Studera Lee Mingwei.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Atomer, molekyler och kemiska reaktioner
McLuhan: Understanding media
HSS Medias digitala medier
Att förstå anonymiteten (översättning från
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
©BLIND 2006.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Kommunikation och media Föreläsning 1
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
©storm.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
Lärares planeringsarbete!
Stora additionstabellen
Kommunikationsplanens delar
Nya förutsättningar för lärande
Mediepedagogik för lärarstuderande
S-B Arnolds-Granlund Medieläskunnighet Är du medieläskunnig, har du medieläsförmåga eller är du rentav mediekompetent? överassistent Sol-Britt.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Demokrati och diktatur
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vardagsliv och boendestöd
Upplägget av delkursen massmedia:
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Perspektiv på medie- och nätkultur Sol-Britt Arnolds-Granlund Pedagogiska fakuleten Åbo Akademi.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Religion?.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Politisk Geografi.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Massmedia.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kommunikation.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Kommunikation.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Måndag den 5 februari 2018.
Helhet och allsidighet
Presentationens avskrift:

Studera Lee Mingwei

Mediepedagogik för lärarstuderande Sol-Britt Arnolds-Granlund Överassistent i mediepedagogik 14.4.2003

Mediepedagogik vid Åbo Akademi i Vasa ”Den nya trenden är att allting skall hända så snabbt och vara så häftigt. Hela det sociala nätverket håller på att torka bort därför att ungdomarna bara är intresserade av det som ger direkt respons (Vbl 05.06.01). 14.4.2003

Innehåll: (klicka på länkarna) Några definitioner sid 5 Mediepedagogikens delområden sid 6 Mediekultur sid 7 Ett svar på samhällets förväntningar sid 9 Mediediskurser sid 10 Medieläskunnighet sid 11 – 12 medier som berättare sid 13 medierad kommunikation sid 14 - 15 att läsa medietext sid 16 - 17 Mediepåverkan sid 18 14.4.2003

Mediepedagogik – några definitioner Medium - det som finns i mitten Media - kanal för kommunikation Pedagogik - vetenskap om fostran och undervisning Inbegriper både traditionella och nya medier 14.4.2003

Mediepedagogikens problemområden lära om medier MEDIEKULTUR lära av medier lära med hjälp av medier 14.4.2003

Mediekultur ’Kultur’ estetisk definition – finkultur antropologisk definition – allt som människan gör 14.4.2003

”Medierna är både ett kulturellt redskap för människors strävan att uttrycka och förstå sig själva och varandra (kulturen), och ett politiskt och ekonomiskt redskap, som kan kontrollera människor och begränsa deras förståelse av omvärlden (kulturen).” Drotner, K. et. al. 1996 14.4.2003

Ett svar på samhällets förväntningar Mediepedagogik vid Åbo Akademi i Vasa Ett svar på samhällets förväntningar Nationellt Läroplan Kunskapsstrategi för utbildning och forskning Internationellt FN Konventionen om barnets rättigheter EU White paper on education and training 14.4.2003

Pessimistisk mediediskurs Individen passiv Centrum influerar periferin Påverkan och makt Globalisering som invadering Rädsla styr M E D I S K U R Optimistisk mediediskurs Individen aktiv Centrum och periferi interagerar Globalisering som meningsutbyte Förhoppningar styr 14.4.2003

Medieläskunnighet Mediekunnande Mediekompetens ett ofta förekommande begrepp i den nya läroplanen (högerklicka på dokumentet och välj ’find’. Skriv antingen ’medie’ eller ’media’ och sök ordet i läroplansdokumentet.) Mediekunnande Mediekompetens (Tella et. al. 2001 föreslår hellre dessa begrepp eftersom de menar att inte produktion av medietexter ingår i läskunnighetsbegreppet) 14.4.2003

Medierad kommunikation Medieläskunnighet Medier som berättare Medierad kommunikation Att läsa medietext 14.4.2003

Medier som berättare använder sig av Berättarstruktur en vanlig berättarstruktur som medierna använder liknar den episka som används inom dramatiken. Inom filmvetenskap talar man om ’Hollywoodmodellen’. Tecken Semiotik är den vetenskap som studerar tecken. Tecknen kan vara ord, bild, ljud, gester, klädstil, mimik och tal. Vilka tecken hittar du i Lee Mingweis webbsida. Texttyp eller genre Medietexter är ordnade i olika genrer såsom t.ex. nyheter, underhållning, dokumentärer. Genrer inom dagstidningen är ledare, nyheter, insändare, kåserier m.m. 14.4.2003

Medierad kommunikation 1. sker över tid och rum jfr röksignaler, djungeltrumma, telegraf, telefon, men också tids- och rumsmanipulering inom litteratur och scenkonst ”icke-lokala kommunikativa handlingsmönster” Aarseth 1996 2. medierade nätverk (samhällen) skapas kommunala samhällen (geografiskt begränsade) professionella samhällen (gemensamt intresse i yrket) personliga samhällen (personliga behov) den tredje platsens samhällen (öppna mötesplatser) se Fornäs 1998; Croon & Ågren 1998 14.4.2003

Nätverk (forts) skapar både samhörighet och utanförskap: ”the difference within unity” Fornäs 1998; Kellner 1994 3. Dialog (multivokal) utbyte och skapande av betydelser inlärning (ex. chatt, nätkurser) Tella & Mononen-Aaltonen 1998 4. Mediet påverkar budskapet ”the media is the message” (ex. presidentval) Mc Luhan 1964 14.4.2003

Att läsa medietext (ett utvidgat textbegrepp: sociala texter, sceniska texter, medietexter m.m.) Läsaren av en text (bl.a. litterär, scenisk) är aktivt medskapande i förhållande till den text han/hon läser Texterna kan vara interaktiva (hypertext) vilket innebär ett förändrat sätt att läsa (icke-lineärt) Text bortom texten/undertext (texten betyder egentligen någonting annat än det som läses) 14.4.2003

Att läsa medietext Bilder (enkel semiotisk analys) Vilka känslor väcker bilden? Vad föreställer bilden? Hur har man gjort för att ge bilden det uttrycket, vilka tecken har man använt? Vad kommer du att tänka på då man ser bilden (konnotationer)? Var har du hittat bilden? Vem är bilden avsedd för? Vem har gjort/beställt bilden? Vilket syfte har bilden främst? Vilken effekt har bilden på mottagaren? 14.4.2003

är individen passiv eller aktiv? Mediepåverkan är individen passiv eller aktiv? behavioristisk teori (mediernas budskap är stimuli som individen reagerar på) psykodynamisk teori (individen reagerar på mediebudskapet i enlighet med hur de stämmer överens med de egna behoven, obs! det undermedvetna) kognitiv teori (individen processar budskapet) Cultivation theory (en långsam förändring av samhället) 14.4.2003