Upphandlingsprojektet Infrastruktur IT 2.0

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Krav som ställs på medlemmarna Erfarenheter från pågående arbeten
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Projekt Infrastruktur 2.0
Nationell patientöversikt
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Handlingsplan disposition
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Nexus Group – - Ledande på fysisk och logisk access
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Att upphandla utvärdering
Folktandvården Norrland
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Styrning Mina meddelanden
Regionalt samarbete Tillit
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
SKL: pågående gemensamma projekt och aktiviteter
SITHS anslutningsprocess
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
E-hälsa och strategisk IT
Projekt eHälsa – Status maj 2013
eHälsa samt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren
Följa upp läget i landet
Säkerhetskrav vid informationsutbyte med aktörer inom vård och omsorg
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
SITHS Thomas Näsberg Sjukvårdsrådgivningen
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Barnhälsodataprojektet Skånepilot – mål enligt uppdragsbeskrivning  Kartlägga nuvarande - informationsutbyte mellan BHV och SHV  Kartlägga behovet av.
KIV - Katalog I Väst KIV, är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Kommuner i samverkan – Anna projektet
KIV KIV är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en enhetlig informationsmängd.
Planeringsdagar 24 – 25 februari 2014
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Sambi, Stockholm Läns Landsting, Stockholm stad och Kommunförbundet Stockholms Län Urban Jarl SLL, HSF, e-Hälsa och strategisk IT.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Projekt Stöd och behandling
SLL om tjänster för det kommunala området
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
PoC Mobilt Efos
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Presentationens avskrift:

Upphandlingsprojektet Infrastruktur IT 2.0 Inbjudan att delta i arbetsgrupper Informationsträff 130613

Vad händer på mötet 09:40-10:20 Presentation av projektet Lars Törnblom och Peter Alvinsson 10:20-10:50 Presentation av kravprocess och arbetsgrupper Malin Allard/Patrik Bäcklund och Ronny Nilsson 10:50-11:00 Anmälan och tillsättning arbetsgrupper Malin Allard/Patrik Bäcklund 10:50- Frågor

Varför Vidarutveckla den gemensamma IT-infrastrukturen för att möta nästa steg i utvecklingen av gemensamma eHälsotjänster Ökat tryck på tjänsterna från användarna Samtliga avtal inom nationellt gemensamma infrastrukturområdet löper ut under 2014/2015

Vilka tjänster gäller det Katalogtjänst Identifieringstjänst Datakommunikation Video- och distansmöte Säkerhetstjänster (förvaltning)

Uppdraget Uppdraget är att för de fem tjänsteområdena genomföra behovs– och kravsinsamling för att med utgångspunkt från det genomföra upphandling av tjänsterna. Projektet ska upphandla infrastrukturlösningar som motsvarar de behov och krav som finns relaterade till området eHälsa. Projektet ska verka för att de infrastrukturlösningar som upphandlas går att använda inom organisationernas samtliga verksamhetsområden.

Styrgrupp Christian Isaksson Christian.Isacsson@skane.se (ordf.) Christina Sollenberg christina.sollenberg@sll.se Isabell Landström isabell.landstrom@orebro.se Stephen Dorch sdh@rfkl.se Mikael Johnson mikael.johnson@jll.se Stefan Svensson stefan.svensson@stockholm.se

Beställare (CeHis och SKL/Kommunal eHälsa) Projektorganisation Beställare (CeHis och SKL/Kommunal eHälsa) Styrgrupp Referensgrupp (programstyrgrupp Infrastruktur samt representanter för kommuner och privata vårdgivare) Projektgrupp Arbetsgrupp Arbetsgrupp Arbetsgrupper

Projektets tidplan- preliminär Etapp 1: 2013-01-01 - 2013-06-30 nuläge intressentanalys, riskanalys   Etapp 2: 2013-06-01 – 2013-12-31 Förstudie, behov och krav Etapp 3: 2014-01-01 – 2014-08-31 Kravspecifikation och upphandlingsunderlag genomföra upphandling plan för leverans, migrering, utbildning och förvaltning Etapp 4: 2014-09-01 – 2014-12-31 genomföra utrullning inklusive migrering och utbildning överlämning till förvaltning

Uppgifter om nuvarande tjänster Katalogtjänst HSA 550 000 objekt (20 % rör kommuner och privata vårdgivare) Innehåller identitets- och adressuppgifter samt behörighetsattribut ”för vården” Identifieringstjänst SITHS 370 000 kort (18 % i kommuner och privata vårdgivare) 8 % av alla SITHS-kort är utgivna via ”3:e part” (endast till kommuner och privata vårdgivare) Samtliga kort har SITHS-certifikat (och Telia e-legitimation) Kortet kan konfigureras som fysisk tjänstelegitimation och som SIS-godkänd legitimation Datakommunikationstjänst Sjunet Samtliga landsting/regioner och ett antal kommuner, privata vårdgivare, leverantörer, apotek och statliga myndigheter anslutna (totalt 427 verksamheter) Video- och distansmöte Samtliga landsting/regioner är anslutna och ett tiotal kommuner. Säkerhetstjänsterna (nationella med möjlighet att implementera regionalt/lokalt) Autentisering Logg Samtycke Spärrtjänst Patientrelation Läs mer på www.cehis.se

