Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering Kap 8 Marknadsföringens utgångspunkter Kap 9 Marknadsföringens omvärld Kap 10 Operativ marknadsföring Kap 11 Konkurrenslagen och konsumenträtt
Vision Legitimerande funktion Ambition och fokus Identifikation och motivation
Affärsidé anger vad företaget ägnar sig åt (varor och/eller tjänster) anger företagets riktning (kunder och marknader) klargör attityder (affärsklimat, etik etc)
Strategi Hur företaget skall arbeta Styrkor och svagheter, möjligheter och hot Kundkategorier Organisationsstruktur Kompetens Resurser Finansiering
Strategisk planering Strategi = ”krigsföring i stort” Nivåer: koncern affärs division affärsenhet funktion Mål Strategi
Strategier Hit ska vi Här är vi Lågkostnadsstrategi Detta är vår strategi (Hur) Här är vi Lågkostnadsstrategi Differentieringsstrategi Kundens priskänslighet Kundens känslighet för andra faktorer än priset
Strategiprocessen Analys Strategiformulering Genomförande Omvärlds- och företagsanalys (SWOT-analys) Intern analys Extern analys Styrkor Möjligheter (Strengths) (Opportunities) Svagheter Hot (Weakness) (Threats)
Strategiprocessen Handlingsplan Affärsstrategi Bra TQM Finslipa BPI Dåliga BPR Omorientera Affärs- Dåliga Bra processer
Strategiprocessen Mål och strategier Marknader Nuvarande Nya Marknads- Marknads- Nuv penetration utveckling Produkter Nya Produkt- Diversifiering utveckling
Marknadsföring Företagsekonomins intäktssida Påverkan Varor/tjänster Företag Pengar Marknad Information Företag Marknad
Marknadsföringsprocessen Marknadsorientering Kunden i Centrum Marknaden – Kundbehov – Marknadsföring – Nöjda kunder Marknadsföringsprocessen Framgångsfaktorer Positionering 4P Marknads-undersökningar Strategisk marknadsföring Operativ marknadsföring Genomförande Uppföljning
Marknader Kategorier Konsumentmarknad Organisationsmarknad B2B Producentmarknad Återförsäljarmarknad Offentlig sektor En marknads livscykel Marknadsstorlek Mättnad Marknadssegmentering Pionjärer Tidiga accepterare Tidig majoritet Sen majoritet Eftersläntare Tillväxt Kommersiellt genombrott Nedgång Födsel Tid
Konkurrens Barriärer och integration Nya konkurrenter Leverantörer Säljare Produkt En Få Många Homogen Monopol Oligopol Fri konkurrens Heterogen Mono-polistisk konkurrens Kunder Substitut
Marknadsföringskanaler Distributionskanaler Agent, mäklare Provision Handelsföretag Grossist Detaljist Transport- och lagerhållningstjänster Serviceföretag Distributionsvägar Klassisk distributionkedja producent grossist detaljist konsument Vertikal integration mot kunderna Franchising Produktdistribution, Licensförsäljning eller Rätt till marknadsnamn Postorder, internet, TV o.s.v.
Konkurrensmedel Lagstiftning Teknologi Konkurrenter Produkt Påverkan Pris Distributionskanal Distributionsapparat Marknaden Pris Plats Påverkan
4P, P1: Produkten Produkt = vara + tjänst Typer av produkter Konsumentvaror, producentvaror Konsumtionsvaror, kapitalvaror Standardprodukter, specialprodukter System Varumärken och logotyper Produktlivscykel Tjänster Produktkopplade, eller ”för sig själva” Kundnyttan; mervärden, upplevelse
4P, P2: Priset Faktorer som påverkar prissättningen kundernas priskänslighet (efterfrågans priselasticitet) produktens självkostnad konkurrenternas priser (utbud och efterfrågan)
Efterfrågan Efterfrågad kvantitet: den kvantitet av en vara eller tjänst som konsumenter är beredd att köpa under en given period vid ett givet pris Följande faktorer påverkar efterfrågan: Priset på varan Priset på andra varor Inkomsten Förväntade framtida priser Preferenser
Utbud Utbudskvantitet: kvantitet av en vara eller tjänst som en producent är villig att sälja under en given period vid ett givet pris. Utbudet bestäms av: varans pris priser på produktionsfaktorer priser på relaterade varor förväntade framtida priser antalet producenter teknologi
Prisbestämning: Jämvikt Jämvikt definieras som en situation där utbuds- kvantiteten är lika med efterfrågekvantiteten. Jämviktspris: det pris där utbudet och efterfrågan är lika stora. Jämviktskvantitet: den kvantitet som säljs och köps vid jämviktpriset.
Prissättningsmetoder Unika produktegenskaper Högsta pris Värdebaserad prissättning Konkurrenternas priser och priser på substitut Gällande marknadspris Vinstkrav Vinstpåläggsmetoden Självkostnad Lägsta pris täckande SjK Rörliga kostnader Lägsta pris för TB
4P, P3: Platsen Val av marknadsföringskanal Mellanhänder eller direktmarknadsföring? Vilka funktioner ska distributörerna utföra? Hur många mellanhänder ska utnyttjas i varje distributionsled? Bör företaget integrera framåt i distributionskedjan?
4P, P4: Påverkan Marknadskommunikation Personlig försäljning Reklam Sales promotion Public relations / publicitet Elektronisk kundkommunikation Direkt marknadsföring
Relationsmarknadsföring Etablera kundrelationer Vårda kundrelationer Förädla kundrelationer ABC-analys av kunder, 80/20-regeln Kundvärde Lojalitet, nöjda kunder Nätverkssynsättet
Konkurrenslagen och konsumenträtt konkurrensbegränsning missbruk av dominerande ställning Konsumenträtt marknadsföringslagen produktsäkerhetslagen konsumentköplagen m m Lagstiftning Konsumentombudsmannen (KO) konsumentverket