Föräldraskapets utmaning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
”Jag är vinden som blåser”
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Coachande ledarskap som mentor
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Ett fel på kvinnor.
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad gör livet så värdefullt?
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Vad håller tillbaka din passion?
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Klok filosofi … ?.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Klok filosofi.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Vad behöver min tonåring av mig?
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Identitet Vad formar oss till oss?.
Hur du tar hand om din kunskap
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Det -3 delade föräldraskapet
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Barn och stress.
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Om att hitta sig själv som tonårsförälder Cronhjelmsskolan den Jan-Erik Nyberg, präst, familjerådgivare, sexualterapeut Familjerådgivningsbyrån.
Självkänsla.
Religion.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Föräldraskapets utmaning Jan-Erik Nyberg Präst, familjerådgivare, sexualterapeut Familjerådgivningsbyrån i Pedersöre prosteri

Föräldraskap kräver mod att lyssna på sig själv och uppriktigt engagera sig i sin egen utveckling. Tommy Hellsten

Vem är jag som förälder? Det är relationen till barnen som gör oss till föräldrar. Också som föräldrar måste vi växa och lära oss nya saker i takt med barnen. Den viktigaste uppgiften är att se varje barns särskildhet, de unika resurser och behov som varje barn har att lära sig att hantera. Detta kräver en beredskap från oss att hantera olika roller som föräldrar.

Vad är det som hindrar oss från att vara goda föräldrar? Oklara och otydliga värderingar. Om vi inte är klara över vad vi själva tycker är viktigt klarar vi inte heller av att förmedla några sunda värderingar till andra.

Vad är det som hindrar oss att vara goda föräldrar? Känslan av att inte räcka till förlamar, känslan av inkompetens, att inte orka tro att man kan mogna till en god förälder. Vi känner oss bristfälliga som föräldrar och hittar ingen bot.

Vad är det som hindrar oss att vara goda föräldrar? Det överbelastade parförhållandet, kraven och förväntningarna på en välfungerande relation växer samtidigt som det finns allt mindre tid att satsa på parrelationen. Tommy Hellsten: FÖRÄLDRASKAP –makt och ansvar, Församlingsförbundet 2000

Vad är det som hindrar oss att vara goda föräldrar? Slaveriet under brådskan. Det är utanför vår makt att behärska stressen i vårt samhälle. Men brådska är något vi kan styra, vi väljer vad som är viktigt och mindre viktigt. Tommy Hellsten: FÖRÄLDRASKAP –makt och ansvar, Församlingsförbundet 2000

Barn i skolåldern (6-11 år) Varje ålder har sina uppgifter I skolåldern är lärandet barnets viktigaste uppgift. Det handlar, framförallt, om att lära sig leva

Får barnet det som det behöver för att kunna lära sig? Upplever barnet att det får lära sig något som är betydelsefullt? (motivation) Förmår barnet se skillnaden mellan det som det redan kan och det, som barnet borde lära sig? (tydlighet) Upplever barnet att det har förmågan att överbrygga klyftan mellan det som han/hon redan kan och det han/hon borde kunna? (möjlighet)

Hur lär sig barnet i skolåldern Den vuxnas uppgift är att lära barnet att lära sig saker, att genom stöd och uppmuntran stöda inlärningen. Barnet behöver lära känna och godkänna sin egen förmåga och sin egen begränsning Barnet behöver få en på sin nivå begriplig bild av omgivningens förväntningar på det

Barnet samlar vägkost inför resan mot vuxenlandet Barnet blir medvetet om sig själv som en särskild person Förmågan att förstå en annan människas känslor och tankar utvecklas Både för höga krav och otydliga krav skapar prestationsångest Barnets uppfattning om rätt och fel utvecklas på basen av föräldrarnas och andra viktiga vuxnas beteende och befallningar

Vad gör en förälder Barnen upplever oss som föräldrar genom det vi gör med/för dem: Den som vårdar Den som ger kärlek Den som sätter gränser Den som kan mänskorelationer Den som undervisar i konsten att leva

