Heléne Stern leg psykolog

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD
Barnanpassad utredning
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Aspergers syndrom och kommunikation
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Dept. of Design Sciences, Lund University
OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
JOHANNA BJÖRK
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Tillgänglighets- uppdraget
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Kompletterande stöd vid Aspergercenter
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Michael Karlsson leg psykolog
Valideringsprocessen
Psykolog utan gränser, september 2013
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Psykoterapi för personer med utvecklingsstörning
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Kommunikation OL108A.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Livsstil och återhämtning
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
PLIKTBARN LUSTBARN.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Handikapp & Habilitering
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bemötande och förhållningsätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Egen styrka-projektet
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Lena Nylander och utvecklingsstörning (ASD och IDD) hos vuxna 19 mars 2015 Lena Nylander, psykiater, med dr Lund.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,
Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Lära för livet!.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Psykiskt funktionsnedsättning
Föreningen kognitivt stöd
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Funktionsvariationer
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kognitivt perspektiv.
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Heléne Stern leg psykolog Vad är Autism? Vad menar vi med Autismspektrumtillstånd? Vad kan det innebära för den enskilde individen? Hur diagnostiseras Autism? Heléne Stern leg psykolog

Autismspektrum Autism i barndomen/Autistiskt syndrom Asperger syndrom Atypisk Autism Nyheter i DSM –V En diagnos: Autismspektrumstörning Svårighetsgrad och hjälpbehov ska anges!

Kognitiv funktionsnedsättning Ett kvalitativt annorlunda sätt att ta in och bearbeta information Finns med sedan barndomen

Förekomst 0,6 - 1,5 % av befolkningen Inom psykiatri 1,4 - 4% Det finns ännu inte någon konsensus kring vad som orsakar Autism, arv och miljö

Wings triad Begränsad förmåga till ömsesidig social interaktion Begränsad förmåga till ömsesidig social kommunikation Begränsningar i föreställningsförmåga

Mentalisering Att förstå att andra har ett eget inre liv Att föreställa sig vad andra vet och inte vet Att dra slutsatser om andras tankar, känslor och avsikter Att dra slutsatser om andras avsikter utifrån beteende Att skapa samförstånd

Vid Autism, andra förutsättningar Klarar inte att intuitivt/automatiskt ta andra personers perspektiv Har inte samma förutsättningar att utvecklas socialt Har sämre verktyg att lära sig förstå hur den sociala världen fungerar Social interaktion tar oerhört mycket kraft och energi!

Central koherens Att skapa sammanhang och mening genom att prioritera helheten Att få en sammanhängande helhet av information, att exempelvis utläsa det väsentliga i en text Personer med Autism tenderar att fastna vid detaljer på bekostnad av helheten

Automatisering och generalisering Inlärda beteenden blir inte ”automatiska” Det man lärt i en situation kan vara svårt att använda i andra situationer Medför omfattande svårigheter i vardagen!

Ojämn kognitiv nivå Svårt både för individen och omgivningen Ofta felaktiga förväntningar och krav Ibland understimulering

Autism och känslor Personer med Autism har samma sorts känslor som andra Ofta svårt att uppfatta, tolka och uttrycka egna känslor Många gånger starka känslomässiga uttryck

Tar oerhört mycket kraft och energi! Perception Känslig perception - Ljud - Ljus - Doft - Beröring - Konsisten Saknar ”filter” Tar oerhört mycket kraft och energi!

Kommunikation Processar ofta information långsamt Ibland mycket lång svarslatens Ofta mycket konkret och bokstavlig språklig förståelse Att förstå det underförstådda, ironi, ”vita lögner” Att veta det alla andra vet, det som är outtalat Använder ofta språket oflexibelt, en del mycket ”högtravande”

Forts. kommunikation ”Brutal” ärlighet Godtrogen – naiv och ärlig Kan bli utnyttjade och lurade Har många gånger blivit mobbade

Ickeverbal kommunikation Ögonkontakt Gester Mimik Att använda sig av för att tolka och förstå, men personer med Autism kan också vara svåra att läsa av för andra

Svårigheter att förhålla sig till diffusa/relativa begrepp Lagom Att göra sitt bästa En stund Runt lunch

Förändringar Oförutsedda händelser Överraskningar När det inte blir som planerat Regler som inte hålls

Stress- och kravkänsliga Social samvaro, släktkalas, kören, fikat på jobbet etc. Perceptionskänslighet Etc… de flesta har saker som är extra svåra men det är individuellt!

Diagnostik SBU-rapport maj 2013: Det finns idag inte evidens för någon särskild metod – utredning i team med flera kompetenser rekommenderas Det finns inte några bestämmelser om hur en utredning ska gå till, men det finns rekommendationer Psykiatrin har ansvar för diagnostisering av vuxna Habilitering och psykiatri när det gäller barn

Forts. diagnostik Utredarnas erfarenhet och kunskap är avgörande Utvecklingsanamnes är avgörande, intervju med nära anhörig Multiprofessionell bedömning Psykolog – kognitiv bedömning Arbetsterapeut – funktionsbedömning Psykiatriker – medicinsk och psykiatrisk bedömning Sjukgymnast – motorisk bedömning

Forts. diagnostik Normalitet – avvikelse En funktionsnedsättning som påverkar flera områden i livet Personens delaktighet och motivation till utredning är avgörande Att få kunskap och förståelse för sitt eget sätt att fungera

Behandling Det finns inte någon medicinsk behandling mot Autism Kunskap Bemötande Struktur, förutsägbarhet och hjälpmedel

Personer med Autism är alla olika och unika individer … som har vissa svårigheter som är gemensamma

Litteratur- och webbtips www.autismforum.se www.attention-riks.se www.autism.se Gunilla Gerland Gunnel Norrö Tony Attwood Carolina Lindberg och Malin Valsö, ”Vardagsliv med Aspergers syndrom”