Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Bakgrund till projektet Schack i skolan
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Skolan i rörelse
Pedagogisk verksamhetsidé
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
METODIK FÖR FRÄMJANDE OCH FÖREBYGGANDE ARBETE I PRIMÄRVÅRDEN
Att skriva sig till läsning
LEDARSKAP Kristina Yondt
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
hållbar utveckling över gränserna
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Långsiktig beteendeinriktad behandling för livsstilsförändringar
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Fotbollsakademi – för flickor och pojkar!
Hälsopedagogik. Betrakta hälsa ur ett ekologiskt och globalt perspektiv Kursmål 1.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
”En sund själ i en sund kropp” GRANSÄTERSKOLANS PROFIL.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
År 1: Vad motiverar elever?. Forskningsfrågor Vilka faktorer är avgörande för elevernas motivation? LÄRAREELEVERMÖNSTER?
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Introduktion till matematik studierna på LTH
Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hälsopedagogik Kapitel 4
Läroplansträff Välkomna!.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Respekten för människan
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Plan för screening Uppföljning av screening Pedagogisk kartläggning
Hälsopedagogik- Vad är det ?
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Läroplansträff Välkomna!.
Hälsa.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.

Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Läroplansträff Välkomna.
Hälsa och lärande. Målsättningar med hjärnprojektet  Studieförberedande – att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra elever inför deras fortsatta.
OVERdrive ™.  OVERdrive bidrar dels till att maximera uthålligheten under intensiv fysisk aktivitet, dels till mer energi och snabbare återhämtning.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Mer Energi i Hummelsta En undersökning om effekten av utökad fysisk aktivitet, inom ramen för skoldagen, har på skolprestation och mående hos elever i.
Sdfsajfdksadjflaskdfjsfd. Det var en gång …
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykologi Introduktion.
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
Ungdomarnas medieanvändning
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Kost och träning! Balans Stress
Presentationens avskrift:

Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare? Hjärnforskning Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?

Viktiga faktorer för lärande Livsstil- sömn, kost, fysisk aktivitet Känslor- utgå från ämnen och områden som skapar någon känsla hos eleven Inlärning från våra sinnen- ”Ingen kunskap utan erfarenheter” Minnet- skapa mening med det som ska läras Ungdomars utveckling- lära rätt saker vid rätt tidpunkt Stress- hur påverkas inlärning av stress Vara aktiv i sitt eget lärande som elev!! Litteratur: Arne Maltén, Torkel Klingberg, Cognition

Tre pedagogiska modeller Aktivitetspedagogik Freinetpedagogik Problembaserat lärande

Hur går vi vidare? Mål 2012/2013: Projekt formas i olika grupper och genomförs. Successiv utvärdering i PF, samt vidare utveckling av våra kunskaper. Två hälsodagar för eleverna.

Inspiration för vårat projekt http://www.ur.se/Produkter/171625-UR-Samtiden-Internationell-skolchefskonferens-2012-Larande-for-2000-talet?fixedfilter=ur_subject_level_one%3Bpedagogiska+fr%C3%A5gor http://www.svtplay.se/video/285199/del-4-av-18

Områden? Målsättning Motivation Kognition

Pedagogisk modell för att främja inlärning Arbetsmoment Kunskap, förmåga som ska utvecklas? Hur ska eleven motiveras? Gruppindelning? Målsättning(Långsiktiga, kortsiktiga)? Hur ska eleven bli aktiv i sin inlärning? Hur ska eleven visa upp sina kunskaper?

Vad ska vi använda för metod? Olika undervisning för olika klasser? Olika områden för samma klass?