Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Alternativa verktyg i lärandet
Utbildning och stöd i engelska på KTH Rebecca Hincks Lektor, Enheten för språk och kommunikation.
ClaroReadPro V5 B engt Österlind Solna Skoldatatek 18 november 2009.
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att skriva sig till läsning
Svenska och SAS på Internet
PENpal- den talande pennan
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Att söka och förvalta kunskap
Hur ger vi snabbt de kunskaperna? Vi behöver ge våra blivande e- handläggare förkunskaper, för att de ska klara sina utbildningar och uppdrag.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Mål och betygskriterier
Informationssökning och källkritik
Programmering B PHP Lektion 1
Att bygga en fungerande webbplats
Fler och mer språk till flera elever
Styr mot syftet och de önskade effekterna och använd prioriteringar som redan är gjorda i effektkartan.
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Att samtala med ungdomar om tobak
Föreläsning 5 Python: argument från kommando-tolken
Ett arbetsområde om poesi
En vetenskaplig rapport
Marie Lindberg är debutant i stora mått både i Melodifestivalen och offentligheten som artist. Marie är lärare till yrket och undervisar förstaklassare.
Word Read Plus 08 talsyntes
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Välkommen till Del 1.
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Internet för nybörjare Vanliga frågeställningar vid grundläggande Internetanvändning Alingsås bibliotek, 2008.
VIS Verksamhetens InformationsSystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Outline för dagens övning
Färöiska Färöarna tillhör Danmark men har ett eget språk och styr lite själv Färöiskan fick ett eget skriftspråk under 1800 talet När dem hade fått egen.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Den retoriska arbetsprocessen
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Mahmud Al Hakim 2  Mål för kursen  Kursplanering  Kurslitteratur  Betygsättning  Grunder om databaser  Tabeller.
W EBBUTVECKLING, HT 2013 En webbplats Källa: pragmatisk.se.
Informationsträff för dyslektiker BIT
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Diskussionstillfälle 4
© Björn Lindell, Datapedagogiskt Forum, SLU Hur kommer jag i gång med att göra web-sidor? Länkar “on line” på URL:
Engelska Människokroppen
Tekis FDO-läsare Topobase årsmöte 2009 Mats Norberg.
Ditt favorit husdjur! Du skall skriva och måla om ditt favorit husdjur. Sök fakta på Internet och i bibliotekets utbud.
pedagogisk dokumentation
Klimatsmart Argumentation.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Exempel på skriftligt omdöme
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
STUDIETEKNIK.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Läromedelsanalys Grupp 5 Tomas Glatz, Semere Russom, Fredrik Ferneryd, Paulina Berthilsson, Amanda Bergren.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
4 processer att behärska:
STUDIETEKNIK.
Mål v 8 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
MÅNGKULTURELL KOMMUNIKATION
Utredande text Labbrapport.
GDPR – nyheter och förberedelser
Katalogpost från Ferdosi som är leverantör
Presentationens avskrift:

Hur använder vi Internet ?

• till att få kontakt med andra

Hur använder vi Internet ? • till att få kontakt med andra •till att hämta information

Hur använder vi Internet ? •till att få kontakt med andra •till att hämta information •till att sköta rutiner

Hur använder vi Internet ? •till att få kontakt med andra •till att hämta information •till att sköta rutiner •till att ha trevligt

Hur förflyttar vi oss ? •via länkar

Hur förflyttar vi oss ? •via länkar •via favoriter

Hur förflyttar vi oss ? •via länkar •via favoriter •via sökning efter intresse

Hur förflyttar vi oss ? •via länkar •via favoriter •via sökning efter intresse •via en Internet adress

Hur förstår vi innehållet ? •uttryckssätt som t ex. text, ljud och bild

Hur förstår vi innehållet ? •uttryckssätt som t ex. text, ljud och bild •språk

Hur förstår vi innehållet ? •uttryckssättet som t ex. text, ljud och bild •språket •svårighetsgraden

Sammanfattning AvsiktNavigering FörståelsenVinsten för användaren vetalänkuttryckssättbehov mötafavoritspråkförväntningar njutasökninginnehållmotivation fixaadresssidans användvärdhet

Kognitiva trösklar •att få in text i sökning, adress och e-post •att läsa och förstå text

Ett försök till lösning •C-pen 10 till att dra in text och styra program •Vital för uppläsning av text •Web kamera för inspelning av videobrev

Inläsning med C-pen 10 + uppläsning av talsyntes Den som har svårt att läsa och skriva, är alltid beroende av andra människors välvilja. Med hjälp av en elektronisk penna, och ett syntetiskt tal, blir det möjligt att förmedla denna text till er, utan att kunna läsa och skriva. 1.Öppna skriva 2. Dra in texten med pennan 3. Lyssna på Ingrid