Www.clean-drive.eu CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europé Del 4: Clean Drive.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Sjukvårdens kostnader 2030
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Fjärrvärmeprognos 2015 och Fjärrvärmen i framtiden
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
– en dialog och strategi för en stark ekonomi och minskad klimatpåverkan.
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe
vanliga bilar vs miljöbilar
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Fossilbränslefri region
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling
Norrbottens energikontor AB (Nenet) Ulrika Lundberg Projektledare nenet.se.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
1 REPAP Renewable Energy Policy Action Paving the way towards 2020 EU-projekt som i Sverige drivs av SERO
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Viktig för KUNSKAP om användning
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Möjligheter med Borgmästaravtalet Covenent of Mayors Lena Eckerberg, Energikontor Sydost CITY_SEC IEE/09/891/SI Högsby 28 oktober 2010.
Välkommen! Willkommen! Bienvenu! Welcome to Växjö! Växjö Europas grönaste stad 환영 歓迎 歡迎 Tervetuloa 欢迎.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Europeisk finansiering för forskning och utveckling i små- och medelstora företag EUREKA och Eurostars Peter Lindberg Internationella Avdelningen
Balanced Scorecard Processen steg för steg
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Kontraktnummer: IEE/13/524/SI Projekttid: 30 månader Senast ändrad: 23/03/2015.
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Miljömålen består av tre slags mål
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Miljömålen består av tre slags mål
Förbättra klubbkvalitet
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europé Del 4: Clean Drive

Clean Drive - översikt • Bilen behövs men även en bra miljö! • Tuffa EU-mål • Clean Drive – ökad försäljning av energi- och klimateffektiva fordon (miljöbilar) • Bilhandlare målgrupp - en del av lösningen (ambassadörer) • Miljö & ekonomi hand i hand • Modell från Sverige (Kalmar län, CO2-effektiva bilhandlare) • 9 EU-länder – (Sverige, Tyskland, Italien, Irland, Frankrike, Grekland, England, Slovenien, Lettland) • Erfarenhetsutbyte, kunskap & marknadsföring/mediaintresse

Bilhandlare en viktig målgrupp • Konsumenter som köper en ny bil får den mesta och avgörande informationen från bilförsäljaren. • Viktigt att stimulera bilförsäljare att bli “miljöambassadörer” för miljöbilar • Med ökad kunskap och medvetenhet känner sig bilförsäljarna mer trygga att rekom- mendera bilar med lägre CO 2 -utsläpp.

Stora förändringar väntar – är du förberedd? Fordonsindustrin står inför många utmaningar inom de närmaste åren: • Nya miljökrav • Stigande bränslepriser • CO2-restriktioner för biltillverkarna • Nya fordon avsedda för alternativa drivmedel inklusive eldrivna fordon • Förändrade förväntningar hos kunderna • Nya återförsäljarstrukturer och affärsmodeller

Tuffa mål inom EU • 2010: 5,75 % förnybart drivmedel inom transportsektorn • 2020: 10 % förnybara drivmedel inom transportsektorn • EU inför CO 2 -krav (lag) på personbilar: • 130 g/km (-10 extra) till • 95 g/km 2020 • 70 g/km 2025 Straffavgifter väntar för de biltillverkare som inte uppnår detta = dyrare bilar, svårare att sälja bilar, tappade marknadsandelar etc. 130 g CO 2 /km = ca 5,4 lit benisn eller 4,9 lit diesel per 100 km

Clean Drive - Mål Genom ökad produktion och försäljning av renare och mer energieffektiva fordon, kan det övergripande EU-målet nås på 130 g fossil CO2 per kilometer i genomsnitt från nysålda fordon till Clean Drive är ett marknadsföringsprojekt för ökad försäljning av mer energi-och klimateffektiva fordon (miljöbilar). En utveckling där ekonomi och miljö går hand i hand Syftet med Clean Drive kampanjen är att stödja bilförsäljare, biluthyrnings- och leasingföretag och andra verksamheter, som rekommenderar bilar till kunder som förberedelse för en grönare framtid.

Clean Drive - Resultat • Ökad försäljning av mer klimat- och energieffektiva fordon • Att deltagande bilhandlare når det övergripande EU-målet på 130 g CO2/km till • årlig minskning med minst 3% i snitt • Att deltagande bilhandlare i genomsnitt fördubblar försäljningen av fordon under 120 g CO2 per kilometer till 2012 (2008 basår) • Att en lyckad införd Action Modell blir ett värdefullt verktyg för bilhandlare att nå EU’s övergripande mål till • Att Clean Drive Action Modellen förbättras och sprids för en vidare introduktion av mer miljöanpassade fordon i Europa.

