Att använda sig av massmedier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Barnanpassad utredning
DAGSTIDNINGAR.
Swot - analys.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
- att överföra budskap, påverka, mm
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Lär känna media. Lund den 9 april 2014.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Vänsterskolan Medieskolan.
MASSMEDIERNA omkring oss
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Projekt ”Inget Extra Liv” Motorförarnas Helnykterhetsförbund Regissör: Fredrik Davidsson Motorförarnas Helnykterhetsförbund ”Inget Extra Liv” En kampanjfilm.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Strategisk kommunikation
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Från frågeställning till uppsats.
Reklam.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Fronter – ett webbaserat utbildningsverktyg
En övning i att analysera ett tal
Konferens och evenemang
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Intressenter OL108A.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Etik Moral Filosofi.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Marknadsföring av Projekt X
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Propaganda.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikation.
Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.
Olika texter du behöver känna till
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation.
Diskussion om samgående mellan Djarfur och Vaengur Medlemsmöte
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Reklam.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
(Företagsnamn) SWOT-analys
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Presentationens avskrift:

Att använda sig av massmedier

Vad är massmedier? *Romarriket: anslag uthuggna i sten C.a. 1450: Gutenbergs rörliga typer 1800-talet: elektronisk telegraf *Radio, TV, tidningar, anslagstavlor, internet o.s.v *Olika genomslag, olika funktioner, olika målgrupper

Varför behövs kunskap om massmedier? *Bättre förstå hur en nyhet uppstår *Bättre kunna hantera framtida mediesituationer *Lättare kunna skapa egna mediesituationer utifrån exempelvis val av målgrupp och medium

Varför kan det vara bra att synas i media? *Skapa uppmärksamhet kring en fråga eller organisation *Bemöta uppmärksamhet kring en fråga eller organisation *Betydligt billigare att vara med på nyhetsplats än köpa annonser. Dessutom högre trovärdighet hos många

Exempel på sämre och bättre framträdanden ”Jag har svårt att intellektuellt ta ställning till frågan, så jag tar istället svaret på förra frågan en gång till” ”Nu får det vara slut på alla bögfrågor” /Jan O Karlsson, biträdande utrikesminister 2002-2003 ”Många barn har förlorat en eller båda sina föräldrar. Jag tror jag vet vad det vill säga. Jag har själv varit ett sådant barn. Min pappa omkom i en flygolycka när jag var liten. Så jag vet vad det betyder att växa upp utan en pappa. Jämfört med många andra barn hade jag det säkert bra, men för ett barn är en förlorad förälder alltid oersättlig. Jag vet något om den saknaden” /Carl XVI Gustaf, om tsunamikatastrofen

Vad är en nyhet? ”Något som inte varit känt tidigare men som nu kan förväntas väcka intresse” *Konkret *Aktuell *Geografisk och kulturell närhet *Allmänintresse *Ovanlig, överraskande *Involverar högt uppsatta personer *Går att visualisera *Är positiv

SWOT-analys *Styrkor (strengths) *Svagheter (weaknesses) *Möjligheter (opportunities) *Risker/hot (threats) Tydliggör varje del Fungerar som informations- och diskussionsunderlag för medarbetare Hjälp till att ta fram budskap att kommunicera utåt Hjälper till att förutse frågor som kan komma från målgruppen eller journalister

Målgruppsanalys *Vilken sorts information ska förmedlas? *Var inhämtar målgruppen sin information? 1. Identifiera de målgrupper som kan vara intresserade 2. Ta reda på målgruppens karaktär och informationsbehov (målgruppsprofil) 3. Välj ut de forum och medier som effektivast kan förmedla informationen s. 56 <

Pressmeddelanden ”Tydligt språk, inga överdrifter, inget reklamspråk, utan hårda fakta” /Mats J Larsson, redaktionschef, Dagens Nyheter *Använd citat *Överskrift *Presentera dig/er *Slagkraftig rubrik *Skicka samtidigt till alla *Sammanfattning i ingressen *Viktigaste först *Bara en nyhet *Max en A4 *Skicka på morgonen, helst på sommaren, söndag-måndag

Kontakter *Personliga kontakter *Redaktionen eller nyhetschefen *Via e-post