Struktur för självförbättrande system

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Varför är det viktigt att mäta?
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Problemsnack eller bygga lösningar.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
EXPERIMENTELL FYSIK MEKANIK
Ett arbete med att etablera
En introduktion till SEB Way
Systemkarta.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Miljöledningssystem Ann-Mari Olsson o Yvonne Bäckius
Processorienterat förbättringsarbete
Kvalitet i grundutbildningen1
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Genombrottsmetoden.
Utvärdering av processmognad
Modell för Utveckling av ledningssystem
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
Detta är God Vård.
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Lönesamtalet.
Replik AB Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Att göra förändringar till förbättringar I komplexa sysytem Sarah Lundberg och Ulf Andersson Memeologen.
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Strategiska perspektiv på verksamheten
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Idrottspsykologi.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Framtidskartläggning
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Katarina Sundin Avd.chef Ekonomi- och Ledningskansli samt biträdande HD
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Inköpsprocessen Tack för att jag får komma hit.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
XX Jämställdhetsintegrad styrning och ledning på övergripande och verksamhetsnivå.
Gnosjö kommuns styrmodell
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Struktur för självförbättrande system Så man vet hur det bör vara Plan, mätetal, standards Daglig styrning Så att arbetet drivs i realtid. Pulsen i verksamheten. Visuell uppföljning Struktur för förbättrings- arbete Så att alla medarbetare ges möjlighet att inte bara utföra sitt arbete utan också förbättra det För att synliggöra planen och avvikelser

Hur väljer man bra mätetal och mål? Ofta mäter vi det som är enkelt att mäta och funktionellt -> leder till suboptimeringar eller motsatt effekt. Viktigt är att mätetalen förankras, visualiseras och följas upp ofta. Mätetalen måste vara i realtid och styra dagens arbete och beteende. Input från John Seddon (Professor Cardiff Univ, LERC) Mätetalen och målen får inte vara godtyckliga. De måste spegla syftet och hur väl verksamheten uppfyller detta syfte (tex hjälpa kunden så snabbt som möjligt).

Visualisera avvikelser Tydliggöra avvikelser Lättillgänglig information Tydlig och enkel information Uppmärksamma behov av åtgärd Driva ut slöseri Lätt för alla att se vad som är normalt eller onormalt I realtid - Inga fördröjningar i systemet 3

Varför daglig styrning ? För att vi utför saker dagligen… inte månadsvis... inte per år… För att det är lättare att lösa små avvikelser ofta och tidigt För att fakta är aktuell För att man inte hunnit glömma För att du kan använda fler sinnen (se, höra….) För att du kan lära och LEDA

Ständiga förbättringar kräver Fokus på fakta och förståelse av problemen Enkla avvikelser: vad är problemet, 5varför, vem, när och hur Mer komplexa problem: rotorsak via PDCA-tänkande där A3 är ett kraftfullt verktyg Teambaserat för bred kompetens och förankring av förbättringar Plan, mätetal och standards är basen i förbättringsarbetet. Enbart goda idéer räcker inte Små steg ofta och puls i arbetet (minst veckopuls för förbättringsmötet) Ledningens ansvar är att etablera förbättringssystemet samt träna medarbetarna i problemlösning

Olika kategorier av förbättringsarbete Prestation Utmaningsdrivet förbättringsarbete Avvikelse-drivet förbättringsarbete Förbättringsarbete endast baserat på goda idéer Avvikelser slutar att inspirera, mekaniskt förbättringsarbete Goda idéer prioriteras inte, förbättringsarbetet dör ut Flödes- och kundfokus Funktionellt system Ingen kundfokus Utförande- och förbättrings-arbete är separerat Självförbättrande system där utförande- och förbättringsarbete är integrerat