Nätjournalistik i krissituationer - information eller desinformation? Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap Stockholm, 8 december 2009 Fil. Dr Michael.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Nyhetsbrev Nr 4, 23 Augusti Nyhetsbrevet ges ut av Innovation Norrbotten AB org.nr: Ansvarig.
HSS Medias digitala medier
Material för projektarbetet
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Nulägesanalys genom frågor
Badrum i Knivstas nya äldreboende
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
OLA Det tävlingsadministrativa systemet Javaapplikation Klient-Server
Staten och det civila samhällets organisationer
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
Stöd för analys och förbättring
Att berätta sin berättelse
Lokala åldershierarkier och varierande fysiska krav
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
1.
Att använda sig av massmedier
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En reviderad läroplan för förskolan
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
Intervju inför ViV-projektet.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
En organisations mediehantering vid förtroendekris
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
1.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Vad är du för typ av person?
Valnöten VAD/HUR.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Landstingsstyrelsens förvaltning
WIS version 2.0 Webbaserat nationellt krisinformationssystem.
Anna Wilhelmsson – Informationsstrateg Stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna kommun Bakgrund Fil kand Kommunikationsvetenskap Informationsassistent Information.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Statsrådsberedningen ”Med ökad transparens växer Europa och Sverige!” Spårvägshallarna 12 december 2006 Statssekreterare Håkan Jonsson.
Tid Agenda Anmälan och kaffe
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Tillgänglighet - är det dyrt?
Upplägget av delkursen massmedia:
Strategiska perspektiv på verksamheten
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Information & kommunikation
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation.
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Seminarium 2 december 2015 Klarar medierna av sitt uppdrag?
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Presentationens avskrift:

Nätjournalistik i krissituationer - information eller desinformation? Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap Stockholm, 8 december 2009 Fil. Dr Michael Karlsson, Karlstads universitet

Föredraget •Tankemodell för (kris)kommunikationens förändring •Illustrationer: Kontinuerlig publicering •Illustrationer: Användare som producenter av nyheter •Hur förhåller sig journalister och användare? •Några konsekvenser för krishantering •Diskussion

”Alla institutioner är medieinstitutioner” Altheide & Snow (1991)

När mediernas logik ändras, ändras också logiken för hur organisationer kan och bör arbeta

Kännetecken för journalistik bedriven i traditionell masskommunikation •Både organisationer och medborgare beroende av massmedier för att nå varandra •Mediemakt genom gatekeeping (vad skall sägas) och tolkningsföreträde (hur skall det sägas) •Enkelriktad kommunikation •Medier, och i förlängningen även organisationer, är beroende av förtroende som baseras på korrekt information. Org. A Massmedier Org. B Medb. A Medb. B Kris/händ else

Digitala utmaningar •Organisationer och medborgare kan nå varandra utan medier som mellanhänder •Medborgare och organisationer kan genom interaktiva funktioner vara med och utforma mediers innehåll och kontextualisera nyheter – rollerna blir suddigare •Publiceringshastigheten är oerhört snabb på nätet – periodiciteten borta •Kommunikation i digitala medier tenderar bli mer flytande, multidimensionellt och svårkontrollerad Massmedier Org. A Org. B Medb. A Medb. B Händelse

Publiceringshastighet

Exempel stormning av plan på Kölns flygplats

Reframinghastigheten på Svinfluensan april – maj 2009

Svd.se vinkling april

Svd.se vinkling april

Svd.se vinkling april

Svd.se vinkling april

Svd.se vinkling april

Från kris till normalitet •30 april 2009•3 maj 2009

Användare som medproducenter av nyheter

Blogglänkar

Exempel blogglänkar

Kommentarsfunktionen •2005 hade svd.se kommentarer i veckan. Idag har expressen.se kommentarer om dagen

Exempel kommentar

Läsare som faktakollare och korrekturläsare Journalistiken går från att internt kontrollera information innan distribution till att låta externa aktörer kontrollera den efter distribution.

Exempel: faktakollare och korrekturläsare

Läsarna som initierare/insamlare

Läsare som insamlare

Nyhetsframe vs läsarframe under Svininfluensans utbrott •Medier 26/4-3/5 –”Dödsinfluensan” –”Smittplanet har landat” –”Mänskligheten är hotad” •Läsarna –Sluta med skrämselpropagandan –Ni jagar lösnummer –Är influensan farlig, vad skall jag göra för att skydda mig? –Varför tar inte politiker ansvar för influensan?

Läsare gör egna nyheter

Gränser överskrids

Utvecklingen fortsätter

Hur reagerar de inblandade parterna? Journalister: •Nätjournalistiken är en klar förbättring jämfört med tidigare •Demokratisering av journalistiken •Hastigheten inte ett problem, snarare en fördel – så länge man är ärlig med och korrigerar misstag •Mer användarinblandning i framtiden •Nytt ideal - transparens Användare: •Hastighet viktigaste anledning till att använda nätnyheter •Viss motvilja att erkänna att läsarproducerat material är intressant •Många läser men få kommenterar •Nyheter med läsarinblandning har ett högre läsvärde (enligt ”klick” statistik)

Nätjournalistikens konsekvenser för krishantering 1(2) •Tiden att reagera på en kris kommer att minska •Interaktiviteten innebär bl.a. att den organiserade journalistiken bedrivs i en åsiktsimpregnerad kontext – till och med på nyhetsjournalistikens hemmaplan. För att inte nämna resten av Internet. •Konvergens och interaktivitet ökar sanolikheten att krisen blir ”bildtung” och att lekmän – inte tränade journalister – förmedlar många av bilderna. •Nyheterna kommer att drivas mindre av journalister och mer av användare och organisationer (medier och journalister försvinner inte). •Den höga hastigheten och oförutsägbara periodiciteten på nyhetscykeln innebär att nyhetssajter måste övervakas konstant under en krissituation.

Nätjournalistikens konsekvenser för krishantering 2(2) •Nyheter kommer att vara utkast, av varierande kvalitet, som förändras kontinuerligt utan förvarning eller förklaring. •Gestaltningen av nätnyheter är en realtidsförhandling mellan medier, organisationer och användare. Om man inte är närvarande i denna förhandling kommer andra än den egna organisationen att influera mediegestaltningen. •Digitala medier öppnar upp för helt nya möjligheter att kommunicera med olika intressenter under en kris. •Resurserna som behövs för en potentiellt framgångsrik krishantering kommer att vara mycket omfattande.

Projektet i siffror •4 tidskriftartiklar •8 konferenspapers •1 forskningsrapport •12 anföranden i olika sammanhang •6 intervjuer publicerade i medier •1 kurs i Kriskommunikation (7,5 hp) … och mer på gång…

Tack för er uppmärksamhet! Frågor, kommentarer, idéer, forskningsfinansiering: Och STORT tack till…… för stödet!