Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
1:a person 2:a person 3:e person singular/plural
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Svenska som andraspråk
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Pronomen.
Skriva för att lära – så gör du
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Individuella utvecklingsplaner
Att skriva sig till läsning
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Mål och betygskriterier
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
Det var en gång tre systrar
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Fronter – ett webbaserat utbildningsverktyg
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Huvudsatser och bisatser
Lyckad träning Hur?.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Music: Nightengale Serenade
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
JAG BLEV MED PADDA!!! och kunde plötsligt göra saker jag funderat över men inte haft verktyg till.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Välkomna till klass 3!.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Idrottspsykologi.
Vilka är vi och vem är jag?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Exempel på skriftligt omdöme
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Kommunikationspass Jag heter
Lära för livet!.
Presentationens avskrift:

Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter

Mindre lärarprat – mer elevverkstad. Men om lärarpratet behövs för att starta verkstaden?

Arbete där kunskaper används, befästs, utvecklas Lärar- genomgångar Läromedel i vid mening TID

Apps flow, By *Old JeffreyAccount Now at jb912* CC*Old JeffreyAccount Now at jb912* Kamera (egna bilder + film) Webbläsare (andras fria bilder) Presentationsprogram för textbilder Redigeringsprogram Allt på ett ställe, förberett för publicering på webben

Det behöver inte vara snyggt för att fungera…

Ett medvetet val: tillgänglighet Egen kanal på youtubeEgen hemsida (Googlesite)

Olika typer av genomgångar • Föreläsningar (inspiration, samband, översikt, utmaningar) – oftast flippfilm • Genomgångar (stilistiska figurer, grammatik, filmhistorisk epok) – oftast PP/Screenr • Instruktioner (logga in på en wiki, använda redigeringsfunktioner i word, leta artiklar i mediearkivet) – Screenr • Ibland är det lämpligt med en genomgång på webben. Ibland är det inte det. Som alltid handlar det om att välja metod efter behov. • Lärargenomgång som pocast, Glogster, wiki…

Det är bra att jag kan titta var jag vill Det är bra att jag kan titta när jag vill Det är bra att jag kan ta om så ofta jag vill Mamma hälsar, hon gillade också filmen! Det är bra att du inte avbryter för en massa frågor och annat som inte hör till Jag vet vad som kommer, för jag har sett alla filmerna… Vad tyckte eleverna? Det är ju precis som en bok?!

Lärare i lyxförpackning Bokens paketering Genomgångens innehåll • Jag kan läsa var jag vill • Jag kan läsa när jag vill • Jag kan läsa om sånt jag inte förstår • Jag kan läsa tillsammans med andra • Jag kan läsa i förväg • Fokus på det vi ska jobba med • Komplement till och sammanlänkning av stoff • Gestaltning i ord, bild, ljud… Genomgången blir läxa för att frigöra arbetstid i klassrummet.klassrummet

Tid?! Elevtid Lärartid • Den märkliga ekvationen att 40 min lektionsgenomgång blir ungefär 10 min hemföreläsningsfilm… • Inte MER att förbereda inför lektion - utan ANNAT att göra • MER tid att fråga läraren, att arbeta med svåra uppgifter under handledning, på lektionen • Ja – det tar tid att lära sig att göra film om man inte kan ett enda dugg (det kunde inte jag). Vi behöver ADEKVATA VERKTYG och TID ATT LÄRA OSS. • Det tar mig numera oftast inte mer tid att göra film än de flesta andra typer av lektionsförberedelser. • MYCKET MER tid med varje elev i klassrummet, att hjälpa, handleda och ge feed back (formativ bedömning).

Blir det mer, mindre eller lika mycket elevverkstad? Lär sig eleverna mer, mindre eller lika mycket?

MIN erfarenhet… • och den är bara en termin lång. Men den delas av många andra: • AVSEVÄRT mycket mer elevverkstad i klassrummet. • OVÄNTADE exempel på användande av kunskap från genomgångarna. • De har inte lärt sig mindre. • Daniel Barker: hans elever säger att de lägger ner mindre tid på matten nu…

Men alla gör väl inte sina läxor? • Nej. • Fler och fler visningar före lektionen ju längre det gick på terminen. Obekvämt att vara oförberedd? • En hel del visningar efter lektionen (repetition?) • TOPPAR före examination…

Note to self • Planering är a och o • Underbart är kort – max 15 min, 10 bäst • Startfas: många filmer – slutfas nästan inga. Se upp för anhopning! • Balans mellan återbruk och förbättring • Samarbeta med andra • Fortsätt reflektera

Pepp från Hanna Tack!