Varför har vi dessa tjänster idag? ”Tillsammans utgör infrastrukturtjänsterna viktiga grundstenar för att tillgodose kraven på en god informationshantering inom vård och omsorg. En väl fungerande IT-infrastruktur gör det möjligt för beslutsfattare inom vård och omsorg att alltid ha tillgång till faktabaserade underlag för beslut.” möjliggör organisationsövergripande informationshantering möjliggör utbyte av patientinformation mellan vårdgivare möjliggör att vi kan uppfylla lagkrav

Förändrade behov?! Ökad användning av tjänsterna Hela socialtjänsten inbegrips nu i begreppet eHälsa Kommunerna tar över hemsjukvården, vilket leder till ökade behov av informationsutbyte mellan vårdgivare Ökad lokal användning av infrastrukturtjänsterna Ökad regional samverkan mellan landsting, kommuner och privata vårdgivare ger ännu fler användningsområden för tjänsterna Säker roll och behörighet ska fungera vid kommunikation över Internet vid användning av mobila enheter (”plattor och smartphones”) i fler nationella, regionala och lokala IT-stöd

Några utmaningar De aktuella tjänsterna är nyckelfunktioner i befintliga IT-stöd, och är ofta starkt beroende av varandra och andra plattformstjänster Vi har nya kravställare med denna gång. De nya tjänsterna måste passa alla vårdgivare och hela socialtjänsten, men bör naturligtvis även gå att använda i organisationernas andra verksamheter Samtliga offentliga verksamheter ska kunna avropa samtliga tjänster (LOU styr hur) De tjänster vi upphandlar måste vara kostnadseffektiva även när det gäller anskaffning och förvaltning. Vi har många små organisationer med knappa resurser.

Varför behövs ni i arbetsgrupperna? Ni har kunskap och erfarenhet av Användning Teknik Administration Lokalt/regionalt/nationellt

Varför behövs ni i arbetsgrupperna? Ni är kunniga om era organisationers behov och krav hur samverkan mellan organisationer kan utvecklas fördelar och nackdelar med dagens tjänster hur tjänsterna bör utvecklas för att bli bättre

För att kunna bidra behöver ni kunna avsätta den tid som behövs i projektet ta på er en ”gemensam nationell hatt” (förutom att representera era egna organisationer)

Vad kan ni få med er hem? Roligt och inspirerande arbete Vara med och bidra till nationell utveckling av eHälsa, inom några av de allra viktigaste och grundläggande tjänsteområdena Ta med idéer och ny kunskap hem till era egna organisationer Kunna bidra till framtida utveckling av regional samverkan på hemmaplan Öka din egen kunskap och erfarenhet

Hur vi arbetar med kravfångst Inventera Beskriva nuläge Identifiera behov Dokumentera behov Verifiera och validera behov Förstudiefasen Prioritera behov Identifiera krav Dokumentera krav Verifiera och validera krav Prioritera krav Fastställa krav Kravfasen

Arbetsgrupper cirka 10 personer i varje kan bli flera arbetsgrupper arbetsgrupperna från olika delprojekt kan träffas för att samarbeta med specifika frågor

Vilka arbetsuppgifter Arbetsmöten Bedrivs i form av workshop mm. Egen tid Inläsning av material Föreberedelse inför arbetsmöten Dokumentera behov/krav Granska behov/krav

Två olika typer av arbetsgrupper Arbetsgrupper för behov och krav Arbetsgrupper för lösningsberedning Behov och krav Lösningsberedning

Dessa sex arbetsgrupper kommer att bildas

Vad ska arbetsgrupperna för behov och krav jobba med? Fokusera på behov i verksamheten Utgå från erfarenheter i sin vardag vilka behov finns inom verksamheten? vilka behov uppfylls idag? vilka behov ser vi kommer i framtiden? vilka förbättringsområden finns det? Se till behov som finns i andra organisationer än den egna

Vad ska arbetsgrupperna för lösningsberedning jobba med? Arbeta med arkitekturfrågor och krav utifrån: de behov och krav som kravgrupperna arbetar fram de regelverk som finns, bl a för gemensam arkitektur nationella mål på 100% tillgänglighet [ur Cehis handlingsplan 2013-2018] ev krav gällande federeringslösningar, t ex Sambi och anslutna organisationers egna kataloger. livscykel, klara vidareutveckling och förvaltningsbarhet

Exempel Pascal Har många beroenden till underliggande tjänster (Hsa, Säkerhetstjänster, TP, SIL, APSE, Dos-apotek, LF, Siths, Sjunet, Brandväggar, NetId, etc etc) Har höga krav på tillgänglighet och inte minst svarstider.

Viktiga kriterier för sammansättning av arbetsgrupperna Kompetensprofil Organisationstyp, (landsting, regioner, kommuner och privata vårdgivare) Geografisk spridning Organisationsstorlek

Hur anmäler du dig Namn Organisationstillhörighet Befattning/roll Beskrivning av kompetens Maila senast 19/6 till: malin.allard@cehis.se Frågor om arbetssätt i arbetsgrupper: Malin Allard 0709-61 77 08 Vecka 27 sätts förslag till arbetsgrupper ihop Alla som anmält intresse informeras

Kom och var med och skapa framtidens IT-infrastruktur! Bara tillsammans kan vi göra en framgångsrik upphandling!

Tack för idag!