Om barns medievanor Medie- och informationskunnighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Att förstå anonymiteten (översättning från
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation

Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Gymnasiearbetet p..
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
En presentation för dig som är lärare
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
1.
Andel av befolkningen 9-14 och år som använder olika medier en genomsnittlig dag 2011 (%) © Nordicom-Sverige 2012.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Danderyds ungdomar och internet. 80% använder internet på datorn varje dag 10% använder internet på datorn 4-6 ggr/vecka 82% använder internet på mobilen.
Kundundersökning mars 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
©storm.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1.
1.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Vad är historia?.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Att samla material och hantera källor
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Föräldramöte Team Agenda Viggan Vårcup 11/3 (Oskar) Anmälan på andra cuper under våren (Johan) Träningsplan för Team 03 (Fredrik) Aktiviteter.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Personligt 2012 En undersökning bland eleverna i skolår 7, 9
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Nyheter & Källkritik.
Medieanvändning över tid (15-24 år) Olle Findahl: Barn och ungas medieanvändning 2012 Minuter/dag.
BjH 8 mars BjH 8 mars
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
KÄLLKRITIK. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som Flickr.com eller.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Presentationens avskrift:

Om barns medievanor Medie- och informationskunnighet Barns medievanor & trender MIK webbutbildning Utbildningsdagar hösten 2013 Utvärdering & uppföljning Alex Amnéus, Statens medieråd Barnkonsulentträff 28 maj, Jamtli Östersund

Statens medieråd ska stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Det gör vi bland annat genom att arbeta för ökad medie- och informationskunnighet (MIK). Slutmålgruppen för MIK-utbildningen är barn och unga – 18 år, men mottagargruppen som utbildningen vänder sig till är främst vuxna nära-barn- professionellla. I den gruppen är lärare den största gruppen men vi tänker oss även att t ex bibliotekarier och föräldrar ska kunna använda den. 2 2

Medie- och informationskunnighet

Medie- och informationskunnighet (MIK) DigitalkompetensMediekunskapMediekompetensMediepedagogik IKTInformationskompetensITkompetensFilmpedagogikMedievetenhet MIK är att förstå mediernas roll och funktion i samhället att finna, analysera och kritiskt värdera information att kommunicera och skapa eget innehåll i olika medier. Att maximera möjligheterna och minimera riskerna i medievardagen. 4

http://www.flickr.com/photos/umpcportal/4581962986/in/photostream http://www.flickr.com/photos/56155476@N08/6660064021/ Barn och unga är ofta duktiga på att hantera datorer och annan teknik, problemet är att de inte föds med ett kritiskt förhållningssätt till medier och information. Här spelar vuxna i barnens närhet en avgörande roll med att stärka deras kritiska förmågor och ge dem kraft att självständigt kunna hantera problem som kan uppstå. http://www.flickr.com/photos/56155476@N08/6660005423/ http://www.flickr.com/photos/foreverdigital/2240673803/ 5 5

Varför är MIK viktigt för barn och unga? Dagens informationssamhälle kräver nya kompetenser. MIK ger oss möjlighet och förmågor att både göra vår röst hörd och fatta medvetna beslut. Vår världsbild formas till stor del via medier. Hur vi hanterar och förhåller oss till informationen vi möter påverkar hur vi uppfattar verkligheten. Varför är MIK viktigt för barn och unga? Barn och unga skaffar sig strategier genom erfarenhet, men är inte födda med ett kritiskt förhållningssätt. MIK ger förmåga att använda medier medvetet och hantera de problem som kan uppstå. Vad innebär MIK för er? 6

Barns medievanor Ungar & medier – barns och ungas medievanor 0-18 år Statens medieråd (vartannat år -> sommar 2013) Svenskarna och internet, internetvanor 12 år-> (3 år) .SE, Internetstatistik (varje höst/okt) Mediebarometern – medieanvändningen 9-79 år Nordicom, Göteborgs universitet (varje vår/sommar)

