Film och filmanalys.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Advertisements

Hållbar utveckling är kanske mänsklighetens största utmaning.
En kortfattad historia
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Härnöstudier.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Les meilleures photos de
Teknik och konstarten i symbiotiskt förhållande: Tekniken fylls med innehåll Tekniken en förutsättning för filmen.
Arbetsområde Film.
Animera
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Att skriva Manus Du ska presentera din film med ett kort intro
Begreppsschema – Levandegör noveller
NOVELL.
Relationer i Strindbergs tragedi Fröken Julie
Du ska få lära dig grunderna för att teckna ett porträtt
Vägen till en bra novell
presentationer som visas i dator
Dramaturgin i august strindbergs tragedi fröken julie
Ett Riktigt Julkort.
Du ÖnskAs en rigtigt gOD jul GOD JUL Först, klicka på stjärnan på julgranen, så vi kan få ljus i den….
Vad är du för typ av person?
DECKARE.
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik Religionskunskap, åk 9.
Tänd ett ljus och låt det brinna låt aldrig hoppet försvinna
Stjärnorna, faller i natten nu
DRAMATURGI OCH PROBLEMLÖSNING
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
- att läsa & skriva noveller
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Skriva noveller.
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
SAMHÄLLET – Är människor, grupper och organisationer som agerar tillsammans för det gemensamma intresset.
Varför krig och inte fred?
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
För att inkludera alla Ljusdal IF
Porträttfotografi Uppgift: Skapa en bild av hur du själv vill framställas med hjälp av fotografi. Utgå ifrån en känsla/stämning som du vill få fram i bilden.
Bildutsnitt Bilder kan framställas i olika utsnitt. Med utsnitt menar man det som får plats inom bildens ytterkanter. I de exempel som jag har använt visar.
Att Skapa Serier.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Lennart Lönngren TYSTNA Är Stagnelius otydlig?.
Niklas Krog. Barndom och uppväxt Född 1965 i Lund Flytt till Stockholm (Alvik) 1972 Blyg, böcker Lurad till basketträning med Alvik Pojk- A-landslag,
Novell- typiska drag Kort berättelse Få karaktärer Läsaren kastas in i storyn direkt Person- och miljöbeskrivningar - Öppet slut och ofta en poäng.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
IE1206 Inbyggd Elektronik F1 F2
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Filmspråk Filmen har ett eget språk som vi tittare “tyder” utan att vi tänker på det. Regissören använder många tricks för att få oss att förstå vad som.
Det ”klassiska” Hollywood- berättandet Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art (kap 3) & Per Vesterlund, Högskolan i Gävle.
Bilden och verkligheten
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Biblioteksbesök Låna skönlitteratur.
KRIMINALFILM & BERÄTTARTEKNIK
Narration och dramaturgi
Klicka här för att börja
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Bild – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
ANSLAG- man får ledtrådar
Novellanalys.
Bildutsnitt Bilder kan framställas i olika utsnitt. Med utsnitt menar man det som får plats inom bildens ytterkanter.
Grunder foto och bildbehandling
Filmtajm!.
Deckare.
VÅRA SINNEN.
Den klassiska dramaturgiska modellen.
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Bilden och verkligheten
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Presentationens avskrift:

Film och filmanalys

Filmens olika karaktärer Huvudkaraktär: vi måste bry oss om huvudkaraktären annars slutar man se filmen Hjälte: den person som offrar sig, kan vara samma som huvudkaraktären Skurk: huvudkaraktärens motståndare, kan även vara en företeelse (ex maskinerna) Medhjälpare/Sidekick : den som hjälper huvudkaraktären att lyckas med sitt uppdrag

Filmens uppbyggnad Anslag: Presentation av karaktärer/konflikten i filmen Akt 1: ¼ av filmen fram till den första vändpunkten. Vändpunkt 1: Huvudkaraktären får något nytt att kämpa mot. Handlingen tar en ny riktning

Filmens uppbyggnad forts: Akt2 : 2/4 av filmen fram till Vänpunkt 2. Mittpunkt: ”Point of no return” Detta kommer aldrig att gå! Nu finns ingen återvändo, lyckas eller dö! Vändpunkt 2: ¾ in i filmen. Låter ana hur huvudkonflikten kommer lösas. Spänningen stegras. Avtoning: filmens upplösning

Filmteknik Ljussättning: använd ljus för att skapa stämning, mörker, skuggor. Kameravinkel: viktiga för vår tolkning av filmen. Kan visa ur huvudkaraktärens öga eller som åskådarens öga. Ljudet: realistiskt eller funktionellt. Betyder mycket för hur vi uppfattar handlingen.

Bildstorlek Totalbild: för att framhålla miljön Helbild: en person i helfigur Halvbild: visar en människa från midjan och uppåt eller neråt. Närbild: visar ansiktet