Medarbetarundersökning hösten 2013 Haparanda stad totalt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2014 Staden totalt.
IT-Gymnasiet - elever ITG Göteborg
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Totalt.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Vara kommun Förskole undersökning 2013 Presentation Om undersökningen Svarsfrekvens Nöjd Förskole Index (NFI) Resultat –Förskola/Dagbarnvårdare –Flicka/Pojke.
Medarbetarundersökning KTH Skolan för teknik och hälsa 2011
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Dagverksamhet.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Hemtjänst Servicehus.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013
Stockholm stad Förskoleundersökning Sockenstugan Förskola.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Socialförvaltningen.
Fakta om undersökningen
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 HTFAB.
Fakta om undersökningen
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Stockholms Stad Brukarundersökning inom verksamheter för personer med funktionsnedsättning Grupp- och service bostad 2011.
Fakta om undersökningen
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Socialförvaltningen.
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Medarbetarundersökning 2012
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Vård- och omsorgsboende.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Chef/Medarbetare.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Vara kommun Förskole undersökning Frejgårdens förskola 2013.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Medarbetarundersökning
Haparanda stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Totalt.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.
Medarbetarundersökning 2015 Genomförd av CMA Research AB November 2015 Höganäs kommun.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - elever Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (1000 svarande/1000 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia gymnasium 100%
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Stockholm stad Familjedaghem 2014 Gustafsson, Christina Maria Farsta stadsdel.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Medarbetarundersökning 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Information om chefsenkäten
Medarbetar- och chefsenkäten 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Demo - chefsrapport Medarbetarundersökning Mitt ledarskap
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Presentationens avskrift:

Medarbetarundersökning hösten 2013 Haparanda stad totalt

Presentation Om undersökningen Förklaringar Resultat - Index - Per fråga - Bakgrundsfrågor Prioriteringsmatris Sammanfattning

Om undersökningen Metoden som använts är en kombination av webb och postala enkäter. De medarbetare som har egen dator och där mail bedömts vara bästa metod har fått ett mail med en länk till enkäten. Övriga har fått ett kuvert innehållande informationsbrev, enkät och svarskuvert. Enkäten har även översatts till finska. Totalt besvarades undersökningen av 660 personer motsvarande en svarsfrekvens av 78 procent. Öppna svar redovisas som oredigerad text i Word för Haparanda Stad totalt. Undersökningen genomfördes veckorna 40-43, 2013. Leverantör: Markör Marknad och Kommunikation AB Peter Linsér 070-697 85 05

Förklaringar Resultatet i diagrammen baseras på de som avgivit ett ”betyg” på skalan. De som besvarat ett påstående med ”vet ej” redovisas inte i diagrammen. Diagrammen visar andelen som avgivit ett visst svar på varje fråga. Endast de avdelningar/enheter där minst 5 personer har besvarat enkäten redovisas i egen rapport. Övriga ingår i närmast överordnad organisatoriska redovisningsenhet. Detta krav gäller även för frågorna om utvecklings/medarbetarsamtal samt lönesamtal. Frågan om trakasserier, våld, hot och mobbing redovisas endast för Haparanda stad totalt. Detsamma gäller nedbrytningar på olika bakgrundsvariabler såsom kön, anställningstid etc. vilket redovisas som tabeller i Excel.

Förklaring av NöjdMedarbetarIndex (NMI) NMI baseras på tre frågor som besvarats på en 10-gradig skala: Gör en helhetsbedömning av ditt arbete och dina arbetsförhållanden. Hur nöjd är du med din nuvarande arbetssituation? Skala: Inte alls nöjd - I allra högsta grad nöjd Hur väl motsvarade din nuvarande arbetssituation dina förväntningar på arbete och arbetsförhållanden? Skala: Inte alls - I allra högsta grad Föreställ dig ideala arbetsförhållanden. Hur nära eller långt ifrån sådana perfekta arbetsförhållanden är din nuvarande arbetssituation? Skala: Långt ifrån-Mycket nära Betygen för de tre frågorna har indexerats 0-100 (Svarsskalan 1-10 har gjorts om till 0-100) och ett medelvärde har beräknats för de tre frågorna.