Exempel på åtgärder på statlig, kommunal och företagsnivå införda I de olika partnerländerna för att främja inköp av mer miljöanpassade fordon. Redan införda (eller under planering) åtgärder såsom: -Fri parkering för miljöfordon i många kommuner -Lokala bidrag till inköp av miljöfordon -Inga trängselskatter (Stockholm) -PR- och marknadsföringsvärde för kunder och samhället -Med mera…

Översikt - Action modellen Steg 1 Nuläge Steg 4 Mätning Utvärdering Steg 2 Mål Utbildning Steg 3 Kampanjer Aktiviteter Clean Drive bygger på en arbetsmodell som testats i ett svenskt pilotprojekt med goda resultat. Det är uppbyggt som ett ledningssystem som syftar till att stödja bilhandlare att öka sin försäljning av miljöfordon.

Steg 1 - Nuläge Steg 1 Nuläge Steg 4 Mätning Utvärdering Steg 2 Mål Utbildning Steg 3 Kampanjer Aktiviteter Nuläge – försäljning 2009 som underlag för var vi är idag och jämförelse med kommande års försäljning samt med nationell statistik i sin helhet etc.

Situation: nuläge och framtida perspektiv på nationell, regional, lokal nivå (ta hänsyn till nuvarande och kommande för- oach nackdelar) •Nuvarande försäljning (kundgrupper, kundpreferenser), tillgängliga energieffektiva bilar / bilar med alternativa bränslen •Strategi (utbud, marknadsföringsaktiviteter etc.) hos tillverkare/importör. Grad av frihet för bilhandlaren • Kommande nya fordon/utbud såsom elbilar etc. New available cars like e-cars, etc. (kundgrupper, kundpreferenser) • Framtida affärsmodeller (nya tjänster) • Vision 2020 hos bilhandlaren

Steg 2 – Mål & Utbildning Steg 1 Nuläge Steg 4 Mätning Utvärdering Steg 2 Mål Utbildning Steg 3 Kampanjer Aktiviteter Mål att bli bättre, en minskning med 5% av CO2-utsläppen i genomsnitt per år  Handlingsplan (vad man strävar efter), Utbildning är ett verktyg för att öka medvetenheten och kunskapen inom området. Ett program som utvecklats baserat på efterfrågan hos medverkande bilhandlare. Certifikat till både försäljare och bilhandlare.

Bilhandlarnas mål att sälja mer klimat- och energieffektiva fordon • Hur Clean Drive projektet kan bidra till att nå uppsatta mål • Mål • Kampanjer / Aktiviteter • Motivation att medverka i Clean Drive • Certifikat

Steg 3 – Kampanjer/Aktiviteter Steg 1 Nuläge Steg 4 Mätning Utvärdering Steg 2 Mål Utbildning Steg 3 Kampanjer Aktiviteter Strategi för att möta målen  Kampanj- och marknadsföringsplan. Åtminstone en gemensam och en enskild aktivitet / bilhandlare och år (3 år).

Marknadsföringsråd - hur man kan stimulera försäljning av miljöfordon? • Vilka signaler ger din försäljningshall? • Företags- och tjänstebilar • Miljöinformation på företagets hemsida • PR-och reklam/annonsering • Miljöutmärkelser • VIP arrangemang • Andra…

Steg 4 – Mätning/Utvärdering Steg 1 Nuläge Steg 4 Mätning Utvärdering Steg 2 Mål Utbildning Steg 3 Kampanjer Aktiviteter Uppföljning och utvärdering av framstegen, försäljning av bilar jämfört med nulägesanalysen, jämfört med uppsatta mål. Effekten / resultat av kampanjer etc. Nya bättre / tuffare mål  en kontinuerlig process.

Starkt partnernätverk • Energy Agency for Southeast Sweden (Coordinator) • Team Red, Germany • BSU, Germany • Centre for Renewable Energy Sources and Saving, Greece • Prioriterre, France • Building and Civil Engineering Institute ZRMK, Slovenia • Riga Manager School, Latvia • Tipperary Energy Agency, Ireland • ALESA, Italy • Severn Wye Energy Agency, UK

Kontakt information Project website: