Jul 2013- klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea 2013-11-25.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Webbprofil Webbundersökning 2-9 maj Om undersökningen •Undersökningen genomfördes på sporthoj.com under perioden 2-9 maj •Svarspersonerna.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Chefer om mångfald 1. Om undersökningen 2 •Undersökningen är genomförd av TNS Sifo för Proffice. •Frågorna ställdes till 400 chefer inom privat sektor.
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Relationsekonomi – så ser vi på partnerns privatekonomiska vanor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folksam © TNS Folksam PR-mätning December 2012.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Fickpengar 2013 Ingela Gabrielsson Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
PROCENT 1.
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Jämställdhet i hemmet! Pappan jobbar. Mamman är hemma med barnen.
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom.
Utökad vaccination (catch-up) mot HPV-virus
Seniorbarometern Skandia Sv Informationsklass: Öppen 2 Bakgrund och metod Bakgrund Syfte Målgrupp Metod I Seniorbarometern har Skandia låtit intervjua.
Dopgåvor så mycket lägger vi på presenterna
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Rekrytering av lastbilsförare av 10 har svårt att rekrytera Andel BA-företag som haft svårigheter att rekrytera lämplig personal. Tunga lastbilar.
Kapitel 9 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Föräldrar, barn och ekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom Nordea
Välfärdstjänsternas utveckling 1980 – 2012 Annika Wallenskog SKL
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Barnskydd 2012 – Statistikrapport 30/20131 Barnskydd 2012 Tuula Kuoppala och Salla Säkkinen.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Undersökning om ålänningars alkohol- och narkotikabruk samt spelvanor år 2011.
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Kapitel 9 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Sida 1 1 Ung ekonomi 2007 Så ser unga på sin ekonomi Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson Privatekonom
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Semesterekonomi och planer 2016 Ingela Gabrielsson, privatekonom
Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
Sida 1 Så finansierar svensken och övriga nordbor sina större inköp En nordisk TEMO-undersökning för Nordea Nordisk Rapport Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så julhandlar svenskarna 2007 Synovate Sweden för Nordea Anna Bäcklund
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Julfirande 2016 – inköpsplaner för stora och små
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så mycket lägger vi på våra trädgårdar och trädgårdsutrustning
Så tänker vi om våra bostadsräntor
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Presentationens avskrift:

Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea

Sammanfattning •Den sammanlagda julbudgeten för julklappar och kringkostnader för julen landar i år på samma belopp som förra året, kronor. •Finns det barn i hushållet satsar man mer och ökar julklappsbudgeten med 11 procent. •Det är också på barnen man lägger mest rörande julens övriga utgifter. •Det kvinnorna som köper de dyraste julklapparna, medan männen står för de dyrare övriga julutgifterna. •Traditionen med julklappar ligger stadigt kvar. Den största ökningen på senare år skedde mellan julen 2011 och julen 2012 då man ökade med 15 procent. 2

Sex av tio planerar för lika stora utgifter i år som förra året, men barnfamiljerna ökar Tror du att du totalt sett kommer att lägga mer eller mindre pengar på julen i år jämfört med förra året? 3

Vi tänker handla julklappar för kronor- finns det barn blir julklappsäcken större Hur mycket kommer du att köpa julklappar för i år, på ett ungefär? Om du redan har köpt julklappar inkluderar du även dessa i summan 4

Det är kvinnorna som köper de dyraste klapparna Hur mycket kommer du att köpa julklappar för i år, på ett ungefär? Om du redan har köpt julklappar inkluderar du även dessa i summan 5

Barnen står i centrum även för julens övriga utgifter Ungefär hur mycket pengar kommer du att lägga på julen utöver julklappar? Till exempel mat, julpynt, kläder, aktiviteter för barnen, osv 6

7 Männen satsar mest på julens kringkostnader Ungefär hur mycket pengar kommer du att lägga på julen utöver julklappar? Till exempel mat, julpynt, kläder, aktiviteter för barnen, osv.

Största ökningen av julbudgeten skedde mellan 2011 och 2012 Genomsnittliga kostnader för julen 2013: julklappar och övriga julutgifter Julklappar % ,6 % /- 0 % Övriga kostnader % % % Summa %4 7601% % Barnfamiljer : 2012 Julklappar & övriga julutgifter kronor 2013 Julklappar & övriga julutgifter kronor 8 •

Om undersökningen 9 Undersökningen genomfördes av TNS Gallup för Nordea Datainsamlingen gjordes 29 oktober–11 november 2013 Undersökningen genomfördes via intervjuer med TNS online-panel. Svaren viktades i fråga om ålder, kön och region Totalt genomfördes intervjuer bland ett representativt urval av personer mellan 18 och 65 år.