KVINNLIGT/MANLIGT LEDARSKAP

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Genusperspektiv i förskola/skola
Puberteten.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Män med makt… Eller varför kvinnor inte har makt
Mellanchefen en maktpotential
Viktiga utgångspunkter
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Studie och yrkesvägledning
Feminism Grundläggande antaganden:
Ledarskap och arbetsliv
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Hur är det på jobbet?.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Konsten att leda sig själv
Ledarstilar och gruppdynamik
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Socialpsykologi.
Nya Vindar Inom Entreprenörskapsforskningen Karin Berglund, Fil Dr, disputerade 2007 vid Mäldardalens högskola Frederic Bill Fil Dr, disputerade 2006 vid.
Demokrati och hur Sverige styrs
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Valnöten VAD/HUR.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Narkotikaanvändning Undersökningen grundas på enkätsvar från totalt 50 elever ur årskurs 3 på Åkrahäll.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
LEDARSKAP UR ETT GENUSPERSPEKTIV
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Feminismen.
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Dubbla sociala normer Camilla Nordgren Fil dr
Hälsofrämjande arbetsplats
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Ulla-Karin Schön 13:00- 14:00Vad är återhämtning? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? 14:30-15:00Kaffe 15:00-17:00Så.
Hur hänger kön, genus och mångfald ihop med kommunikation och ledarskap ur ett maktperspektiv? Mahnoor Murtaza.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Tips för det praktiska ledarskapet
Att styra och leda ett lärosäte
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Genus/sexualitet.
Könsroller och jämställdhet
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Tips för det praktiska ledarskapet
Presentationens avskrift:

KVINNLIGT/MANLIGT LEDARSKAP Finns kvinnliga och manliga ledarstilar? Kvinnliga branscher? Varför är så få höga chefer kvinnor?

Kvinnliga ledaregenskaper(?) En god lyssnare Mjuk Samarbetsinriktad Relationsorienterad Förstående Försiktig Omvårdande Tillgänglig Lättare att uttrycka behov och känslor Engagerar sig och bryr sig mer Vill fatta gemensamma beslut Bättre på svåra samtal Lojal

Manliga ledaregenskaper(?) Bestämd Tävlingsinriktad Beslutsam – snabba beslut Dominerande Oberoende Resultatinriktad Kraftfull och aggressiv Självständig Analytisk Hård Objektiv Prestigefyllda Mer rakt på sak ”Pekar med hela handen”

Finns kvinnliga och manliga ledarstilar? JA – variant 1: Kvinnor är: omvårdande, tillgängliga, mjuka, lojala Män är: bestämda, analytiska, hårda, självständiga JA – variant 2: Kvinnor och män gör olika saker Kvinnor jobbar med processer, delaktighet. Män jobbar mer resultatinriktat, kan fatta tuffa beslut

Finns kvinnliga och manliga ledarstilar? NEJ – variant 1: Det finns inga skillnader. Män och kvinnor kan utöva ”maskulint” ledarskap. NEJ – variant 2: Män – kvinnor Maskulint – feminint Socialt konstruerade kategorier – kan alltså ändras.

Högskola och universitet: lika många tjejer som killar Chefsposter: 25% kvinnor

Kvinnliga chefer i olika branscher Byggnadsindustri 7% Verkstadsindustri 9% Bank, försäkring 22% Handel, hotell och restaurang 27% Offentlig förvaltning 30% Utbildning 47% Vård, social omsorg 71%

Varför få kvinnor på höga poster? Förklaring 1 Kvinnor föds med olika egenskaper som orienterar dem mot familj och barn. Strategi: Motivera och peppa kvinnor att ta för sig. Individens ansvar

Varför få kvinnor på höga poster? Förklaring 2 Kvinnor och män är olika pga av fostran och miljö. Strategi: Annorlunda fostransstrategier

Varför få kvinnor på höga poster? Förklaring 3 Samhällsstrukturer Det manliga ledarskapet är norm Patriarkat Homosocialitet – män väljer män Svårt för kvinnor att ta sig in Strategi: Förändra strukturerna Kvotera in kvinnor

”Det finns inte tillräckligt med kvinnor att välja mellan” ”Kvinnor halkar efter när de är hemma med barn” ”Det är lättare att välja män” ”Det är svårt för kvinnor att anpassa sig till ett mansdominerat gäng” ”Män ser inte kvinnor”

Källor: http://www8.pedag.umu.se/utbildning/personalvet/kurser/0809/p_prog/Kurs12/Forel_2_genus.pdf Myhrhén-Bäck, A, Nordström S, Ritzén S, Kvinnligt ledarskap. Är det en myt? Malmö högskola, 2002 Ohlsson, Liselotte; Pedagogiskt ledarskap, Stockholm: Liber, 2007