Resultat NöjdMedarbetarIndex (NMI)

Resultat Index per frågeområde

Resultat per fråga

Resultat per fråga Bakgrundsfrågor

Prioriteringsdiagram

Sammanfattning Svarsfrekvensen i undersökningen är 78 procent vilket är bra och ger en god tillförlitlighet i resultatet. Det är också en tydlig ökning mot föregående år (77 procent) och jämfört med 2011 (70 procent). Haparanda stad når ett medarbetarindex (NMI) på 64 vilket är ett bra resultat och en ökning jämfört med föregående mätning (61). Genomsnittet för de organisationer och myndigheter som Markör arbetar med är ett NMI på 63. Resultatet från de olika delområden visar på ett högre resultat inom samtliga områden 2013 jämfört med tidigare undersökningar. Särskilt positiv är förbättringen inom området information och kommunikation som ökar från ett index på 64, 2012 till 72, 2013. Samtliga frågor inom de olika delområden får också högre betyg vilket bekräftar det bättre resultatet. Medarbetarna är allt mer nöjda med sitt arbete och sin arbetssituation inom Haparanda stad.

Sammanfattning Precis som föregående år är medarbetarna mest nöjda med området ”Medarbetarskap”. Området innehåller frågor om hur medarbetaren själv agerar. Minst nöjd är man med området ”Lön”. Resultaten känns igen från andra medarbetarundersökningar och är helt normala. Det är fortsatt en relativt stor andel (34 procent) som uppger att de varje vecka upplever att de är stressade pga arbetet. Dock upplever de flesta att de har balans mellan arbete och fritid. Även om de flesta upplever en god balans så bör varje enskilt fall bevakas för att undvika onödiga och kostsamma sjukskrivningar för såväl den enskilda individen som organisationen i stort. Ledarskapet som är ett av de viktigaste områdena når 2013 ett index på 75, en signifikant ökning jämfört med 2012, (71). Frågorna inom området får generellt högre betyg 2013 men särskilt tydlig är förbättringen när det gäller chefernas återkoppling och att de visar uppskattning för medarbetarnas insatser.

Sammanfattning Andelen medarbetare som haft eller har inplanerat medarbetarsamtal är fortsatt hög, runt 90 procent. De flesta som haft medarbetarsamtal är nöjda med samtalet. Andelen som uppger att de haft lönesamtal har ökat från 74 till 86 procent mellan åren. De som haft lönesamtal är i högre utsträckning nöjda med samtalet 2013 jämfört med 2012. Avseende trakasserier och diskriminering är det glädjande att konstatera att andelen som säger sig blivit utsatt av någon arbetskamrat eller chef har fortsatt att minska. 2011 var andelen 9 procent och 2013 är den 4 procent. Avseende mobbing så har andelen minskat från 8 till 5 procent. Av de som känt sig utsatta har andelen som informerat arbetsgivaren om händelsen minskat från 70 till 67 procent. Andelen är relativt konstant över tid.

Sammanfattning Av prioriteringsdiagrammet framgår att det viktigaste för nöjda medarbetare fortsatt är att de känner sig delaktiga och kan påverka sin arbetssituation. Det är också viktigt att informationen upplevs som tydlig. I dessa frågor har ledarskapet en viktig roll. Av prioriteringsmatrisen framgår också att det är viktigt att cheferna ger medarbetarna förutsättningar att ta ansvar i sitt arbete och att man ger återkoppling. Detta är områden som får bättre betyg 2013 jämfört med 2012.

Sammanfattning Oavsett resultat är Markörs erfarenhet att de största effekterna av medarbetarundersökningen skapas ute i arbetsgrupperna på enheter och avdelningar. Det är viktigt att med resultatet som underlag skapa en dialog och en reflektion över varför vi inom gruppen har svarat som vi gjort? - Vad är viktigast för oss att tänka på och utveckla för att vi ska trivas bättre, för att arbetet skall fungera effektivare, inom gruppen och i relation med kollegor på andra avdelningar/enheter? - Finns det något annat som inte framgår av undersökningen men som är viktigt för oss att utveckla eller bevara? - Vad kan jag som medarbetare göra? - Vad kan chefen göra? 47 47

Sammanfattning Vår rekommendation är att Haparanda Stad som helhet bör välja ut en eller max två frågor/områden att fokusera på. Även ute på enheterna/grupperna bör en eller max två frågor prioriteras. Att genomföra medarbetarundersökningar är ”enkelt”. Att ta hand om resultaten och skapa önskade effekter ställer krav på hela organisationen. Ofta är ambitionen hög och många frågor listas som åtgärdspunkter. För att öka möjligheterna att åtgärderna genomförs och följs upp är det viktigt att prioritera. Det är bättre att göra en sak bra än många dåligt! 48 48