Ändra till startrubrik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledarens roll Tammerfors.
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Att hantera två eller flera språk
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Barnhälsovård och bibliotek
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Målfokuserad Funktionell
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
SVENSKA.
Språkutvecklande förhållningssätt
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Urnordiska Mellan ca 200 – 800 e Kr. talade de nordiska folken i stort sett samma språk. Isländskan är i dag mest likt det språket.
Kommunikation och samspel
- Ett berättarprojekt på en förskola
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Välkommen till Skogskällan
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Projekt ”TAKK för Språket”
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Barnhälsovård och bibliotek Gåvoböcker foldrar och checklistor – så funkar det!
Retorik- Konsten att tala
Hur arbetar Barnhälsovården
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
Patientsäkerhetskultur mätning Våren 2011 Västra Götalandsregionen.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Kommunikationsplan för ----
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
 Barn har vardagserfarenheter av matematik, tal och räkning innan de kommer till skolan  Skolan ska ge eleverna formella kunskaper i matematik, ett.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Välkomna till styrd helpdesk: Språk & kommunikation 28/
Språklek med Ajja & Bajja
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Kroppsspråk, röst och artikulation
Att kunna prata i grupp. En presentation om språkutvecklande arbete gjort av Carita Jönsson och Pia Håland.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
ESCRIBIR 1.Skriv och berätta om dig själv.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Ändra till startrubrik Språkutveckling 0- 3 år Information om typisk tal- och språkutveckling hos barn mellan 0-3 år och vad man som förälder kan göra för att stimulera sitt barns tal- och språkutveckling. Ett föräldrastödsmaterial utvecklat för barnhälsovården i Västra Götalandsregionen av logopederna Eva Sandberg och AnnaKarin Larsson, Centrala barnhälsovården Göteborg och Södra Bohuslän 2011. Reviderad 130226.

Språkutveckling 0-6 månader Ögonkontakt Skrik Svarsleende Trivselljud Joller

Språkutveckling 6-12 månader Pekning Joller - stavelser Kommunikation Ettordsyttranden

Språkstimulans 0-1 år Samtala i Kroppsspråk- peka, visa vinka vardagssituationer Benämn och berätta Sjunga Pekböcker

Språkutveckling 1-2 år Ordförrådet ökar. Ett- och tvåordsyttranden debuterar. Förstår enkla läges- och storleksbegrepp (i/på, stor/liten). Är intresserade av att samspela/prata med både vuxna och barn. Utvecklingen varierar mycket mellan barn!

Barn med flera språk har samma utveckling! Språkutveckling 2-3 år Ordförrådet ökar ytterligare. Ett- och tvåordsmeningar i början av perioden. Treordsmeningar debuterar i slutet av perioden. Barnet förstår nu längre meningar och instruktioner. Treåringen saknar ofta många språkljud och pratar inte alltid som oss vuxna. Visar stort intresse för att kommunicera med sin omgivning. Barn med flera språk har samma utveckling!

Språkstimulans 1-3 år Samtala i och om vardagsaktiviteter Rollekar Böcker