Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prisbildning i en marknadsekonomi
Advertisements

FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Marknadsplan Sandström de Wit
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Marknadsföring – FEK:s intäktssida
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Operativ marknadsföring – kapitel 19.
Marknadsföring – del 4 F8 –
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Handel – ord och begrepp
FL 2 kap 3 Prismekanismen Fokus för kapitel 3 :
Några viktiga begrepp Marknad Efterfrågan Utbud Jämviktspris
EFTERFRÅGAN PÅ iPad. Pris Mängd
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Föreläsning
Marknadsplan Vad? För vem? Hur?
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Föreläsning 2.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Vad händer i kretsloppet?
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Ekonomi II Prissättning. Samhällskunskap 1bEkonomi II2 Pris Priset på en vara som säljs på en marknad bestäms av köparens efterfrågan och säljarens utbud.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Produkt, pris, plats och påverkan
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
(Företagsnamn) SWOT-analys
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering Kap 8 Marknadsföringens utgångspunkter Kap 9 Marknadsföringens omvärld Kap 10 Operativ marknadsföring Kap 11 Konkurrenslagen och konsumenträtt

Vision Legitimerande funktion Ambition och fokus Identifikation och motivation

Affärsidé anger vad företaget ägnar sig åt (varor och/eller tjänster) anger företagets riktning (kunder och marknader) klargör attityder (affärsklimat, etik etc)

Strategi Hur företaget skall arbeta Styrkor och svagheter, möjligheter och hot Kundkategorier Organisationsstruktur Kompetens Resurser Finansiering

Strategisk planering Strategi = ”krigsföring i stort” Nivåer: koncern affärs division affärsenhet funktion Mål Strategi

Strategier Hit ska vi Här är vi Lågkostnadsstrategi Detta är vår strategi (Hur) Här är vi Lågkostnadsstrategi Differentieringsstrategi Kundens priskänslighet Kundens känslighet för andra faktorer än priset

Strategiprocessen Analys Strategiformulering Genomförande Omvärlds- och företagsanalys (SWOT-analys) Intern analys Extern analys Styrkor Möjligheter (Strengths) (Opportunities) Svagheter Hot (Weakness) (Threats)

Strategiprocessen Handlingsplan Affärsstrategi Bra TQM Finslipa BPI Dåliga BPR Omorientera Affärs- Dåliga Bra processer

Strategiprocessen Mål och strategier Marknader Nuvarande Nya Marknads- Marknads- Nuv penetration utveckling Produkter Nya Produkt- Diversifiering utveckling

Marknadsföring Företagsekonomins intäktssida Påverkan Varor/tjänster Företag Pengar Marknad Information Företag Marknad

Marknadsföringsprocessen Marknadsorientering Kunden i Centrum Marknaden – Kundbehov – Marknadsföring – Nöjda kunder Marknadsföringsprocessen Framgångsfaktorer Positionering 4P Marknads-undersökningar Strategisk marknadsföring Operativ marknadsföring Genomförande Uppföljning

Marknader Kategorier Konsumentmarknad Organisationsmarknad B2B Producentmarknad Återförsäljarmarknad Offentlig sektor En marknads livscykel Marknadsstorlek Mättnad Marknadssegmentering Pionjärer Tidiga accepterare Tidig majoritet Sen majoritet Eftersläntare Tillväxt Kommersiellt genombrott Nedgång Födsel Tid

Konkurrens Barriärer och integration Nya konkurrenter Leverantörer Säljare Produkt En Få Många Homogen Monopol Oligopol Fri konkurrens Heterogen Mono-polistisk konkurrens Kunder Substitut

Marknadsföringskanaler Distributionskanaler Agent, mäklare Provision Handelsföretag Grossist Detaljist Transport- och lagerhållningstjänster Serviceföretag Distributionsvägar Klassisk distributionkedja producent grossist detaljist konsument Vertikal integration mot kunderna Franchising Produktdistribution, Licensförsäljning eller Rätt till marknadsnamn Postorder, internet, TV o.s.v.

Konkurrensmedel Lagstiftning Teknologi Konkurrenter Produkt Påverkan Pris Distributionskanal Distributionsapparat Marknaden Pris Plats Påverkan

4P, P1: Produkten Produkt = vara + tjänst Typer av produkter Konsumentvaror, producentvaror Konsumtionsvaror, kapitalvaror Standardprodukter, specialprodukter System Varumärken och logotyper Produktlivscykel Tjänster Produktkopplade, eller ”för sig själva” Kundnyttan; mervärden, upplevelse

4P, P2: Priset Faktorer som påverkar prissättningen kundernas priskänslighet (efterfrågans priselasticitet) produktens självkostnad konkurrenternas priser (utbud och efterfrågan)

Efterfrågan Efterfrågad kvantitet: den kvantitet av en vara eller tjänst som konsumenter är beredd att köpa under en given period vid ett givet pris Följande faktorer påverkar efterfrågan: Priset på varan Priset på andra varor Inkomsten Förväntade framtida priser Preferenser

Utbud Utbudskvantitet: kvantitet av en vara eller tjänst som en producent är villig att sälja under en given period vid ett givet pris. Utbudet bestäms av: varans pris priser på produktionsfaktorer priser på relaterade varor förväntade framtida priser antalet producenter teknologi

Prisbestämning: Jämvikt Jämvikt definieras som en situation där utbuds- kvantiteten är lika med efterfrågekvantiteten. Jämviktspris: det pris där utbudet och efterfrågan är lika stora. Jämviktskvantitet: den kvantitet som säljs och köps vid jämviktpriset.

Prissättningsmetoder Unika produktegenskaper Högsta pris Värdebaserad prissättning Konkurrenternas priser och priser på substitut Gällande marknadspris Vinstkrav Vinstpåläggsmetoden Självkostnad Lägsta pris täckande SjK Rörliga kostnader Lägsta pris för TB

4P, P3: Platsen Val av marknadsföringskanal Mellanhänder eller direktmarknadsföring? Vilka funktioner ska distributörerna utföra? Hur många mellanhänder ska utnyttjas i varje distributionsled? Bör företaget integrera framåt i distributionskedjan?

4P, P4: Påverkan Marknadskommunikation Personlig försäljning Reklam Sales promotion Public relations / publicitet Elektronisk kundkommunikation Direkt marknadsföring

Relationsmarknadsföring Etablera kundrelationer Vårda kundrelationer Förädla kundrelationer ABC-analys av kunder, 80/20-regeln Kundvärde Lojalitet, nöjda kunder Nätverkssynsättet

Konkurrenslagen och konsumenträtt konkurrensbegränsning missbruk av dominerande ställning Konsumenträtt marknadsföringslagen produktsäkerhetslagen konsumentköplagen m m Lagstiftning Konsumentombudsmannen (KO) konsumentverket