledare Viktoria Björk
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Erfarenheter från de finska alliansprojekten Liekki-projektet (jv Lielahti-Kokemäki) Riksväg 12 genom Tammerfors /Peter MolinAlliansprojekt,
Affärsidé - företagets vägvisare
Kalkylering av bygg- respektive anläggningsprojekt
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Erfarenheter Partnering Ny Vårdbyggnad, Västerås
Door-In Andreas Gunnérius, Anpassarna Gunnérius AB Färdigställandet av produkterna Skjutdörr Door-In samt Robot Rob-In. Färdigställa produkterna för en.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Projekt och Arkitektur
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Bakgrund Livlig debatt om LCC sedan många år
MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Organisation / företag:
Telecomfakta 026 –
custice . fakta . presentation
Anslutning till Mina meddelanden
Konferens 4S-ledningsnät
Nationell taxa PM den 6 november Varför ändra? Patienterna Saknas öppen kvalitetsredovisning, stödjer inte vårdkedjan, stödjer inte teamarbete EU-rätten.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
CE-märkning och tillsyn i praktiken Hearing Näringslivets hus Nils Ahlén.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Förra måndagens program:
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Vad gör Almi?.
Vendingfakta 026 –
Marknadsföring av turism
Produktens olika delar
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Produktutvärderingar, del 2 - Viktigt, viktigt, viktigt Copyright © 2006, 2007, 2008 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknad, målgrupp och mål
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
Projektering i industriellt träbyggande MFB – MIKS
Presentationens avskrift:

Utveckling och implementering Finja Prefab AB VBEN20 Bygginnovationssystem 2011-11-17, LTH Stefan Paulsson 1

Företaget 2

Byggprocessen totalentreprenad Byggherre Arkitekt Totalentreprenör Konstruktör Stomleverantör El VS Ventilation 3

Byggprocessen generalentreprenad Byggherre Arkitekt Konstruktör Byggare Stomleverantör El VS Vent 4

Byggprocessen totalentreprenad Byggherre Arkitekt Totalentreprenör Konstruktör El VS Ventilation Stomleverantör 5

Byggprocessen generalentreprenad Byggherre Arkitekt Konstruktör Byggare El VS Vent Stomleverantör 6

Byggprocessen partnering Byggherre Arkitekt Konstruktör Byggare Stomleverantör El VS Vent 7

Utvecklingsarbete Marknad förbättring Teknisk Ekonomi IDÈ 8

Marknads-föringsfasen Utvecklingsarbete Idé Utvecklings- avdelning Beslut om förstudie fasen Marknads-föringsfasen 9

Utvecklingsarbete Förstudie Forma idén till handfast produkt/tjänst Studier om historik och befintliga lösningar Konkurrenssituation Tidplan Resurser (konsulthjälp, provning, intern tid, marknadsföring) Uppskattning kostnad utveckling/payback Om förstudie visar att det finns en stor möjlighet till lönsamhet samt om resurserna finns att hantera utvecklingen startar det vidare arbetet 10

Utvecklingsarbete Utvecklingsfasen Gör fördjupade beräkningar/analyser över viktiga egenskaper Finjustera produkten efter resultat Vid behov av provning, utför en förenklad provning Gör fördjupade beräkningara/analyser över övriga egenskaper Vid behov av provning, utför provning Fullskaletest Finjustera produkten efter resultat (om provning har verifierat egenskaper begränsas möjligheten att justera produkten kraftigt) Härefter går produkten ut i produktportföljen 11

Utvecklingsarbete Marknadsföringsfasen Ta fram tekniska specifikationer, broschyrer, marknadsföringsplan Möte med befintliga kunder och informera Möte med möjliga nya kunder i olika segment För varje projekt som byggs använd erfarenhet för dels marknadsföring och dels tekniskt förbättra Härefter lyder produkten under samma delar som övriga produkter 12

Klimatväggen 13

Klimatväggen Bostadsvägg Öppen insida U-värde Bärighet Energieffektiv Marknad förbättring Teknisk Ekonomi IDÈ Bostadsvägg Öppen insida Energieffektiv U-värde Bärighet Köldbryggor Fuktegenskaper Priseffektiv Livslängdskostnad 14

Marknads-föringsfasen Klimatväggen Idé Utvecklings- avdelning Beslut om förstudie fasen Marknads-föringsfasen 15

Klimatväggen Förstudie Forma idén till handfast produkt/tjänst Produkt till hälften sandwich till hälften stålregelvägg Studier om historik och befintliga lösningar Intern produkt som tekniskt sämre Konkurrenssituation Väldigt begränsad Tidplan Resurser (konsulthjälp, provning, intern tid, marknadsföring) Samtliga ovanstående krävdes Uppskattning kostnad utveckling/payback Stor möjlighet att hitta ett eget segment med låg konkurrens och stort försprång Om förstudie visar att det finns en stor möjlighet till lönsamhet samt om resurserna finns att hantera utvecklingen startar det vidare arbetet 16

Klimatväggen Utvecklingsfasen Gör fördjupade beräkningar/analyser över viktiga egenskaper Finjustera produkten efter resultat Geometrin för bärande del och isolering bestämdes efter U-värdeskrav och bärighetskrav Vid behov av provning, utför en förenklad provning En liten testvägg byggdes och produktionssvårigheter utvärderades Gör fördjupade beräkningara/analyser över övriga egenskaper Analyser för att ljud- och brandkrav skulle uppfyllas Vid behov av provning, utför provning Vägg brandprovades på SP för att uppnå bra värden. Ljudprov på uppförda projekt Fullskaletest Utfördes i flera steg 17

Klimatväggen Marknadsföringsfasen Ta fram tekniska specifikationer, broschyrer, marknadsföringsplan Möte med befintliga kunder och informera Möte med möjliga nya kunder i olika segment För varje projekt som byggs använd erfarenhet för dels marknadsföring och dels tekniskt förbättra Olika detaljlösningar löstes för nya projekt, provades och finjusterades. Härefter lyder produkten under samma delar som övriga produkter 18

Tack! Fråga gärna! 19