KARLSTADS KOMMUN Verksamhetsutveckling med IT som stöd Mats Jensen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Advertisements

Alla här vet kanske inte vilka Locum är
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Strategisk GIS-samordnare
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Workshop för GIS samordnare
Processorienterat förbättringsarbete
Göteborgs universitet förnyas
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Regional stödstruktur, Plattform Halland
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Välkommen till ESF:s seminarium
Dataföreningen i Sverige
Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok
”Vägen mot e-samhället”
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
VIS breddinförande 1 feb-1 aug 2014
Projekt och Arkitektur
Organisation Kommunkoncernen Till och med 2004 Kommundirektör Kommunfullmäktige IT/ Organisation Ekonomi- kontoret Personal- kontoret Kommun- fastigheter.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Anslutning till Mina meddelanden
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Beställning av tjänster
Sambruk:s projekt.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Region Skånes förändring av IT-verksamheten - ”En resebeskrivning” Evalotta Elnertz.
IT Vad omfattar IT och hur styrs det Har vi bra IT i Landstinget Vart är vi på väg.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Finansiell samordning
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Kommunalförbundet Sydarkivera
Från händelsstyrd till processtyrd IT-verksamhet ITIL / SLA i verkligheten Inge Hansson IT-chef Gunnar Kartman IT-arkitekt
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Introduktion till The Rational IT Model
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Universitetsgemensam förvaltningsmodell
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
SLL om tjänster för det kommunala området
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Test & Kvalitetssäkring
Introduktion till processen för balanserad styrning
Statusrapport införande
Förvaltningsområde VIS
Presentationens avskrift:

KARLSTADS KOMMUN Verksamhetsutveckling med IT som stöd Mats Jensen Gruppchef Förvaltning IT

POLITISKT BESLUT 2005 Centralisera all IT-verksamhet Intäktsfinansierad IT-verksamhet Använda ramverket ITIL/ITSM Affärsmässig förvaltningsstyrning/pm3 Tekniskt ansvar för telefonin

IT-enheten organisation 2014 Inge Hansson Strategi IT Inge Hansson - Strategiskt övergripande visioner - Sourcing - Upphandlingar - Avtalshantering - Samverkan Värmland - e-kontoret - Ett gemensamt e-samhälle - EU-projekt - Speciella utvecklingsprojekt Utveckling IT Peter Olsson - Arbetsprocesser - Effektivisering - Rationalisering - Arkitektur - Teknologi - Kravställning - Tjänstefiering - SLA och prissättning - Finans - Utvärderar nytta - Portföljhantering Förvaltning IT Mats Jensen - Kundansvar - Ändring av nya och bef. tjänster - Kvalitetssäkring innan över- lämning till drift - Utveckling och förvaltning av IT infrastrukturen - Ansvarig för CMDB - Kontroll och hantering av koncernens licenser Servicedesk Christina Kjellberg - En väg in - Hanterar stor mängd incidenter direkt via telefon och fjärrstyrning - Hanterar beställningar av mobila enheter, fasta telefoner och datorer - Hanterar byte och reparation av telefoner mm Drift IT Klient Annika Lundgren - Utveckla tjänsten klient - Test och utvärdering samt certifiering av utrustning - Hjälper kunder på plats vid behov - Underhåll av utskriftshantering - Applikations-paketering - Kontohantering - Mobila tjänster Drift IT Infra Michael Wikstrand - Kontinuerlig leverans enligt avtalad servicenivå - Kostnadseffektiv, stabil och teknisk väl fungerande drift - Övervakning och proaktiva insatser - Underhåll av infrastruktur - Backup vid driftsavbrott - Redundant grön IT-drift Förvaltning IT befinner sig mittemellan Utveckling och Drift, med uppgift att säkerställa förvaltbarhet och säker drift av nya och ändrade tjänster. Service Strategy Service Design Service Transition Service Operation

ATT FÅ ETT FUNGERANDE SAMSPEL Utveckling IT Drift IT Arbetsprocesser Effektivisera Rationalisera Medborgarnytta Kravställa Omsätta i IT-lösning som stödjer verksamhets-utvecklingen Genomföra lösningar Överlämna till drift CMDB Kontinuerlig leverans Servicedesk Verksamhets-utveckling Förvaltning IT

STÄRKA OCH MÖJLIGGÖRA VERKSAMHETS-UTVECKLING MED IT SOM STÖD SERVICE DESIGN Utveckling IT IT-beredare Arbetsprocesser Effektivisera Rationalisera Medborgarnytta Kravställa Omsätta i IT-lösning som stödjer verksamhets-utvecklingen IT-controller/SLM Verksamhets-utvecklare Kund- ansvariga IT IT-arkitekter IT-samordnare Verksamhets-utveckling IT-projektledare Affärsansvarig IT

MÅLEN MED pm3 Öka nyttan Förbättra styrningen Skapa effektiva förvaltningsorganisationer Få tydliga roller Skapa ordning och reda Öka nyttan för den verksamhet som använder IT-stödet Förbättra styrningen av förvaltningen av IT-stödet med tydliga mål inför varje verksamhetsår utifrån verksamhetens behov Skapa effektiva förvaltnings-organisationer som ska arbeta både med att vidmakthålla och vidare-utveckla IT-stödets användning i verksamheten Få tydliga roller som fattar väl förankrade beslut, där verksamheten och IT har ett gemensamt ansvar men för skilda delar Skapa ordning och reda

