Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Sammanfattning •Den sammanlagda julbudgeten för julklappar och kringkostnader för julen landar i år på samma belopp som förra året, kronor. •Finns det barn i hushållet satsar man mer och ökar julklappsbudgeten med 11 procent. •Det är också på barnen man lägger mest rörande julens övriga utgifter. •Det kvinnorna som köper de dyraste julklapparna, medan männen står för de dyrare övriga julutgifterna. •Traditionen med julklappar ligger stadigt kvar. Den största ökningen på senare år skedde mellan julen 2011 och julen 2012 då man ökade med 15 procent. 2
Sex av tio planerar för lika stora utgifter i år som förra året, men barnfamiljerna ökar Tror du att du totalt sett kommer att lägga mer eller mindre pengar på julen i år jämfört med förra året? 3
Vi tänker handla julklappar för kronor- finns det barn blir julklappsäcken större Hur mycket kommer du att köpa julklappar för i år, på ett ungefär? Om du redan har köpt julklappar inkluderar du även dessa i summan 4
Det är kvinnorna som köper de dyraste klapparna Hur mycket kommer du att köpa julklappar för i år, på ett ungefär? Om du redan har köpt julklappar inkluderar du även dessa i summan 5
Barnen står i centrum även för julens övriga utgifter Ungefär hur mycket pengar kommer du att lägga på julen utöver julklappar? Till exempel mat, julpynt, kläder, aktiviteter för barnen, osv 6
7 Männen satsar mest på julens kringkostnader Ungefär hur mycket pengar kommer du att lägga på julen utöver julklappar? Till exempel mat, julpynt, kläder, aktiviteter för barnen, osv.
Största ökningen av julbudgeten skedde mellan 2011 och 2012 Genomsnittliga kostnader för julen 2013: julklappar och övriga julutgifter Julklappar % ,6 % /- 0 % Övriga kostnader % % % Summa %4 7601% % Barnfamiljer : 2012 Julklappar & övriga julutgifter kronor 2013 Julklappar & övriga julutgifter kronor 8 •
Om undersökningen 9 Undersökningen genomfördes av TNS Gallup för Nordea Datainsamlingen gjordes 29 oktober–11 november 2013 Undersökningen genomfördes via intervjuer med TNS online-panel. Svaren viktades i fråga om ålder, kön och region Totalt genomfördes intervjuer bland ett representativt urval av personer mellan 18 och 65 år.