Karriäruppföljning 2011 Sara Nyberg Per-Anders Östling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
Kontakter och ungdomars arbetsmarknadsinträde (IFAU Rapport 2013:20) Lena Hensvik och Oskar Nordström Skans 11 februari 2014.
Rose-Marie Gudmundsson 48 ÅR
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Att skriva projektrapport
7 juni 2006 Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. Resultat från GR:S effektstudie 2006 Gällande studerande.
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien IVAs Studentråd Rapporter 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Ordlista.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Fakta om undersökningen
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Fakta om undersökningen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Reseproduktion och försäljning
Att tala lön med sin chef
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
STs Arbetsmiljörapport 2010
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Utbildning. KTH utbildar arkitekter, civilingenjörer, högskoleingenjörer, teknologie kandidater och mastrar, lärare, licentiater samt doktorer Fler än.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
UNGDOMSPROJEKT KALIX. Tron på sig själv Starka sidor Självförtroende Motivation Anställningsbar.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Karriärrapport 2015 Baserat på svar från 167 alumner som tog examen mellan från Civilingenjörsprogrammet Elektroteknik.
Vårmötets deltagare 2014 Material insamlat våren 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet.
Länsstyrelsen Material insamlat hösten 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
Elisabeth, civilingenjör i industriell ekonomi: ”Jag läste internationellt naturvetenskapligt program på gymnasiet. Jag valde programmet eftersom jag alltid.
Positiva fakta om lärarutbildningen
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Jobb & arbetsliv: Egenskaper, karaktär
Presentationens avskrift:

Karriäruppföljning 2011 Sara Nyberg Per-Anders Östling

Karriäruppföljningen - fakta •Samtliga examinerade inklusive internationella alumner 2-3 år efter att de avslutat sin utbildning •Arbete efter examen, -vilken form av arbete de utför idag, -arbetsgivare, anställningsform, yrkesområde, -arbetsuppgifter, om alumnen uppnått en arbetsledande funktion, -inkomst, arbete utomlands m.m. •Alumnernas syn på utbildningen, om alumnerna studerat utomlands eller inte, hur stor relevans utbildningen har till respondentens dagliga arbete etc.

Karriäruppföljningen - fakta •94 procent har haft en anställning sedan de examinerades •Bäst möjligheter på arbetsmarknaden har civilingenjörer och arkitekter -samtliga haft en anställning. •94 procent av högskoleingenjörerna har haft en anställning •”Sämst” möjligheter har teknologie kandidat (85 procent) och teknologie master (89 procent) •56 procent fick arbete innan de tagit ut sin examen •21 procent fick arbete inom 3 månader efter examen •9 procent fick arbete mellan 3 till 6 månader efter examen

Karriäruppföljningen - fakta •Alumnerna fick framför allt anställning via egen kontakt med arbetsgivaren, sitt personliga nätverk, examensarbetet och platsannons •3 procent arbetslösa -äldre studenter och personer som är födda utom Sverige •Tillsvidareanställda -82 procent av de som har ett arbete är tillsvidareanställda -89 procent av civilingenjörerna har en tillsvidareanställning -83 procent av högskoleingenjörerna har en tillsvidareanställning

Hur man använder resultatet •Vad alumnerna efterfrågar och deras syn på utbildningen •Vad som saknas i utbildningarna •Vad som efterfrågas i arbetslivet •Utbildningens relevans i arbetslivet •Utbildningens brister •Utbildningens styrkor •Om utbildningen uppfyller utbildningsmålen •Inom vilka branscher alumnerna hamnar •Underlag för information och rekrytering •Resultat på programnivå •Skolrapporter

Karriäruppföljningen •15 procent bedriver forskarstudier •25 procent av de utlandsfödda/internationella alumnerna bedriver forskarstudier •45 procent av de som tagit ut en teknologie masterexamen bedriver forskarstudier •Betyg anses inte vara särdeles viktigt vid tjänstetillsättning. Endast 28 procent tycker att de var betydelsefulla, framför allt internationella/utlandsfödda alumner har denna uppfattning •74 procent anser att tidigare arbetslivserfarenhet var av betydelse när de fick sitt nuvarande arbete •27 procent framhåller att studier utomlands var av betydelse som merit när de fick sitt nuvarande arbete

Karriäruppföljningen •Konsult och forskningsintensiv industri dominerar (33 procent respektive 23 procent), 11 procent infraservice, 10 procent forskning och undervisning •Var tionde examinerad har uppnått en chefsposition, 45 procent får styra andra i arbetet som projektledare och handledare. Män har bättre möjligheter än kvinnor •14 procent av de utlandsfödda/internationella alumnerna har uppnått en chefsposition, mer än de med inhemsk bakgrund •Civilingenjörer har bäst chanser att få projektledande, handledande eller chefspositioner •Alumnerna är relativt rörliga på arbetsmarknaden, var tredje har bytt anställning en gång, 14 procent två gånger och sju procent tre gånger eller fler

