1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
2
3 Granskning i efterhand Ge upplysning Ledningens sätt att förvalta organisationen Bedömning av nuläget Råd och hjälp med att komma vidare Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
4 Gemensam metod/bedömningsmodell Alla kommuner WSP Mellerud Augusti 2006 Trivector Falun Vägverket Konsult Lidköping Ramböll Uppsala Maj 2004 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
5 Trafiksäkerhetskultur Trafiksäkerhetsstandard Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
6 Trafiksäkerhetskultur Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
7 Trafiksäkerhetsstandard Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
8 Analys och bedömning AvslutningInventering Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
9 Antal invånare Pris (kr) > – – Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
10 Trafiksäkerhetsrevision Lidköpings kommun
11 •En säker och trygg kommun sen 1989 •Sätik 1992 (Kommunalt trafiksäkerhetsprogram) •Guldtriangeln 1996 •En spjutspets till nollvision juli 1998 t o m juni 2001 •Trafiknätsanalys 1999 •ISA, försökskommun •Kommunsamverkan Trafiksäkerhet och Miljö, KUSTOM 2004–2007 •Trafiksäkerhetsrevision, klar mars 2006
12 Varför? Var befinner vi oss idag, nulägesanalys/ bedömning Var befinner vi oss i jämförelse med andra, nya idéer Få ett dokument som vi kan jobba systematiskt med Kvalitetssäkring på nedlagt arbete Bli bedömd av någon utomstående Trafiksäkerhetsrevision
13 Berörda verksamheter Samhällsplanering Gator och trafik (planering, åtgärder, ltf) Väghållning Barn och skola Upphandling Kommunen som arbetsgivare Fritid och äldre Trafiksäkerhetsrevision
14 Arbetet i Lidköping Första möte + enkät Andra möte + seminarium med handläggare, chefstjänstemän och politiker Rapport Redovisning i nämnd Trafiksäkerhetsrevision
15 4:1 a) Har kommunen en trafiknätsanalys inklusive åtgärdsprogram för kommunens större tätorter? Ja, för följande större tätorter: ____________________________________ Ja, men bara trafiknätsanalys för följande större tätorter: ______________ Om JA, bifoga dokumentet/en med den ifyllda enkäten. Nej Om JA på a), är åtgärdsprogrammet/en politiskt beslutade/förankrade, inkl. finansierat? Ja Nej Exempel enkät - bedömning 4.1 Kommunen har en trafiknätsanalys med åtgärdsprogram över de av kommunens tätorter som har fler än 1000 invånare. 2 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
16 Exempel nyckeltal - bedömningskriterie 4.3 Andel fyrvägskorsningar inom huvudnätet för bil som är hastighets- säkrade till 50 km/tim, mätt i 90-percentilen, eller är cirkulationsplatser eller fyrvägsstopp. Signalreglering ingår ej. KriteriumPoäng > 75 % %1, %1 4:7 Hur stor andel av 4-vägskorsningarna inom huvudnätet för bil inom kommunens tätorter är cirkulationsplatser? ______ %. Därav med statlig väghållning_____% är fyrvägsstopp? ______%. Därav med statlig väghållning_________% har en utformning som säkrar hastigheten till högst 50 km/tim i alla tillfarter, exklusive cirkulationsplatser och fyrvägsstopp? ___________ %. Därav med statlig väghållning___________ % Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
17 Trafiksäkerhetsrevision Resultat i Lidköping Trafiksäkerhetskultur 3 ”stjärnor” Trafiksäkerhetsstandard 4 ”stjärnor” Samlat omdöme Rekommendationer
18 Fortsatt arbete Baserat på rekommendationer och förankrat i AU Uppdatera och revidera trafiknätsanalys till detta knyta mål och redovisningsrutiner Fortsätta arbetet med att säkra gc- korsningar i huvudnätet Förändring hastigheter Trafiksäkerhetsrevision
19