Projektledare: Lousia Hatamian

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
inUse AB Vi gör IT enkelt: Effektstyrning® & Användbarhet
DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson,
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Skräddarsytt bibliotek. Presentation av Bibliotek24 för bibliotekspersonal Skräddarsytt bibliotek 2009.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Centrum för lättläst
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Varför är det bra med talböcker?
En presentation för dig som är lärare
Viktiga utgångspunkter
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Skapa ideala kundprofiler
Att söka och förvalta kunskap
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Vad innebär val av vårdenhet?
Videokonsultation med medborgare
Talböcker idag och imorgon
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Skriva för webben.
Att bygga en fungerande webbplats
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
1 Användbarhetstester- en användbar metod för bibliotek? Mötesplats inför framtiden okt 2005 Anne Katrine Bretan Göteborgs universitetsbibliotek.
Postprojektet Skåne den 22 september Bibliografisk service - en service att reflektera över  - en dyr service?  - en nödvändig service?  - kan.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Aktivitetsrapporter – Hur går det?
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Hur gör man en debattartikel?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
En säker e-tjänst till vården
LIMIT- projektet Utvecklar bibliotekens webbtjänster.
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Varför är bra hemsidor viktiga för företag?. En hemsida är en av de mest kraftfulla marknadsföringsverktyg ett företag kan ha. Inget annat marknadsföringsverktyg.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Läs mer om det Microsoft Nyheter i SharePoint
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Nu kör vi! Peter Björkman, handläggare Nina Ström, handläggare.
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Presentationens avskrift:

Projektledare: Lousia Hatamian www.limitprojektet.se Biblioteksdagarna 2007 Regionbibliotek Stockholm

Dalarna Uppland Värmland Örebro Västmanland Stockholm Södermanland Östergötland Gotland

Länsbibliotek i Mellansverige + IT Projektår 2004-2007 Finansiering Kulturrådet och Läns- och regionbiblioteken Mål Ökad användning av bibliotekens e-tjänster 24-timmarsbibliotek Tillgängliga webbplatser

Ökad användning av bibliotekens webbtjänster Hur? De ska finnas! Marknadsföras! Testas, anpassas, förbättras Utvärderas

Tillgänglighet är inte samma sak som handikappanpassning Funktionshindrade är en viktig målgrupp… …men det handlar om att nå alla - - oavsett funktionshinder eller utrustning.

Vad säger lagen? Regeringens proposition 2004/05:175 EU i2010 ”IT ska vara tillgängligt för alla. För att lyckas med det är både infrastruktur och möjligheten att använda sig av tekniken viktiga faktorer”. … öka möjligheterna för människor att ha tillgång till interaktiva offentliga e-tjänster… möjligheten att följa ärenden i handläggningsprocessen och vid behov ha kontakt med handläggaren. EU i2010 IT ska komma alla medborgare till nytta genom att förbättra de offentliga tjänsterna och göra dem mer kostnadseffektiva och tillgängliga samt att förbättra livskvaliteten. EU:s medlemsländer har enats om att offentliga webbplatser ska följa riktlinjerna för tillgänglighet (WCAG, Web Content Accessibility Guidelines) Förordning 2001:526 anger att statliga myndigheter ska verka för att deras verksamhet, lokaler och information är tillgängliga för funktionshindrade.

databaserad information Och bibliotekslagen 2 § Till främjande av intresse för läsning och litteratur, information, upplysning och utbildning samt kulturell verksamhet i övrigt skall alla medborgare ha tillgång till ett folkbibliotek. Folkbiblioteken skall verka för att databaserad information görs tillgänglig för alla medborgare.

Framtiden är inte längre vad den har varit! Demografiska förändringar Högre krav på bättre service till lägre kostnader konkurens Oförändrad ekonomi Ännu större behov av kreativa lösningar

Kreativa lösningar eller självklara medier E-böcker, e-musik, databaser ? Webbplats Bibliotek 2.0 e.tjänster, lånaom, beställ media etc Interaktivitet frågetjänster ? Lyssna på boktips

Var finns biblioteksanvändaren? Besöken minskar Utlånen minskar Webbesöken ökar

Vilka är webbesökarna? Studenter och forskare Barn och ungdomar Yrkesverksamma och Pensionärer Tillfälligt sjuka och Funktionshindrade

Vad har de gemensamt? Har inte tid och är otåliga! Väljer den enklaste vägen. Ger upp snabbt och dömer hårt.

