Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare? Hjärnforskning Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Viktiga faktorer för lärande Livsstil- sömn, kost, fysisk aktivitet Känslor- utgå från ämnen och områden som skapar någon känsla hos eleven Inlärning från våra sinnen- ”Ingen kunskap utan erfarenheter” Minnet- skapa mening med det som ska läras Ungdomars utveckling- lära rätt saker vid rätt tidpunkt Stress- hur påverkas inlärning av stress Vara aktiv i sitt eget lärande som elev!! Litteratur: Arne Maltén, Torkel Klingberg, Cognition
Tre pedagogiska modeller Aktivitetspedagogik Freinetpedagogik Problembaserat lärande
Hur går vi vidare? Mål 2012/2013: Projekt formas i olika grupper och genomförs. Successiv utvärdering i PF, samt vidare utveckling av våra kunskaper. Två hälsodagar för eleverna.
Inspiration för vårat projekt http://www.ur.se/Produkter/171625-UR-Samtiden-Internationell-skolchefskonferens-2012-Larande-for-2000-talet?fixedfilter=ur_subject_level_one%3Bpedagogiska+fr%C3%A5gor http://www.svtplay.se/video/285199/del-4-av-18
Områden? Målsättning Motivation Kognition
Pedagogisk modell för att främja inlärning Arbetsmoment Kunskap, förmåga som ska utvecklas? Hur ska eleven motiveras? Gruppindelning? Målsättning(Långsiktiga, kortsiktiga)? Hur ska eleven bli aktiv i sin inlärning? Hur ska eleven visa upp sina kunskaper?
Vad ska vi använda för metod? Olika undervisning för olika klasser? Olika områden för samma klass?