3/ minuter om cykelsäkerhet •Att skydda huvudet •Att cykla i en bra miljö •Att cykla med ett bra fordon
3/2-04 Problemet 2002: •42 döda (28/14) •441 svårt skadade (240/198) Källa: SIKA • Mörkertal • Åldersfördelning?
3/2-04 Åldersfördelning 2002
3/2-04 Dödade och skadade
3/2-04 Dödade cyklister
3/2-04 Svårt skadade cyklister
3/2-04 Hjälmanvändning i Sverige 2002 •Totalt 17 % •Barn 0-10 år under fritid 35 % •Ungdomar 6-15 år vid grundskolor 15 % •Vuxna år 14 % VTI notat
3/2-04 Småbarnshjälmen •Gröna spännet •SS-EN •Reviderad standard 2002 • kg •Förskoleåldern
3/2-04 En bra hjälm 1.Passform är viktigt 2.Enkel att ta på och av 3.Lätt och bekväm 4.Bra ventilation 5.Godkänd, CE-märkt
3/2-04
Statens provningsanstalt Att testa hjälmar
3/2-04 Dags att byta hjälm? • Passform • Livslängd • Olycka?
3/2-04 Nya Zeeland 1994 Australien Kanada 5 delst Island 1997 Finland 2003 Spanien 1999 Tjeckien 2001 Slovenien 2001 USA 20 delst Länder med hjälmlag
3/2-04
Stopp 5 min bikupa om vad ni tycker är viktigast och vill föra fram när det gäller cykelhjälm
3/2-04
Cykeltrafikmiljö •Ställa krav •Tyck till på hemsidanTyck till på hemsidan Driftcentralen GFK Stockholm Mejla: Ring:
3/2-04
Stopp 5 min bikupa om vad ni tycker är viktigast och vill föra fram när det gäller Cykeltrafikmiljö
3/2-04 Cykelfakta: •är en opartisk varudeklaration •underlättar konsumenters val •höjer cykelns status som fordon •framhåller fackmannens betydelse
3/2-04 Cykelfakta är baserat på forskningsresultat: •Olycksfallsrapport (Länsförsäkringars forskningsfond) –16,5 % av alla singelolyckor sker på grund av teknisk brist på cykeln •Provningsprojekt (LFs forskningsfond + Vägverkets Skyltfond) –Bästa fabrikatet av en komponent kan vara 100 gånger bättre än det sämsta
3/2-04 Cykelfakta förutsätter att: •Cykeln med komponenter klarar provningarna •Reglerna för Cykelfakta följs: –cykeln säljs slutmonterad och justerad –köparen får en säkerhetsgenomgång –säljaren kan tillhandahålla service/reservdelar •Cykeln klarar SMPs löpande stickprovskontroller
3/2-04 Varumärken med cykelfakta
3/2-04 Hemsidan Cykelfakta •Utfärdas av SMP Svensk Maskinprovning •Stöds av:
3/2-04 Barncykel •Fotbroms •Rätt storlek •Oväxlad
3/2-04 Cykelbarnsits •14 sitsar •Fram eller bak
3/2-04 Cykelbelysning Källa: SCB
3/2-04 Vad säger lagen? Behövs endast vid färd i mörker •Baktill: Lykta ska visa rött sken bakåt •Framtill: Strålkastare som visar vitt eller gult sken Källa Fordonskungöresen (SFS1972:595)
3/2-04 Vanliga frågor om cykelbelysning Vad är mörker? Vad är tillräcklig belysning? Får man ha rött blinkande bakljus? Får man ha diodljus fram?
3/2-04 Olika typer av belysning Generatorbelysningar Däckdriven generator Navgenerator Batteribelysning Diodbelysning Batterilyse med glödlampa
3/2-04 Olika typer av belysning Specialfunktioner Mörkersensor Rörelsesensor Kondensator Reservlampsplats Helautomatiska system
3/2-04 Var finns mer info?
3/ min bikupa om vad ni tycker är viktigast och vill föra fram när det gäller cykeln som fordon Stopp