KomAn – vägar till arbetslivet för personer med funktionsnedsättning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Var hittar du oss? Nationella försäkringscentra
Advertisements

23 april 2014 Om Arenasamverkan i GGVV
CLAVIS Delaktighet i samhället SKL Varför CLAVIS? 2007 års översyn av insatser visade tydligt att brukare i Halmstad tyckte att det viktigaste.
Rätt stöd till arbete.
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Hur är det på jobbet?.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Arbetslivsintroduktion
Träning ger färdighet!.
120127/BBj Finsam-samverkan i Västra Götaland 2011.
Arbetsförmedlingens uppdrag inom socialt företagande
Projekt PORTEN EN VÄG UT I ARBETSLIVET
Information Regeländringar i sjukförsäkringen – hur påverkar det dig som vårdgivare Läkarutlåtande om hälsotillstånd – FK 3200 Dagens möte Hållpunkter.
SAM Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom KBT Samordnare vid Arbetsmarknadsenheten.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Fyra rehabiliteringsaktörer Landsting/Region Försäkringskassan Kommuner Arbetsförmedlingen Vem ger rätt hjälp i rätt tid?
Samverkansinsats Trampolinen
Försäkringskassans roll i samverkan
Bakgrund – ett gemensamt regeringsuppdrag
Rapport från studiebesök Åsa Olsson, Sune Hemmingsson, Lisa Ask
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Lokal Arbetsförmedling
Resultat av utvärderingen Sammanfattning Slutsatser och diskussion
Arbetsmarknadspolitiska insatser
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Samordningsförbundet
Regeländringar i sjukförsäkringen
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Linkooperativet Den Sociala ekonomiska föreningen Amir ČirkićJalal MohammadiKhalid Neshati
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
TUNA-projektet.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Förädlad jobbpeng 2015.
Psykiatrisk vård och omsorg med kunskap och värdigt bemötande Prio-projektet.
Projektet DUBBELT SÅ BRA. P rojektet DUBBELT SÅ BRA delfinansieras av ESF-rådet och är ett PO1-projekt Budget är på drygt 10 miljoner Projekttiden är.
1.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Resursmodellen Södertörn Ett projekt medfinansierat av ESF Perioden t.o.m Programområde 2 Motverka utanförskap: Insatserna ska öka.
En väg in, många vägar ut En väg in, många vägar ut.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Utbildning ST-läkare-specialister 2014 Vårt uppdrag är att utreda, besluta om och betala ut bidrag och ersättningar i socialförsäkringen Att samordna resurser.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
MIA-Mobilisering Inför Arbete Riktad utlysning till Samordningsförbunden Stockholms län – totalt 100 MKR - Vad betyder detta? Utlysningen har tre syften:
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Skolsamverkan i Göteborg
Operativ personal från:
Det här är vi! Jössenavet ekonomisk förening.
Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Samordningsförbundet
Skellefteå ”En gemensam ingång”
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Olika är normen!.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
11gården, Växjö.
Information från Försäkringskassan
Presentationens avskrift:

KomAn – vägar till arbetslivet för personer med funktionsnedsättning 2

ESF-projekt 3,5-årigt projekt, 1 juli 2009 – 31 dec. 2012 Budget drygt 125 mkr: - 50 mkr ESF-medel - 75 mkr medfinansiering Ca 55 personer arbetar inom KomAn på hel- eller deltid Hittills har 844 personer deltagit i projektet - just nu är 520 deltagare

Samverkan Värmdö, Nynäshamn, Haninge och Tyresö kommun Försäkringskassan Arbetsförmedlingen Dessutom: psykiatri, brukarorganisationer, företag och arbetsgivare, frivilligorganisationer

Målgrupp Personer som har en psykisk funktionsnedsättning neuropsykiatrisk funktionsnedsättning förvärvad hjärnskada i vuxen ålder utvecklingsstörning

Primära mål för KomAn-projektet Fler personer med funktionsnedsättning har egen försörjning, helt eller delvis, genom arbete eller studier Deltagarna har olika valmöjligheter och ökad valfrihet när det gäller arbete och studier Unga vuxna i ålder 18-36 år prioriteras

forts. Primära mål Ett lokalt och regionalt arbetsmarknads- och utbildningssystem för personer med funktionsnedsättning skapas och integreras i parternas ordinarie verksamhet

Hur ska vi nå våra mål? Mobiliseringskurser Anpassad vuxenutbildning Socialt företagande Supported Employment

Mobiliseringskurser Syftet är att identifiera sin egen styrka, sina mål och resurser (karriärplan) 8-12 deltagare i 12-16 veckor Stärka självkänslan, hälsa, bildövningar, studiebesök hos arbetsgivare

Anpassad vuxenutbildning Arbetsplatsförlagd yrkesutbildning (APY) Särvuxyrkesutbildning Stöd i teoretiska studier