Karriäruppföljningen •Endast fyra procent har eget företagande eller delägande i fåmannaföretag som sin huvudsakliga sysselsättning. 13 procent har emellertid startat ett eget företag •Stort intresse för att jobba utomlands, men få gör det i praktiken. Framför allt de internationella studenterna/utlandsfödda som arbetar utomlands •67 procent fick det arbete som de tänkte sig när de tog examen

Karriäruppföljningen – vad behövs •En klar majoritet (71 procent) anser att KTH- utbildningen är relevant i det dagliga arbetet, vilket tyder på att de examinerade faktiskt får ett arbete där deras kompetens från utbildningen efterfrågas •En klar majoritet (83 procent) anser att KTH- utbildningen når upp till kompetenskravet i sitt nuvarande arbete •Viktigt i arbetslivet är att självständigt lösa problem, arbeta i team och att tänka kritiskt •Av mindre betydelse är till exempel att leda andra, att stimulera till entreprenörskap, att göra ekonomiska bedömningar m.m.

Karriäruppföljningen - Nöjda •Alumnerna är särskilt nöjda med utbildningen -vad beträffande att självständigt lösa problem, -skriftliga och muntliga presentationer -att arbeta i team och samarbeta med andra, -att följa kunskapsutvecklingen inom huvudområdet för utbildningen, -att utveckla kunskaper inom ämnesvetenskapliga metoder och kritiskt tänkande

Karriäruppföljningen – Mindre nöjda •Alumnerna är mindre nöjda med utbildningen när det gäller att -leda andra, -att planera, -budgetera och leda projekt, -att göra ekonomiska bedömningar, -att göra bedömningar med hänsyn till hållbar utveckling, - att göra bedömningar med hänsyn till etiska aspekter, -att förklara för lekmän/icke specialister samt att stimulera till entreprenörskap

Karriäruppföljningen – arbetslivsanknytning •Alumnerna är förhållandevis nöjda med kopplingen till arbetslivet •Studenterna önskar mer praktiskt arbete, framför allt mer eller obligatorisk praktik •Hälften av alumnerna är nöjda med inslaget av projektarbeten/fallstudier med näringslivet. En stor andel arkitekter och civilingenjörer är emellertid missnöjda eller menar att det inte förekom alls. Högskoleingenjörerna är däremot nöjda •Studenterna vill ha bättre kontakt med arbetsmarknaden under utbildningen. Äldre studenter är mer kritiska än yngre

Karriäruppföljningen - arbetslivsanknytning •Särskilt nöjda med kontakterna med arbetsmarknaden under pågående utbildning är de som studerat Materialdesign och Samhällsbyggnad. •Mest kritiska är de som studerat Arkitektur, Bioteknik, Mekatronik och industriell IT och högskoleingenjörsprogrammet i Medieteknik samt Datateknik och elektronik

Karriäruppföljningen - saknar I en fråga uppmanades respondenterna att själva beskriva om de anser att något saknades i KTH-utbildningen. I sina svar önskar alumnerna framför allt att utbildningen borde innehålla -mer praktik, studiebesök, föreläsare från näringslivet, kontakt med näringslivet och större ”verklighetsförankring”. •Studenterna efterfrågar också mer utbildning i ledarskap, entreprenörskap, projektledning, förhandlingsteknik, juridik (avtal, patent med mera), presentationsteknik, statistik, skriftlig och muntlig framställning

Karriäruppföljningen •För att bättre kunna förbereda sig för arbetslivet vill alumnerna ha mer praktik, mer kontakt med arbetslivet, mer studiebesök, mer föreläsare från näringslivet, fler projekt i samarbete med näringslivet, mer kontakt med näringslivet, fler företagsbesök, fler projektarbeten, fler studiebesök och hjälp med att få sommarpraktik/ sommarjobb hos företag •Praktiken ses som en möjlighet att bygga upp ett värdefullt kontaktnät, att få viktig arbetslivserfarenhet och att få se hur det man lärt sig i teorin appliceras i praktiken

Karriäruppföljningen •Alumnerna anser att den svenska arbetsmarknaden erbjuder många jobb, dock inte de internationella studenterna. De tidigare studenterna har emellertid en mer positiv syn på detta än tidigare •Framför allt de internationella studenterna anser att utbildningen är gångbar på den internationella arbetsmarknaden •En knapp majoritet anser att man får bättre kvalificerade arbeten med en KTH examen