Vad erbjuder vi? Service hemifrån: låna om , söka, reservera, ställa frågor, kontaktmöjlighet Databaser hemifrån e-böcker, e-musik ……………..

Var finns bibliotekarien? Fråga bibliotek Ordbron Lästips

Detta som bakgrund

LIMIT- projektets aktiviteter Kartläggning Användarundersökning Kompetensutveckling, support och tips Fokusområden Webb 2.0 seminarier i regionen LIMIT-grupper i länen, handlingplanarbete… Bibliotekskataloger i allmänhetens tjänst? Seminarieserier i Stockholm, Karlstad och Falun LIMIT-biblioteksprojekt Slutkonferens i september Utvärdering

Marknadsföring av webbtjänster Studieresa till Århus och Silkeborg Användartester Mallas mall Åter kartläggning Åter kompetensutveckling Handlingsplan för fortsatt utveckling Nationella samarbeten

Bakgrund Användarundersökningen LIMIT-projektet ville ta reda på hur bibliotekens webbplatser fungerar Därför valde man att utföra en undersökning som belyser interaktionen mellan användarna och webbsidorna

Problembeskrivning Svårigheter att hitta webbplatsen Svårigheter med att hitta basfakta om biblioteket Problem med att använda mediekatalogen Svårigheter med reservationsrutiner Svårt att hitta tidskriftsartiklar

Exempel på frågor Kan jag boka en dator? Kan jag beställa en talbok och få den hemskickad? Finns det ramper och hiss i biblioteket? Kan jag ladda ned Liza Marklunds bok ”Asyl” som e-bok? Kan jag reservera en videofilm? Kan jag ta bort en reservation?

Servicerelaterade frågor Fakta om verksamhet Kontaktuppgifter Fjärrservice Information om det fysiska biblioteket, anpassningar för funktionshindrade Service till studerande Inspiration och boktips

Kärnverksamhet Att använda mediekatalogen Att hitta tidskriftsartiklar Att hantera reservationer

Metod och genomförande 10 webbplatser (en från varje län, två från Sthlms län) 40 testpersoner (jämn fördelning kön och ålder) 61 frågor som skulle besvaras på 50 min Allt filmades för att kunna analyseras senare

Hur räknades resultatet? Totalt undersöktes 2440 frågor (61 frågor x 40 testpersoner) Att hitta ett svar = 1 poäng (ja eller nej) Vet ej = 0 poäng

Sammantaget resultat 46 % av frågorna besvarades = mer än hälften kunde inte besvaras Yngre lyckades något bättre än äldre, men individuella variationer var större t.ex den äldsta personen i testet lyckades bättre än några yngre Ingen skillnad mellan kön Stor variationer för enskilda bibliotekshemsidor: 31 % - 62 %

Sammanfattning i tio punkter

1. Stora variationer mellan personer, men nästan alla klarar enklare sökningar bra Olika datorvana, olika sökstrategier, men de lätta frågorna gällande mediekatalogen gick snabbt att lösa för nästa alla

2. Svårare än väntat att hitta till bibliotekets webbplats

I början fanns… Lånekort Pinkod Google startsida Bibliotekskort

Svårt hitta webbplatsen om… Det inte blir några bra träffar högst upp i Googles träfflista Det saknas länk från webbkatalogen till hemsidan = återvändgränd!

Så här ska det se ut! Länk till webbsidan och samma logga = tydligt!

3. Svårt att hitta webbsidan om Länk till ”Bibliotek” saknas från kommunens startsida

Tydlig rubrik bekräftar att man är på rätt sida

Exempel på hjälpsamma sidor A-Ö lista FAQ Frågor och svar Vad finns på biblioteket? Medier

För bibliotek med webbplats under kommunen är det viktigt att ha ett eget A-Ö över bibliotekets webbsidor

Bra exempel! Boxholms sida med information om olika medier visade sig fungera mycket bra, och var användbar för många frågor.

5. Information om tillgänglighet och service kan bli bättre

Exempel på frågor Kan vem som helst låna talböcker? Kan jag få beställda böcker hemskickade? Finns det hiss i biblioteket? Kan man skaffa lånekort via hemsidan? Kan jag boka en dator?

Kan jag läsa Dagens Nyheter på biblioteket? ”Det här är bara det dummaste jag har varit med om…”

Jag har brutit benet och kan inte komma till biblioteket Jag har brutit benet och kan inte komma till biblioteket. Kan jag få böcker hemskickade? Inte en aning…

6. Man söker efter tidskriftsartiklar i katalogen

Måste förklaras! Många testpersoner tog för givet att man kunde söka efter tidskriftsartiklar i den vanliga katalogen. Det måste förklaras bättre för användarna att det inte går!

ett exempel!

