1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
•Varför? •När? Resan •Vad ska vi göra? •Vart bor vi? •Nöjen? 13:45- 14:55 Stockholm- Köpenhamn 15:40- 18:10 Köpenhamn- Chicago 20:05- 23:05 Chicago-
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Stöd för analys och förbättring
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Stora additionstabellen
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
Utvärdering + uppföljning = resultat
Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.
Öppna Jämförelser Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
Systematisk uppföljning UIV
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Levnadsvanor Levnadsvanor handlar om specifikt mänskliga beteenden i vardagliga aktiviteter som individen själv kan påverka, som exempelvis, fysisk aktivitet,
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
ARVIKA KOMMUN Invånareantal Areal 1968 km².
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Kommunens kvalitet i korthet 2011 Kommunens Kvalitet i Korthet är ett verktyg för att ta fram.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Presentationens avskrift:

1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?

2 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Ett projekt som stöder förtroendevalda i dialogen med medborgarna kring kommunens service Genomförs Mål med projektet:  Information - att ta fram mått /nyckeltal för kommunen som helhet och kommunala verksamheter ur ett medborgarperspektiv  Analys - att analysera resultaten och förbättra verksamheterna  Dialog - att använda resultaten i dialogen med medborgarna  Styrning - att använda resultatet i politikernas styrning av den kommunala verksamheten

3 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Utveckling  Projektet samordnas av SKL (Sveriges kommuner och landsting)  Nätverket växer: deltagande kommuner, 2010 – 129 Anmälningarna pågår inför ny mätningsomgång  Sex av åtta grannkommuner är med i 3K - möjlighet till jämförelser i Kronobergs län  Översyn och utveckling av nyckeltal/mått pågår under varje mätningsomgång

4 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Består av • Resultattabeller • Verktygslåda • Handbok och finns på kommunernas hemsidor samt på SKL:s hemsida kik kik Jämförelser kan göras: Med riket Med nätverket Inom länet Med sig själv (över tid)

5 Måtten tas fram inom fem områden 1. Din kommuns tillgänglighet 2. Trygghetsaspekter i din kommun 3. Din delaktighet och kommunens information 4. Din kommuns effektivitet 5. Din kommun som samhällsbyggare Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

6 Resultaten kommer från • Sveriges Kommuner och landsting, SKL • Statistiska Centralbyrån, SCB • Skolverket • Valmyndigheten • Socialstyrelsen • Försäkringskassan • Svensk Näringsliv • Nyföretagarcentrum Egna mätningar i kommunerna Fr o m 2010 samlas resultat i kommun- och landstings- databasen

7 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 NYHET 2010 Kommun- och landstingsdatabas – Sveriges bredaste utbud av information om kommunsektorn En samlad ingång till över 2000 nyckeltal om resurser, volymer och kvalitet i kommuners och landstings alla verksamheter Här kan Du följa kommunernas och landstingens verksamheter från år till år Underlag för analyser och jämförelser

8 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Årets broschyr 14 av 38 mått har valts ut Urvalsprinciper: - Mått från varje område - Aktuella mått - Alla kommunerna har resultat - Intressanta mått

9 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

10 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

11 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

12 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

13 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

14 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

15 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

16 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

17 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

18 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

19 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

20 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010

21 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Fördelar - att vara med i KKiK  Hänga med i utvecklingen –  Mätningar och jämförelser ger bättre planerings- och uppföljningsmöjligheter på sikt  Kontrollinstrument i egna verksamheter  Inspiration och lärandet av goda exempel

22 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Kommunalråden kommer att vara tillgängliga för era frågor efter presskonferensens slut Mats Jonsson, Alvesta Bengt Germundsson, Markaryd Arne Karlsson, Tingsryd Åke Carlson, Uppvidinge Elizabeth Peltola, Älmhult