Lean – ett sätt att tänka, en kultur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Hjärt- och Lungdivisionen Universitetssjukhuset i Lund
Varför är det viktigt att mäta?
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009

Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Struktur för självförbättrande system
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Äldreomsorg KPR Programchefens information…… Lokal värdighetsgaranti • Till socialnämnden i november • MAS, hemtjänstföretag, pensionärsorganisationerna.
En introduktion till SEB Way
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
1.
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Välkomna till Scania Besökets upplägg:
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Utvärdering av processmognad
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Kartläggning av processer
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen

Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Peter Fröst, arkitekt, PhD Chalmers Tekniska Högskola Reflektioner från det första året som adjungerad professor i vårdbyggnad.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Det ständiga förbättringsarbete
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
1 EVENTUELL VINJETT Södertälje kommun basfakta invånare Traditionell arbetarstad Stora arbetsgivare är - Scania - Astra - kommunen.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
PROJEKT LOGISTIKVARUHUSET. Mål: Undersöka möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
A Lean House –way of describing a Lean system
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
ReLean All content and intellectual capital in this presentation and/or any documentation supporting or attached to this presentation belongs to reLean.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Framtidskartläggning
Ortopediska kliniken Lund - ständigt lite bättre - Lean Healthcare och höftfrakturer Pelle Gustafson Verksamhetschef WHO collaborating center Member of.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Äldreomsorg Effektivare flöden
Presentationens avskrift:

Lean – ett sätt att tänka, en kultur Med lite koppling till lokaler 3-Apr-17

TPS (Toyota Production System) GOAL Highest Quality Lowest Cost Shortest lead-time through shortening the production flow by eliminating waste Just-In-Time Culture Flexible, Capable, Highly Motivated People with focus on Kaizen Jidoka (built-in quality) “The right part at the right time in the right amount” • Pull Systems • Takt time • Continuous Flow • Stop line and notify of abnormalities • Separate man and machine’s work • Error Proofing • Visual Control Heijunka (levelling) Standardized Work Visual management Operational Stability Robust Products & Processes Total Productive Maintenance Supplier Involvement

TPS (Toyota Production System) MÅL Ökad kvalitet Lägre kostnad Kortare ledtid genom minskat slöseri Just-in-time Kaizen Flexibla, kunniga engagerade medarbetare Jidoka Skapa flöde Dragande Synkroniserad Rätt från början Synliggör avvikelser Utjämning Standardiserad arbete Visuell styrning

Är det inte då självklart att vi skall: Skapa flöde (JIT)? Synliggöra avvikelser och göra rätt från början (jidoka)? Citat Taichi Ohno skapare av Toyota Production System ”Allt vi har gjort är att korta tidslinjen i allt vi gör.”

Skapa flöde – för patienterna? Idag < 3 veckor Färre patienter under utredning (tidigare 35-40 pat, idag 5-6 pat) Inga ombokningar Inga uteblivna besök ökad kapacitet 70% mer tid för vidareutbildning mm ADHD-utredning Nuläge 4 mån Remiss Diagnos 17 tim värdeadderande

Vad är värde för patient/vårdtagare? Slösa inte med min tid Lös hela mitt problem Ge mig precis det jag behöver Leverera värde när och där jag vill ha det Reducera antalet aktiviteter jag måste utföra för att lösa mina problem

Flyt i patientflödet 12 feb 23 april Värdeadderande tid Bilverkstad Kundens flöde till verkstad Från dörr till öppen enhet Väntan och omarbete, telefonsamtal, ombokningar mm Kundens flöde in parkering, reception, väntrum (avstånd och enkelhet att hitta)

Skapa flöde i medarbetarnas arbete? hämta, leta efter, söka, vänta - 1,5 – 3,5 tim/dag för en sjuksköterska knivtid i en op-sal - 30-35 % av arbetet hela teamet inkl patienten väntar på operatören - ca 20 min varje morgon vänta på PAV-svar (vävnadsprover) - 19 dgr i genomsnitt läkaren blir störd - 40 gånger om dagen (telefonsamtal, sökningar, frågor, mm) bytestider på operation - 90 min det akuta flödet slår sönder det elektiva, gemensamma resurser Ser det likadant ut hos er?

Kontinuerligt flöde 5,3 min takt time Pitch marks Station starts Station ends Pitch marks

Skapa ett kontinuerligt enstycksflöde Batchtänkande i tryckande system - PUSH Process A: 10 minuter Process B: 10 minuter Process C: 10 minuter Ledtid: 30 +++++++ minuter för en komplett order Kontinuerligt enstycksflöde – gör en, flytta en - PULL Ledtid: 12 minuter för en komplett order 3 minuter för en artikel 3-Apr-17

5S (15 min/dag = över en vecka per år) Verktyg för att skapa en effektiv utvecklande arbetsplats En standard för hur det skall se ut och som förstärker det standardiserade arbetet. 3-Apr-17

Se över Layout Bra exempel (mindre slöseri) Dåligt exempel (spaghetti-diagram kraftfullt verktyg) 通路は直線がベスト、歩行用と作業用通路は分ける事。物は工程の流れに沿って単純に置くのが原則。単純なほど物を見つけ易いし作業も楽、また運搬距離も短く品質が損なわれる機会が少なくなる。徳に中間在庫は工程間の目で見て分る位置に配置し、Pull方式が取れるようにする事。危険防止の為、作業エリアと保管エリアは明確に区分する事。

Se över arbetsplats Arbetsbordet var för brett Före Efter Arbetsstycke Arbetsstycke Komponenter Komponenter Komponent Fasad (lutande) Komponent fasad Arbetsbord Arbetsbord (2/3 mindre) Arbetsbordet var för brett Komponenterna låg för långt bort Komponenterna ligger horisontellt, vilket gör dem svåra att se och ta Arbetsbordet har gjorts smalare Komponenterna står närmare Komponenterna ligger lutade, lättare att se och ta 3-Apr-17

Kostwein Montagetechnik GmbH SYNCHRONE TACT PRODUCTION

redesign pre assembly Before After

Before After

Arbetsplatsen utformning viktig (stödja flöde i medarbetarnas standard) components B-groups line B-groups components

Current layout

Finns inte en rätt layout / lokal ! Målet är ständig förbättring. Utmaningen med standardisering är att förbättra och ändra den! 3-Apr-17

Är det ett kontinuerligt flöde eller spaghetti i sjukvården Vanliga vägen under ett skift för medarbetare på sjukhuset Transport på akut patient ankommer i ambulans Operationssal Avdelningars placering i ett flöde: olika våningar/hus, hiss I en avdelning: flöde in, flödet hos medarbetarna (förråd etc.) I rummet: material … 3 apr -17

IVA / centralop Helikopterplatta Akutmottagning

Sammanfattning Flödet och lokalen Stödja flödet för patient Stödja flödet för medarbetaren Flexibilitet; gå att förbättra i stort och smått Ledtid för förändringen (t.ex. hiss) 3-Apr-17

TPS (Toyota Production System) MÅL Ökad kvalitet Lägre kostnad Kortare ledtid genom minskat slöseri Just-in-time Kaizen Flexibla, kunniga engagerade medarbetare Jidoka Skapa flöde Dragande Synkroniserad Rätt från början Synliggör avvikelser Utjämning Standardiserad arbete Visuell styrning

Rätt från början? remisserna skickas tillbaka då de är ofullständiga – 15% smittas med en vårdrelaterad infektion – 11% operationer stryks med kort varsel- 10% fel medicinering på en vårdavdelning (medicin/dos/tid) – 10-20% patienter som inte kan komma på den kallade tiden – 40% ofullständiga/felaktiga remisser till livmodershalscancer – 80% andel patienter som inte får en korrekt läkemedelsberättelse – 94% Källa USiL

Lätt att göra rätt 3-Apr-17

Visuell uppföljning och styrning Visuella tavlor för all info (skapa känslan ”Tack till Kunden”) Reklamen i realtid (ser när det skall börja ringa) Uppföljning i realtid, antalet personer som är: Lediga, i telefon, matar in data, ej på plats Inga fasta säljmål Alla tar alla samtal (inget nummerval) Customer pleaser (spegel) Röd lampa om en kund väntar mer än en signal Andon-bord (cock-pit) En person följer arbetet och tillkallar support vid behov Ledning sitter ute i verksamheten Vid problem får hjälp från forskning som finns bredvid och ringer tillbaks kund inom 10 min 7000 samtal / dag (10.000 samtal/fax/email /dag)

3-Apr-17

Det är inget taveldesignsprojekt 3-Apr-17

Sammanfattning fokus på avvikelser och lokalen Visuell styrning (tavla i verksamheten, inga väggar!) Support nära vid problem 3-Apr-17

Lean från en annan vinkel Inget är optimalt – kunna förändra & kort ledtid vid förändring. Challenge Kaizen (change for the better) Visuell styrning för avvikelser. Genchi genbutsu (go and see for yourself) Ledning & support nära verkligheten Effektiva kontinuerliga flöde (fysisk layout) Respect (value-added) Team-work Laget mäter, naturlig plats för tavla vid arbetet 3-Apr-17

Lean är ett pågående byggprojekt

Revere AB KONSULTING BÖCKER NÄTVERK SPEL UTBILDNING Pia Anhede och Joakim Hillberg, arbetat med Lean sedan 18 år. Deltagit i 20-tal konferenser och utbildningar Tränat i Japan hos Toyota, Shingijutsu samt Gemba Research. Civilingenjörer från Chalmers. Joakim även MBA från Insead. Föreläser på universitet och konferenser. c/o Chalmers, Hugo Grauers Gata 3, 411 33 Göteborg, Sweden, Mobile +46 705 74 68 12 joakim@hillberg.com KONSULTING Arbetat med längre förändringsprojekt inom Lean i mer än 30 företag i över 10 länder. Vårt fokus är att stötta organisationer att själv driva sin Lean implementering BÖCKER Översatt och skrivit lean böcker Ny Verktygslåda för Lean, Lean Handbok för Service och Tjänster. Lean för återförsäljare. NÄTVERK Joakim med i Lean Forums styrelse. Ger ut nyhetsbrev om lean inom service och tjänster (för prenumeration maila) Initiativtagare samt med att ordna Lean Healthcare i Lund 16-17 mars, 2010. Relation till LERC i Cardiff sedan 10 år. Samarbetar med flertal andra lean konsulter. UTBILDNING Ansvarig för samt utvecklar utbildningar för PLAN och Lean Forum (störst utbildare inom Lean i Sverige). Samarbetar även med LERC (Lean Enterprise Research Center) i Cardiff, UK. SPEL Utvecklat flera spel; bl.a. Lean Spelet för sjukvård, Lean Spelet, Lean Admin, Supply Chain, Lean Knowledge Builder, Lean Development ... 03/04/2017

Nuvarande projekt Exempel på vad vi jobbar med för närvarande Vårdkoncern med bas i Norge Tränar upp intern linjepersonal i Norge som driver lean arbetet själva. Omfattar äldrevård, sjukvård, slutet boende, fosterhem samt administration. Coachar och stödjer lean implementeringen inom sjukhuset Stöd i deras lean arbete sedan 2001. Arbetat med deras försörjningskedja i Italien, Sverige, USA inkl. 15-tal leverantörer. Påbörjat arbete med marknadsbolag, pilot i Kina och Brasilien. mm Lean implementering på enhet i Lund. Lean ledarskapsutbildning av chefer och ledare. Södra Älvsborgs Sjukhus Träning av interna lean utvecklare. Framtagning av konceptet för Lean Service samt anpassat Revere’s modell för dess implementering. Stöd vid implementering.