7. Reservationerna utgjorde det största problemet

Enkelt att utföra själva reservationen, men… Man kunde inte tolka resultatet Varför blir det NEJ när man fyllt i alla uppgifter korrekt? Vad innebär det att det inte går att reservera då ”mediet finns tillgängligt på enheten”?

Sök fram Harry Potter och Hemlighetens kammare. Reservera den! Va fan… Skillnaden mellan från och med och till och med datum är mer än 365 dagar Reservationen kan ej skapas, det saknas reservationsregler för enheten

Lösningen! Tillåt reservationer av böcker som står inne! En förutsättning för att självbetjänings-funktionen ”reservera själv” ska få genomslagskraft

8. Tidskrifts-databaserna utgjorde det näst största problemet

9. Svårt tolka katalogens träfflista och särskilja mellan olika medier

Förvirrande… Många träffar i katalogen med samma titel förvirrar. Man ser inte att det rör sig om olika medietyper. Man förstår inte ikonerna för olika medietyper. En person funderar länge över ikonen för talbok som är en halvcirkel Osäkerhet råder om vad som är ebok, ljudbok, kassettbok, cd-bok, talbok etc.

Drnt ljudfil – vad är det? Jag vill ladda ned Liza Marklunds ”Asyl” som e-bok- Har ni den? Dom har den, men hur fan laddar man ner den…

10. Google och bibliotekskatalogen användes parallellt utan problem

Användarundersökningen Mötesplats inför framtiden Borås 2006 projektledare: Lousia Hatamian

Slutsatser Hur ska webbplatsen utformas så att besökaren lätt hittar vad som finns där? Hur kan man underlätta tolkningen av information i bibliotekens webb-kataloger? Tips och goda råd finns i Limits broschyr 2 "Hitta till bibliotekens webbplats och vidare".

LIMIT-aktiviteter i länen

Limit i Östergötland Handlingsplan för 24-timmarsbiblioteket 2007-2008 Projekt: IKT-stöd på bibliotek (start april 2007) Söderköping - Limitbibliotek i Östergötland (jan 2007) Kartläggning av de lokala 24-timmarsbiblioteken i Östergötland  Aktivitetsplan för Limit i Östergötland Östergötlands biblioteksportal - under utveckling

Värmland Västmanland Bibliotekens digitala utbud Webbkataloger i allmänhetens tjänst mars 07 Webbdagar Västmanland Teknik och inspirationsdagar Formatdagar

Arbetsgrupp, webb 2.0 seminarieum, handlingsplansdisskusion Uppland Sörmland Arbetsgrupp, webb 2.0 seminarieum, handlingsplansdisskusion Uppland Arbetsgruppsmöte, skriva för webben, inspirationsmorgnar

Samarbete kring lästips och uppdatering av Gotland Samarbete kring lästips och uppdatering av Almedalsbibliotekets webbplats Dalarna Webbplatsutveckling, nätverksträff för webbansvariga, utbildningsdagar, användbarhet och tester

LIMIT- bibliotek Aktiviteter under 2007 LIMIT- projektet delar ut medel motsvarande 20 000 kronor till tio kommunbibliotek. Syftet är att uppmuntra och stödja kommunbiblioteken i arbetet med utveckling av webbtjänsterna.

Ställer krav på leverantörer Seminarier Stockholm 20 mars 2007 Karlstad 21 mars 2007 Falun 22 mars 2007

Aktiviteter 2007 Konferens i Stockholm september 2007 Slutrapport från projektet Rapporter från LIMIT-biblioteken

Vad har vi lärt oss. Hmmmm Vad har vi lärt oss? Hmmmm?? Ta bibliotekens webbplatser på allvar Omorganisering Utvecklingsplanering Budgetering Arbetstid avsedd för arbetet med webben Arbetsuppgifter (uppdatera inte då och då)

Ta plats på nätet Se till att dyka upp där nätanvändaren finns. Sökmotorerna är centralt belägna lokaler. Skaffa lokaler i centrum Samarbeta nationellt, tillsammans är vi starka. Enad front för tillgängliga kataloger Tro inte och tyck inte testa på Användare!

Omorganisering Vi har två bibliotek att driva. Biblioteksbyggnader och arkitekter Webbplatser behöver också arkitekter Ständigt nya kompetenser eller nya färdigheter

www.limitprojektet.se