MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Räddningstjänsten Skåne Nordväst
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
MÅLKORT - VO Ortopedi - Sjukgymnastikenheten 2011 Vision: Skånes bästa akutsjukhus (Helsingborgs lasarett) Intressent/patientperspektivet.
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Distriktet i Stockholm
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Version 1.2 Övningsuppgift Byta enhet Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version 1.2.
Genombrottsprojektet Ger rehab/ Tomelilla kommun
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Patientupplevd vårdkvalitet
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
Välkommen till Ledardagen!
Alf Jönsson. Öppna jämförelser Sydöstra sjukvårdsregionen: Bästa sjukvårdsregion Hälsouniversitetet: Bästa läkarutbildningen Sveriges.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Tillsammans för världens säkraste vård
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Behovsanalys och brukardialog 2011
Kartläggning av processer
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Så kan du som arbetsgivare kan arbeta med jämställdhets- och mångfaldsfrågor Patrik Edgren, Utredare Diskrimineringsombudsmannen.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
Medarbetarundersökning 2012
Medarbetarundersökning Helsingborgs lasarett 2010 Medarbetarundersökning 2010.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Personalpolitisk plattform
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Inger Offesson Persson
Målbild 2012 Mariestad
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
En ändamålsenlig och säker läkemedelsbehandling Byavången Tomelilla kommun 2007/2008.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Svenska Palliativregistret
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Palliativ vård och samordning
Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel –
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Patientens bästa väg genom vården Verksamheternas professioner har överenskommelser om evidensbaserad praktik och relevanta arbetssätt Bilaga till Verksamhetsplan.
Effekt ResultatPrestation Aktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Patientens bästa väg genom vården - Verksamheternas professioner.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
på personer i behov av hjälp
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Under 2015 gjordes, utifrån LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning, ett försök till kartläggning av de olika verksamheternas framtida kompetensbehov.
Hälsofrämjande arbete på Vårdcentralen Domnarvet
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer MÅLKORT - VO Internmedicin - Hjärtenheten 2008 Vision: Region Skåne / Bättre liv i Skåne Helsingborgs lasarett / Rätt vård – bättre liv Verksamhetsidé: Att med hög tillgänglighet, bra bemötande och rätt kompetens erbjuda vård för att lindra, bota och förebygga sjukdomar KUNDPERSPEKTIV MEDARBETARPERSPEKTIV PROCESSPERSPEKTIV UTVECKLINGSPERSPEKTIV EKONOMIPERSPEKTIV Strategiska mål Erbjuda våra kunder hög tillgänglighet, tydlig kommunikation och hög medicinsk kvalitet Utvecklande arbetsplats med kompetenta och delaktiga medarbetare Minska ledtider med bibehållen eller högre medicinsk kvalitet Utveckla en dynamisk och flexibel verksamhet som omfattar såväl närsjukvård som internmedicinsk specialistvård. Utveckla en lärande organisation. Kontroll över resursåtgång och kostnader Avgörande framgångsfaktorer Samsyn inom Internmedicin för tillgänglighet, bemötande och kommunikation utifrån en gemensam värdegrund ----------------------------------- Kompetenta medarbetare QWC:s förbättringsområde ledarskap ------------------------------  Arbetsmiljö Tydliga och effektiva processer -----------------------------------  Samarbete och samordning Öppenhet för förändring Ny kunskap in i organisationen. Arbeta evidensbaserat Kostnadsmedvetna medarbetare Enkel ekonomisk redovisning Mått Väntetid < 3 mån. gällande alla polikliniska patienter, delmål hjärtmottagningen. Alla patienter med hjärtinfarkt ska vara informerade enl. PM:44:01:01 i SVP, delmål alla sett filmen. Alla patienter med hjärtsvikt ska vara informerade enl.PM i SVP, delmål egen viktkontroll. Individuell kompetens-utvecklingsplan inkl. info om lasarettets värdegrund för varje medarbetare i samband med RU- samtal. Alla skall öppna hjärtenhetens hemsida och sin mail 1 gång i veckan. Korrekt vektormonitorering. Patient med ACS registr. i Riks-HIA 1:a vårddygnet. Dokumentationsgenomgång minst 1 gång/år för alla ssk. MEWS- bedömning på alla patienter. Effektiv SVPL-hantering utan avvikelser. Utvecklingsdagar 2ggr/år. 10 Interna föreläsningar/år. Hospitering 5 tillfällen/ för enheten/år. 10 utvecklings- och eller förbättringsförslag inkomna och genomförda av medarbetare/år. Controller ska redovisa enhetens kostnader på avd.möte 2ggr/år. Läkemedelsansvarig ska redovisa läkemedels-kostnader på avdeln. möte 4ggr/år Skapat 2008-03-27 / Revideras senast 2012-03-27 Kvalitetsgruppen

Handlingsplan/aktivitet/ansvariga MÅLKORT - VO Internmedicin- Hjärtenheten 2008 Handlingsplan/aktivitet/ansvariga KUNDPERSPEKTIV MEDARBTARPERSPEKTIV PROCESSPERSPEKTIV UTVECKLINGSPERSPEKTIV EKONOMIPERSPEKTIV 1.Väntetid 3ggr/år/ Mottagningsansvarig läkare och sekr. 2.Antal som enl. SVP-granskning sett filmen 3ggr/år/ KKM-sköt. 3.Antal egenkontroll av vikt/ 3 ggr/år Sviktgruppen 1.Årligt RU-samtal / Områdes- och teamchefer 2.Stickprov/ 2ggr/år/ Områdes- och teamchefer 1.Stickprov/3ggr/år/ Kvalitetsombuden 2.Granskning/3ggr/år/ Riks-HIA ansvarig 3.Checklista 2ggr/år/ Dokumentationsgruppen 4.Journalgranskning/3ggr/år Dokumentationsgruppen 5.Avvikelser/Områdeschef 1.Antal/2ggr/år/ Kval.ombuden 2.Antal/2ggr/år/ Teamcheferna 3.Antal/2ggr/år/ 4.Antal/2ggr/år/ 1.Antal/2ggr/år/ Teamcheferna 2.Antal/2ggr/år/ Kval.ombuden