Ungar & medier 2012-13 Kvantitativ undersökning – vad, när, hur Statistiska centralbyrån skötte datainsamlingen Postal enkät (webbenkät fanns tillgänglig) 5 olika enkäter till: 1000 barn 0-4 år (föräldrar svarar) 1000 barn 5-8 år (föräldrar svarar) 1000 barn 9-12 år (barn svarar) 1000 barn 13-18 år (barn svarar) 2000 föräldrar till barn 9-18 år Svarsfrekvens ≈ 41 % Resultaten publiceras sommaren 2013 8 8

Har barnet tillgång till något av följande i hemmet? (0-8 år)

Internetanvändning, några dagar i veckan eller oftare 0-18 år Tabellen visar några dagar i vecken eller oftare. Från 7 års ålder använder majoriteten internet några dagar i veckan eller oftare. Om man även ser till de som bara använder nätet mindre ofta är 97 % av 8-åringarna internetanvändare och 100 % från 11 år och uppåt. 10

Internetanvändning, varje dag, 0-18 år 11

Använder sociala medier 5-18 år 12

Mobilinnehav 0-18 år 13

Mobil internetanvändning 0-18 år 14

Är du oftast själv eller är du tillsammans med andra när du…

Har du spelat spel med någon av dessa åldersgränser?

Vad små barn gör på datorn några gånger/vecka eller oftare (2-4 år) 2012 Ser filmklipp på YouTube etc. 44 % Lyssnar på musik 38 % Spelar spel 33 % Ser på tv-program 29 % Ritar och målar 20 % 17

Vad gör barn varje dag på sin fritid?

Högkonsumenter (3+ tim/dag) spel Boys gaming increase (interestingly, the mean gaming time does not seem to have increased) 19 19

Vad gör barn varje dag på sin fritid?

Högkonsumenter (3+ tim/dag) tv Slight increases, which are kind of surprising since tv use has shown a slight decline in previous studies. 21 21

Vad gör barn varje dag på sin fritid?

Högkonsumenter (3+ tim/dag) internet Doubled in 2 years! Mobile access/smartphones? Gender differences increase among younger? 23 23

Vad gör barn varje dag på sin fritid?

Finns det något innehåll i tv, film, spel eller på internet som du blivit rädd, ledsen eller deppig av? (högst fem)

Känner du någon som råkat ut för något av följande på internet eller via mobilen under det senaste året? Att någon eller några…

Hur ofta brukar du och dina föräldrar/andra vuxna du bor med prata om följande aktiviteter?

Tycker du (föräldern) att barnet ägnar för mycket tid, lagom med tid eller för lite tid åt… (endast 5-8 år)

Andel av befolkningen 9-14 och 15-24 år som använder olika medier en genomsnittlig dag 2012 (%)

Andel i befolkningen 9-14 och 15- 24 år som läser blogg och andel som spelar dataspel en genomsnittlig dag 2012 (%)

Vanliga online-aktiviteter bland internetanvändare 9-14 och 15-24 år en genomsnittlig dag 2012 (%)

Några sammanfattande trender

Medieanvändningen ökar / förändras Den totala mediekonsumtionen ökar något (internet) Traditionella medieformer finns kvar – nu på nätet… Internetanvändningen går ned i åldrarna Mobilt internet har mer än dubblerats på några år Smarta mobiler och läsplattor har exploderat: 13-14 år med smart mobil - 2011: 30% - 2012: 90%

Barns internetanvändning skiljer sig Sociala nätverk, video & spel mest utbrett bland de unga Den dagliga användningen ökar mest bland 8-13-åringar Användningen av sociala sajter toppar i 15-16-årsåldern 12-15-åringar har flest uppkopplingar av alla åldrar 96% har bärbar dator (70%) 85% har mobiluppkoppling via smart mobil eller surfplatta (55%)

