Ändamålsenliga planbestämmelser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
K-märkt? Skydd av kulturhistorisk bebyggelse i den kommunala planeringen Kerstin Andersson och Roger Lind Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Jan Persson Länsstyrelsen Östergötland
Riskhänsyn i planeringen Risk och skred
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.
Vilken miljöpåverkan är betydande?
Kulturmiljöfrågor i PBL
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
8 kap PBL Krav på byggnadsverk m m
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
Anpassning till ett förändrat klimat
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
Handlingsprogram enligt LSO
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Får jag lov?… Om remissvaren till PBL-kommitténs slutbetänkande
Ny strandskyddslagstiftning
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Skadeersättningsfallen
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Vem ansvarar för miljön?
Advokat Anders Linnerborg
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Planläggning och djur i bebyggelse Sofia Bergvall Kultur- och samhällsbyggnadsenheten.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Pär Persson vattenstrateg Enheten för samhällsplanering
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
Inger Krekula Länsstyrelsens handläggning av översiktsplaner (äv. ändring) Samråd om program Samråd om avgränsning MKB Samråd om förslag till.
Förbifarten.
Boverket Byggregelenheten
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Miljökvalitetsnormer för vatten
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Tidsbegränsat bygglov Samlad bebyggelse Vindsinredning
Klimat – planering och anpassning
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Övergångsbestämmelser detaljplan (lag om införande av miljöbalken)
Tillgänglighet i fysisk planering 12 november 2014 Välkommen d.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
När får man bygga? FAQ OM BYGGLOV OCH SÅNT. Innehåll Klicka på en länk för att komma till svaret.  Vad gäller om man vill bygga en Friggebod? Vad gäller.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
Boendemiljöjuridik Madeleine Arvidsson Wäli.
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Rekommendationer för hantering av översvämning till följd av skyfall
Presentationens avskrift:

Ändamålsenliga planbestämmelser 2017-04-03 Vad händer med havsnivån i Stockholms län? Effekter på fysisk planering 19 maj 2010 Johan Hjalmarsson

Ny bebyggelse är ett kommunalt ansvar Ändamålsenliga planbestämmelser 2017-04-03 Ny bebyggelse är ett kommunalt ansvar Det är en kommunal angelägenhet att planlägga användningen av mark och vatten (1 kap. 2 § PBL) Mark- och vattenområden skall användas för det eller de ändamål för vilka områdena är mest lämpade med hänsyn till beskaffenhet och läge samt föreliggande behov. Företräde skall ges en sådan användning som medför en från allmän synpunkt god hushållning. (2 kap. 1 §) Bebyggelse ska lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till 1. de boendes och övrigas hälsa och säkerhet, 2. jord-, berg- och vattenförhållandena, 3. risken för olyckor, översvämning och erosion. (2 kap. 3 §) 2

Länsstyrelsens roll enligt 12 kap. 1 § Länsstyrelsen ska pröva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, om det kan befaras att beslutet innebär att 5. en bebyggelse blir olämplig med hänsyn till de boendes och övrigas hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. (12 kap. 1 §) Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut, om något förhållande som avses i 1 § föreligger (12 kap. 3 §)

Var går gränsen enligt 12 kap. 1 §? Arbete pågår, bör vara klart innan sommaren Kriterier: + Havsnivåhöjningen + Vindpåverkan m.m. + Säkerhetsmarginal – Landhöjning Generella riktlinjer för havsnivåhöjningen i länet Tidshorisont beroende på typ av bebyggelse, minst år 2150 Ny kunskap tillförs ständigt: kommunen får argumentera i det enskilda fallet för annan nivå.

Kunskapsunderlag RUFS 2010: 2 meter över dagens medelvatten Inventera behov av skadeförebyggande åtgärder i befintlig bebyggelse (t.ex. vallar, ändrade dpl) Ny nationell höjddatabas möjliggör bättre analyser

Översiktsplan I översiktsplanen ska redovisas de allmänna intressen enligt 2 kap. som bör beaktas vid beslut om användningen av mark- och vattenområden (4 kap. 1 §) Nya bebyggelseområden ska vara lämpliga m.a.p. risken för översvämning Områden med risk för ras, erosion och skred Ange lägsta grundläggningsnivå för ny bebyggelse utanför detaljplan

Nya detaljplaner Detaljerat topografiskt underlag Enstaka byggnader av enkel konstruktion (uthus, garage) kan tillåtas under dimensionerande nivån Inga byggnader under 100-årsnivån Planbestämmelser Plushöjder på tomter och allmänna platser Även el, VA, trafik ska fungera Motivera valda nivåer

Exempel på planbestämmelse ”Bebyggelse ska utföras på sådant sätt att denna inte skadas eller på annat sätt påverkas negativt av högvatten upp till nivån +2,3 meter över nollplanet räknat i höjdsystemet RH00. ” Varken byggnadskonstruktionen eller den verksamhet som bedrivs i byggnaden ska påverkas negativt i händelse av en eventuell översvämning till nivån +2,3. Endast vissa byggnadsmaterial och konstruktioner kan komma i fråga under denna nivå. Påverkar möjligheten att anordna ventilationsöppningar, fönster och dörrar under denna nivå.

Bygglov utanför detaljplan Tillräckligt topografiskt underlag? Plushöjd på färdigt golv (FG), sockelhöjd (SH) etc Plushöjder på mark m.m. Även grundläggning, el och VA ska ligga på betryggande nivå Ange höjden och motivera beslutet Neka bygglov om otillräckliga marginaler Försumlighet kan bli kännbart för kommunen

Befintlig bebyggelse Inget tydligt juridiskt ansvar förrän översvämningen är ett faktum …men av ÖP:n ska framgå hur den byggda miljön ska utvecklas och bevaras (4 kap. 1 §) Förvärra inte problemet genom tillbyggnader och ändrad användning!

Förslag till ny PBL Rollerna förändras inte Krav på hänsyn till klimataspekter i planeringen (2 kap. 3 §) I en detaljplan får kommunen bestämma skydds-åtgärder för att motverka olyckor, översvämning och erosion m.m. (4 kap. 12 §) Villkor får införas om att bygglov till en åtgärd som innebär en väsentlig ändring av markens användning får endast ges under förutsättning att markens lämplighet för bebyggande har säker-ställts genom att en skydds- eller säkerhetsåt-gärd har vidtagits på tomten. (4 kap. 14 §)

Nya slussar med tillräcklig utskovskapacitet Mälarens nuvarande medelvattenstånd dim. flöde: 2,3 m (RH00) - Ta hänsyn i bebyggelseutvecklingen Nya slussar med tillräcklig utskovskapacitet Ingen havsnivåhöjning - översvämningsproblematiken minskar för Mälarens stränder Havsnivåhöjning enl. scenarier (det vi planerar efter) Höja Mälarens medelvattenstånd till nivå över Saltsjön Låta Mälaren bli en havsvik Högre medelvattenstånd - större områden som är översvämningshotade Mälaren upphör som huvuddricksvattentäkt