Rollkarta för föräldraskapet Den som kan mänsko-relationer Den som undervisar i konsten att leva Den som sätter gränser Den som ger kärlek Den som vårdar

Den som vårdar ger barnet mat o kläder ser till att barnet får tid för vila lär barnet sköta sin kroppsliga hygien, ser till att det får frisk luft sköter det sjuka barnet den som ger impulser tar ansvaret för ekonomin den som ansvarar för miljön

Den som ger kärlek tycker om sig själv ger ömhet och respekt tröstar och ger närhet skyddar mot faror accepterar ofullkomlighet uppmärksammar det goda

Den som sätter gränser garanterar den fysiska okränkbarheten skapar trygghet följer och övervakar överenskommelser och kontrakt säger nej tydligt ansvarar för dygnsrytmen ställer upp sina egna gränser

Den som kan mänskorelationer ställer upp som diskussionspartner lyssnar när barnet berättar erbjuder hjälp vid konfliktlösning uppmuntrar och stöder barnets självkänsla accepterar barnets känslor

Den som undervisar i konsten att leva lär ut färdigheter för vardagslivet lär ut skillnaden mellan rätt och fel lär ut sociala färdigheter ger modeller genom sitt eget beteende lär ut seder och bruk för vidare traditioner förmedlar värderingar uppskattar skönhet

Rollkarta för föräldraskapet Den som kan mänsko-relationer Den som undervisar i konsten att leva Den som vårdar Den som ger kärlek Den som sätter gränser

Var hittar du dig själv bland rollerna? Den som kan mänsko-relationer Den som undervisar i konsten att leva Den som vårdar Den som ger kärlek Den som sätter gränser Vad behöver Ditt barn av mest Dig just nu? I vilken roll är Du starkast och svagast? I vilken roll är barnets andra förälder starkast och svagast? Hur kompletterar ni varandra? Konkurrerar Du eller samarbetar Du med din partner?

Skolåldern och föräldrarollerna Barnet tar i den här åldern distans till de vuxna men både den vuxna och barnet kan lätt överskatta dess förmåga att klara sig själv. Det gäller att komma ihåg att också den som är duktig och ”klarar sig bra” behöver tanka ömhet och omsorg ibland. Var beredd, men truga inte!

Skolåldern och föräldrarollerna Som lärare i konsten att leva är föräldern särskilt viktig i skolåldern. Minns skillnaden mellan väktare och bollplank. Ifråga om mänskorelationer och i konsten att leva behöver barnet båda två, men mer och mer ett bollplank.

Skolåldern och föräldrarollerna Gränssättaren är den roll som blir mest ifrågasatt av barnet, och som kräver mest vishet och uthållighet. Skolålderns barn behöver gränser som du kan: Motivera Uttrycka konkret Övervaka Var eftertänksam med ordet nej. Det behövs ibland i helt outspädd dos.

Om barnen "En kvinna som bar ett barn vid sitt bröst sade: 'Tala till oss om Barnen.' Och han sade: Era barn är inte era barn. De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv. De kommer genom er men inte från er. Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte. Ni kan ge dem er kärlek men inte era tankar ty de har sina egna tankar. Ni kan hysa deras kroppar men inte deras själar. Ty deras själar vistas i morgondagens hus som ni inte kan besöka, inte ens i era drömmar.

Sträva att efterlikna dem, men försök inte att göra dem lika er Sträva att efterlikna dem, men försök inte att göra dem lika er. Ty livet vänder inte tillbaka och dröjer inte hos den dag som flytt. Ni är de bågar från vilka era barn sänds ut som levande pilar. Bågskytten ser målet på det oändligas stig och Han böjer er med sin makt för att Hans pilar skall gå snabbt och långt. Låt er i glädje böjas i Bågskyttens hand. Ty liksom Han älskar pilen som flyger älskar Han också den båge som är stadig." Khalil Gibran sv. Övers.C-G Rosén, Johan Wretman

TACK FÖR Din UPPMÄRKSAMHEt !