Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter
Mindre lärarprat – mer elevverkstad. Men om lärarpratet behövs för att starta verkstaden?
Arbete där kunskaper används, befästs, utvecklas Lärar- genomgångar Läromedel i vid mening TID
Apps flow, By *Old JeffreyAccount Now at jb912* CC*Old JeffreyAccount Now at jb912* Kamera (egna bilder + film) Webbläsare (andras fria bilder) Presentationsprogram för textbilder Redigeringsprogram Allt på ett ställe, förberett för publicering på webben
Det behöver inte vara snyggt för att fungera…
Ett medvetet val: tillgänglighet Egen kanal på youtubeEgen hemsida (Googlesite)
Olika typer av genomgångar • Föreläsningar (inspiration, samband, översikt, utmaningar) – oftast flippfilm • Genomgångar (stilistiska figurer, grammatik, filmhistorisk epok) – oftast PP/Screenr • Instruktioner (logga in på en wiki, använda redigeringsfunktioner i word, leta artiklar i mediearkivet) – Screenr • Ibland är det lämpligt med en genomgång på webben. Ibland är det inte det. Som alltid handlar det om att välja metod efter behov. • Lärargenomgång som pocast, Glogster, wiki…
Det är bra att jag kan titta var jag vill Det är bra att jag kan titta när jag vill Det är bra att jag kan ta om så ofta jag vill Mamma hälsar, hon gillade också filmen! Det är bra att du inte avbryter för en massa frågor och annat som inte hör till Jag vet vad som kommer, för jag har sett alla filmerna… Vad tyckte eleverna? Det är ju precis som en bok?!
Lärare i lyxförpackning Bokens paketering Genomgångens innehåll • Jag kan läsa var jag vill • Jag kan läsa när jag vill • Jag kan läsa om sånt jag inte förstår • Jag kan läsa tillsammans med andra • Jag kan läsa i förväg • Fokus på det vi ska jobba med • Komplement till och sammanlänkning av stoff • Gestaltning i ord, bild, ljud… Genomgången blir läxa för att frigöra arbetstid i klassrummet.klassrummet
Tid?! Elevtid Lärartid • Den märkliga ekvationen att 40 min lektionsgenomgång blir ungefär 10 min hemföreläsningsfilm… • Inte MER att förbereda inför lektion - utan ANNAT att göra • MER tid att fråga läraren, att arbeta med svåra uppgifter under handledning, på lektionen • Ja – det tar tid att lära sig att göra film om man inte kan ett enda dugg (det kunde inte jag). Vi behöver ADEKVATA VERKTYG och TID ATT LÄRA OSS. • Det tar mig numera oftast inte mer tid att göra film än de flesta andra typer av lektionsförberedelser. • MYCKET MER tid med varje elev i klassrummet, att hjälpa, handleda och ge feed back (formativ bedömning).
Blir det mer, mindre eller lika mycket elevverkstad? Lär sig eleverna mer, mindre eller lika mycket?
MIN erfarenhet… • och den är bara en termin lång. Men den delas av många andra: • AVSEVÄRT mycket mer elevverkstad i klassrummet. • OVÄNTADE exempel på användande av kunskap från genomgångarna. • De har inte lärt sig mindre. • Daniel Barker: hans elever säger att de lägger ner mindre tid på matten nu…
Men alla gör väl inte sina läxor? • Nej. • Fler och fler visningar före lektionen ju längre det gick på terminen. Obekvämt att vara oförberedd? • En hel del visningar efter lektionen (repetition?) • TOPPAR före examination…
Note to self • Planering är a och o • Underbart är kort – max 15 min, 10 bäst • Startfas: många filmer – slutfas nästan inga. Se upp för anhopning! • Balans mellan återbruk och förbättring • Samarbeta med andra • Fortsätt reflektera
Pepp från Hanna Tack!