Socialt företagande Integrera människor som har det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden Skapa en alternativ arbetsmarknad Sociala arbetskooperativ som drivs som ideella föreningar Nytt sätt att arbeta inom daglig verksamhet - empowerment

Supported Employment Stöd att finna, få och behålla ett arbete Först arbete, sedan träning Stöd till både arbetstagare och arbetsgivare Målet är arbete på den reguljära arbetsmarknaden

Supported Employment (SE) i KomAn Två-fyra Supported Employment-handledare per kommunnätverk (nu 14 totalt) Både Arbetsförmedlings- och kommunanställda SE-handledare Insatsledare Insatsnätverk

SE i KomAn jämfört med SIUS inom AF Inga minimikrav på arbetsförmåga - alla är välkomna, även om de inledningsvis bara kan arbeta ett par timmar i veckan SIUS på AF: Tidigare krav på arbetsförmåga om minst 50 % el 20 h/v, sedan 25 % el 10 h/v. Nu ingen definitiv gräns.

forts. Jämförelse av SE i KomAn och SIUS inom AF Inga krav på färdig utredning och läkarutlåtande som dokumenterar funktionsnedsättning SIUS på AF: Deltagare ska vara färdigutredda och ha aktuella läkarut-låtanden som dokumenterar deras funktionsnedsättning

forts. Jämförelse av SE i KomAn och SIUS inom AF SIUS på AF: Ska ha arbetsprövat i nära anslutning till inskrivning i SIUS SE i KomAn: Inga krav på praktik, arbetsträning eller utredd arbetsförmåga före SE – ska vilja och kunna arbeta utifrån egen förmåga och med individuellt anpassat stöd

forts. Jämförelse av SE i KomAn och SIUS inom AF AF-anställda SE-handledare i KomAn ansvarar även för myndighetsutövningen = endast en AF-kontakt för arbetsgivaren SIUS på AF: SIUS-konsulenter har inte myndighets-utövning, utan andra arbetsförmedlare har kontakt med arbets-givaren om t.ex. lönesubvention, omprövning, hjälp-medel etc.

forts. Jämförelse av SE i KomAn och SIUS inom AF Möjlighet till långvarigt stöd utan tidsgräns då behov finns hos deltagaren SIUS på AF: Förut har tidsgränser funnits för stöd i SIUS, t.ex. stöd i max ett år efter anställning. Nu talas inte om tids-gränser på samma sätt, utan att stödet ska utgå från individens behov

Resultat hittills: arbete och studier Osubventionerade anställningar: 59 Subventionerade anställningar: 113 Studier med studiemedel: 35 Anställningarna har pågått i upp till 2,5 år

forts. Arbete och studier 22 % (189 deltagare) har kommit ut i arbete eller studier (207 anställningar/kurser) 132 deltagare arbetar eller studerar f.n. och är därmed helt eller delvis självförsörjande (= 16 % av alla som deltagit i KomAn, 22 % av nuvarande deltagare) 20 av de 132 har avslutat sitt deltagande i KomAn, medan övriga (85 %) har fortsatt stöd från projektet

Resultat: praktik i Supported Employment Därutöver har ytterligare 73 deltagare praktik hos arbetsgivare på den öppna arbetsmarknaden genom Supported Employment Sammanlagt har 252 deltagare (30 %) gjort praktik genom Supported Employment hittills

Resultat: sysselsättning I KomAn: Praktik genom Supported Employment hos arbetsgivare på den öppna arbetsmarknaden: 73 deltagare (9 %) Sysselsättning i blivande sociala arbetskooperativ: 101 deltagare (12 %) Utanför projektet (avslutade deltagare), t.ex.: Sysselsättning enl. SoL (t.ex. Jobbverket) Daglig verksamhet enl. LSS Arbete på Samhall Praktik/arbetsträning

Av deltagare med ersättning från FK som kommit ut i arbete och studier är de flesta unga med aktivitetsersättning (15 % = 26 pers.). (Övriga är 11 pers. m tidsbegränsad sjukersättning, 7 pers. m stadigvarande sjukersättning, 5 pers. m sjuk- eller rehabpenning)

Framgångsfaktorer Samsyn hos parter och personal i KomAn om uppdrag, mål och metod Gemensam och samordnad planering för deltagaren redan från start genom samtycke och samverkan mellan kommun, FK och AF

forts. Framgångsfaktorer Flexibilitet för deltagarna genom fyra insatser och nära samarbete mellan personal i insatserna Personalen i KomAn vägleder om regler och ersättningar KomAn-personalen förmedlar nödvändiga kontakter till myndigheter, vård etc. och bistår med att koppla på ev. andra insatser som behövs

forts. Framgångsfaktorer Stödet till arbetsgivarna är lika viktigt som det till deltagarna Det får ta tid – KomAn ger möjlighet till långvarigt och samordnat stöd då behov finns