MIK webbutbildning

Mediers roll - Medieutvecklingen - Sociala mediers uppkomst och roll - Tryck- och yttrandefrihet - Medielogik - Pressetik Finna, analysera, kritiskt värdera - Effektivt informationssökande - Så funkar sökmotorer - Sociala medier - Wikipedia - Creative commons - Olika slags bilder - Bildtolkning - Manipulering - Olika slags texter - Texttolkning - Stereotyper - Reklam - Källkritik Kommunicera, skapa - Lärprocessen - Detta gör barnen - Sociala webben - Relationer på nätet - Kränkningar - Balanserad medieanvändning - Spelkultur MIK-diplom! 36 36

Fördjupningsmaterial Koppling till styrdokument (läroplaner etc.) Faktatexter Reflektionsövningar Lektionsförslag Instruktionsfilmer Fördjupningsmaterial Koppling till styrdokument (läroplaner etc.) Förslag på upplägg till fortbildningsdagar för lärare och bibliotekarier Förslag på workshopupplägg till föräldramöten 37

Ett exempel på medie- och informationskunnighet Testa din källkritiska förmåga Du ska nu få läsa en text. Tänk dig att du ser den på nätet. På några ställen i texten borde det ringa en källkritisk varningsklocka i ditt huvud. Läs texten och hitta ställena där du behöver vara källkritisk. 12

Enligt en ny undersökning är det farligt att borsta tänderna med färgad tandkräm. Allt fler borstar tänderna med färgad tandkräm visar en rundringning. Experter anser att den färgade tandkrämen kan ge upphov till tandköttscancer. Detta har dock folktandvården velat hålla tyst om, uppger initierade källor. När detta blev känt bland föräldrar blev det en folkstorm. 39

På sex ställen! ”Enligt en ny undersökning” – vem ligger bakom undersökningen, vad är syftet med den, hur gick undersökningen till? ”Allt fler” – hur många är allt fler? ”En rundringning” – hur många har man ringt till? Alla? ”Experter anser” – vilka experter då, finns det andra experter som tycker annorlunda? ”Uppger initierade källor” – varför får vi inte veta källorna? ”Det blev en folkstorm” – hur många ska reagera för att det ska räknas som folkstorm? 40

Utbildningsdagar hösten 2013

Utbildningsdagar Biblioteken, medier och unga medieanvändare Medie- och informationskunnighet för bibliotekarier För folk- och skolbibliotekarier och andra i dess närhet I samarbete med barnkonsulenterna, SKL, KB, Skolverket, Svensk Biblioteksförening Malmö 2/9, Västerås 22/10, Sundsvall 20/11, Göteborg 4/12-13

Kort om programmet Medie- och informationskunnighet (MIK) och varför det är viktigt? Hur ser barns och ungas medievanor ut idag, 0–18 år. Exempel på hur folkbiblioteken kan arbeta med MIK (lokal bibl). Digital litteracitet – om ungas mediekompetens och dess betydelse för lärande och utveckling i dagens samhälle (Lisa Adamsson, Center för Skolutveckling, Göteborgs stad). Skolbibliotekens roll i arbetet med MIK, och samverkan med folkbiblioteken (Skolverket och KB med lokal skolbibliotekarie). Expertpanel om bibliotekens framtid och utveckling (moderator Ewa Thorslund, direktör Statens medieråd)

Utvärdering & uppföjning Utvärdering av seminarierna – kort webbenkät (5 min, till seminariedeltagarna) Utvärdering av utbildningssatsningen – kort webbenkät (5 min, till alla bibliotekarier i regionen) i samband med: Inbjudan till seminarierna 1 månad efter seminarierna Hjälp oss att svara – och be era kollegor att fylla i: surveymonkey.com/s/bibliotekochmediebarn

Tack. www. statensmedierad. se www. mediebarn Tack! www.statensmedierad.se www.mediebarn.se alexamneus@statensmedierad.se