Svenska matematikersamfundet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna på information om gymnasievalet!
Advertisements

Välkomna till information kring betyg och bedömning
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Att kläcka och vaska idéer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Folkhögskola – vad är det?
Pedagogisk dokumentation
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Välkomna till Mattenätverket F-5!
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Förskoleklassen på Södermalms skola
Skola och fritid Elever som trivs bra i skolan.
Näsets SK Den vinröda tråden !. Näsets SK Vision och målsättning Vision Näset är en förening för alla som vill träna och spela fotboll. Vi satsar på både.
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Jan Alve Svensson Matematiska Vetenskaper
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Välkomna!.
Vi som genomfört denna Learning study är:
Skol maten Klubbgerdsskolan ca 130 elever Klass 2.
Fronter – ett webbaserat utbildningsverktyg
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Studie- och yrkesvägledare
Individuellt val till 12/13
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Ett viktigt val för din ungdom
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Rudbeck - en utvecklingsresa
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
 Kostnadsfri och ”frivillig” skolform  Oftast 3 års studier  Eleven väljer ett program och kan i viss utsträckning.
Överbryggningsprojekt i tre steg: Kontinuerlig högskolemedverkan under hela gymnasietiden Valbar matematikkurs i årskurs 3 Utvärdering efter första högskoleåret.
Spetsutbildning i matematik
Nationellt Mattebro-möte arrangeras av NCM i samarbete med Svenska kommittén för matematikutbildning Svenska Matematikersamfundet.
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Elevutveckling i Landvetter Lunnaskolan, prognos.
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
M EDIA C ENTER N ORRBOTTEN. Vår verksamhet ska stödja pedagoger, ledare och annan personal inom skolan och underlätta deras arbete för att uppnå målen.
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Räkna med pengar Matematiska institutionen Linköpings universitetet
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Folkhögskola – vad är det?. Varje folkhögskola är en fri och självständig skola 150 folkhögskolor över hela landet 107 skolor drivs av folkrörelser och.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Gymnasievalet 2017 Mimmi Linden, studie-och yrkesvägledare Arbetstider: ons, tors, fred 8-17 (obs: fred, endast udda veckor)
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Gymnasievalet 2018.
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
ATT BÖRJA FÖRÄLDRAMÖTE
Elevråd på SFI vad är det?.
David Witt Nyström Matematiska vetenskaper CTH och GU
David Witt Nyström Matematiska vetenskaper CTH och GU
Presentationens avskrift:

Svenska matematikersamfundet www.matematikersamfundet.org.se Jana Madjarova Matematiska vetenskaper Chalmers/GU jana@chalmers.se

Spetsutbildningar i matematik Att vara eller icke vara …

I princip … För … Synliggör matematiken

I princip … För … Synliggör matematiken Ger möjlighet att lära sig spännande matematik

I princip … För … Synliggör matematiken Ger möjlighet att lära sig spännande matematik Ger möjlighet att umgås med elever med samma intressen

I princip … För … Synliggör matematiken Ger möjlighet att lära sig spännande matematik Ger möjlighet att umgås med elever med samma intressen Kan ”smitta av sig” på resten av matteundervisningen

I princip … … och emot Är man redo att flytta hemifrån vid 15-16 års ålder?

I princip … … och emot Är man redo att flytta hemifrån vid 15-16 års ålder? Hur stor är risken för ”nördifiering”?

I princip … … och emot Är man redo att flytta hemifrån vid 15-16 års ålder? Hur stor är risken för ”nördifiering”? Har man stängt andra dörrar för tidigt?

I princip … … och emot Är man redo att flytta hemifrån vid 15-16 års ålder? Hur stor är risken för ”nördifiering”? Har man stängt andra dörrar för tidigt? Kan det få en motsatt effekt för de andra – i form av mindre matte och/eller skolor som töms på talanger?

Bredd!!! Matematiska cirklar

Bredd!!! Matematiska cirklar Specialgrupper för matematikintresserade

Bredd!!! Matematiska cirklar Specialgrupper för matematikintresserade Intresse och uppmuntran från skolans sida

… och, om ”att vara”, i vilken form?

… och, om ”att vara”, i vilken form? En sammanhållen klass vs elever utspridda i vanliga NV-klasser

… och, om ”att vara”, i vilken form? En sammanhållen klass vs elever utspridda i vanliga NV-klasser Fördjupningsmoment i varje kurs vs nya kurser

… och, om ”att vara”, i vilken form? En sammanhållen klass vs elever utspridda i vanliga NV-klasser Fördjupningsmoment i varje kurs vs nya kurser Nya kurser på universitetsnivå vs kurser i skol- och (kanske) tävlingsmatematik

… och, om ”att vara”, i vilken form? En sammanhållen klass vs elever utspridda i vanliga NV-klasser Fördjupningsmoment i varje kurs vs nya kurser Nya kurser på universitetsnivå vs kurser i skol- och (kanske) tävlingsmatematik Kurser enbart för ”spetseleverna” vs öppna kurser (distans?)

Egen klass För Emot

Egen klass För Sammanhållning Emot Isolering

Egen klass För Sammanhållning Kritisk massa Emot Isolering Man missar ”smitta av sig”-effekten

Egen klass För Sammanhållning Kritisk massa Stimulerar intresset för matematik Emot Isolering Man missar ”smitta av sig”-effekten Risk för ”nördifiering”

Egen klass För Sammanhållning Kritisk massa Stimulerar intresset för matematik ??? Emot Isolering Man missar ”smitta av sig”-effekten Risk för ”nördifiering” ???

Tillspetsade vanliga kurser Lite mer av allt (snuttifiering?)

Tillspetsade vanliga kurser Lite mer av allt (snuttifiering?) Orättvisa betyg?

Tillspetsade vanliga kurser Lite mer av allt (snuttifiering?) Orättvisa betyg? Inget att visa upp på papper?

Tillspetsade vanliga kurser Lite mer av allt (snuttifiering?) Orättvisa betyg? Inget att visa upp på papper? Oklara mål?

Nya kurser: högskolenivå?

Nya kurser: högskolenivå? Emot …

Nya kurser: högskolenivå? Emot … Den typen av kurser kräver mognad

Nya kurser: högskolenivå? Emot … Den typen av kurser kräver mognad Man kan bli ”vaccinerad” mot t.ex. envariabelanalys

Nya kurser: högskolenivå? Emot … Den typen av kurser kräver mognad Man kan bli ”vaccinerad” mot t.ex. envariabelanalys Kan ge en falsk känsla av överlägsenhet vid universitetsstudier senare

Nya kurser: högskolenivå? … och för

Nya kurser: högskolenivå? … och för

Nya kurser: högskolenivå? … och för

Nya kurser Förslag Geometri Talteori Mängdlära och logik Kombinatorik Algebra ???