VERKSAMHETSNÄRA FÖRVALTNING pm3 bygger på fyra centrala komponenter Tydliga förvaltningsuppdrag Objektbeskrivning Förvaltningsaktiviteter Organisation och rollbeskrivningar Förvaltnings- processer Förvaltnings- specifikation Omfattning Mål Organisation Budget Förvaltningsplan Effektiva förvaltningsobjekt Arbets-grupp Affärsmässiga förvaltningsorganisationer PART NIVÅ VERKSAMHETSNÄRA FÖRVALTNING IT-NÄRA FÖRVALTNING BESLUT-SFORA Stategisk Taktisk Operativ Objektägare Leverans- ansvarig Styrgrupp Förvaltnings- ledare Kundansvarig Objekt- specialister Teknik- specialist Förv.grupp Nuläges-beskrining Beskrivna, förstådda och accepterade förvaltningsprocesser Icke godkänt Utformning av nya mål Beräkna tekniska, verksamhets-mässiga samt övriga resurser Avstäm-ning Intern upphandling Extern upphandling Beslut om förvaltningsplan Korrigering

FOA – Förvaltningsobjektsarkitektur som en målbild Samhällsbyggnad Social välfärd Utbildning Elnät Energi Flygplats Stadsbyggn. & Miljö Fastighet Vård & Omsorg Lärande Elnät Affär & admin. Flygpplats Kärnverksamhet Kultur & Fritid Teknisk förvaltning Social omsorg Skol-admin. Övervakn. & Prod. Kollektiv- trafik Räddnings-tjänst Gemensam ärende- och möteshantering & Dokumenthantering Webb-/Digitala kanaler Stödverksamhet Ekonomi & inköp Personaladministration IKT- infrastruktur IT-arbetsplats Teknisk Plattform

Organisation för ett fungerande pm3 arbete

Våra kundansvariga Magnus - Bolag/Förbund Anders - Teknik Karlstad Airport AB Karlstads bostads AB Mariebergsskogen AB Räddningstjänsten Regionförb. Henrik - Human Vård och omsorgsförvaltningen Arbetsmarknads och socialförv. Miljöförvaltningen Kultur och fritidsförvaltningen Nils – Koncern gemensamma Kommunledningskontoret Anders - Teknik Teknik och fastighetsförvaltningen Stadsbyggnadsförvaltningen Karlstads Energi AB Karlstads Elnät AB (inkl. Stadsnät AB) Malin - Skola Gymnasieförvaltningen Barn och ungdomsförvaltningen Region Värmland Emil - Drift- och Servicenämnden Alla 16 kommuner i länet

AFS ÖVERSIKT Styrgrupp IT FÖRVALTNING/BOLAG IT-ENHETEN AFS policy Resursnätverk Bildspel AFS broschyr AFS hand- ledning Kom igång med AFS Mallar Styrgrupp IT FÖRVALTNING/BOLAG IT-ENHETEN Förvaltnings- plan IT-plan IT-plan Ändringar Förvaltnings- specifikation Verksamhets och medborgarnytta Drift VERKSAMHETSPLANERING RESURSSTYRNING Årscykel

Årscykel – Mötesforum på IT området

Ansvar Styrgrupp IT säkra nyttan av den gemensamma IT-plattformen identifiera och diskutera strategiska gemensamma IT-frågor utifrån medborgarnytta och verksamhetsperspektiv fastställande av informationskanaler för Styrgrupp IT vidareutveckla Affärsmässig förvaltningsstyrningen enl pm3 vidareutveckla modellen för Leveransavtal med tillhörande Servicenivåavtal vidareutveckla tjänstekatalogen informera om pågående verksamhetsutveckling till FD/VD vara referensgrupp i IT-frågor

Planer för varje pm3 objekt skapas

12 000 mätpunkter sammanställs

Planerna sammanfattas årsvis 133 st VU aktiviteter 264 st VM aktiviteter

Redovisning av behov jämte kapacitet

Veckovis portfoliohantering

Hantering av de enskilda ärendena

Planering – kan man planera allt? Nej, naturligtvis inte – vi ser denna planering som en ”forecast” och en utgångspunkt Det som tillkommer måste ju då prioriteras emot lagd planering Bättre att ha 70% i plan som följs än att ”hela havet stormar” Ungefär 30% tillkommer under året men också 30% blir inte av – av olika orsaker

Vad är framgångsfaktorer? Skapa förtroende (öppenhet, insyn, samma mål) Tjänstefiera leveranserna från IT (förväntan/leverans) Intäktsfinansiera IT (betala för nytta och användning) Upprätta verksamhetsdriven styrning (Styrgrupp) Tillsätt kundansvariga (samverka med kunden) Dela på Förvaltning och Drift (operativt & taktiskt) Implementera PM3 (roller, styrning, planer, nyttovärdering) Skapa ordning på ramar, riktlinjer, processer (gemensam styrning) Kommunicera (till och från IT samt till alla berörda, hela tiden)