Svenska matematikersamfundet www.matematikersamfundet.org.se Jana Madjarova Matematiska vetenskaper Chalmers/GU jana@chalmers.se
Spetsutbildningar i matematik Att vara eller icke vara …
I princip … För … Synliggör matematiken
I princip … För … Synliggör matematiken Ger möjlighet att lära sig spännande matematik
I princip … För … Synliggör matematiken Ger möjlighet att lära sig spännande matematik Ger möjlighet att umgås med elever med samma intressen
I princip … För … Synliggör matematiken Ger möjlighet att lära sig spännande matematik Ger möjlighet att umgås med elever med samma intressen Kan ”smitta av sig” på resten av matteundervisningen
I princip … … och emot Är man redo att flytta hemifrån vid 15-16 års ålder?
I princip … … och emot Är man redo att flytta hemifrån vid 15-16 års ålder? Hur stor är risken för ”nördifiering”?
I princip … … och emot Är man redo att flytta hemifrån vid 15-16 års ålder? Hur stor är risken för ”nördifiering”? Har man stängt andra dörrar för tidigt?
I princip … … och emot Är man redo att flytta hemifrån vid 15-16 års ålder? Hur stor är risken för ”nördifiering”? Har man stängt andra dörrar för tidigt? Kan det få en motsatt effekt för de andra – i form av mindre matte och/eller skolor som töms på talanger?
Bredd!!! Matematiska cirklar
Bredd!!! Matematiska cirklar Specialgrupper för matematikintresserade
Bredd!!! Matematiska cirklar Specialgrupper för matematikintresserade Intresse och uppmuntran från skolans sida
… och, om ”att vara”, i vilken form?
… och, om ”att vara”, i vilken form? En sammanhållen klass vs elever utspridda i vanliga NV-klasser
… och, om ”att vara”, i vilken form? En sammanhållen klass vs elever utspridda i vanliga NV-klasser Fördjupningsmoment i varje kurs vs nya kurser
… och, om ”att vara”, i vilken form? En sammanhållen klass vs elever utspridda i vanliga NV-klasser Fördjupningsmoment i varje kurs vs nya kurser Nya kurser på universitetsnivå vs kurser i skol- och (kanske) tävlingsmatematik
… och, om ”att vara”, i vilken form? En sammanhållen klass vs elever utspridda i vanliga NV-klasser Fördjupningsmoment i varje kurs vs nya kurser Nya kurser på universitetsnivå vs kurser i skol- och (kanske) tävlingsmatematik Kurser enbart för ”spetseleverna” vs öppna kurser (distans?)
Egen klass För Emot
Egen klass För Sammanhållning Emot Isolering
Egen klass För Sammanhållning Kritisk massa Emot Isolering Man missar ”smitta av sig”-effekten
Egen klass För Sammanhållning Kritisk massa Stimulerar intresset för matematik Emot Isolering Man missar ”smitta av sig”-effekten Risk för ”nördifiering”
Egen klass För Sammanhållning Kritisk massa Stimulerar intresset för matematik ??? Emot Isolering Man missar ”smitta av sig”-effekten Risk för ”nördifiering” ???
Tillspetsade vanliga kurser Lite mer av allt (snuttifiering?)
Tillspetsade vanliga kurser Lite mer av allt (snuttifiering?) Orättvisa betyg?
Tillspetsade vanliga kurser Lite mer av allt (snuttifiering?) Orättvisa betyg? Inget att visa upp på papper?
Tillspetsade vanliga kurser Lite mer av allt (snuttifiering?) Orättvisa betyg? Inget att visa upp på papper? Oklara mål?
Nya kurser: högskolenivå?
Nya kurser: högskolenivå? Emot …
Nya kurser: högskolenivå? Emot … Den typen av kurser kräver mognad
Nya kurser: högskolenivå? Emot … Den typen av kurser kräver mognad Man kan bli ”vaccinerad” mot t.ex. envariabelanalys
Nya kurser: högskolenivå? Emot … Den typen av kurser kräver mognad Man kan bli ”vaccinerad” mot t.ex. envariabelanalys Kan ge en falsk känsla av överlägsenhet vid universitetsstudier senare
Nya kurser: högskolenivå? … och för
Nya kurser: högskolenivå? … och för
Nya kurser: högskolenivå? … och för
Nya kurser Förslag Geometri Talteori Mängdlära och logik Kombinatorik Algebra ???