Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skapa ett video-CV på YouTube
Cykeln.
VI TAR DITT YRKE PÅ ALLVAR.. KVALITET KOMPIS KUL KUNSKAP KREATIV KONKRET KARRIÄR.
~ Den första mobiltelefonen ~
Tekniska System - Elvispen
Att kläcka och vaska idéer
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Designen gör tekniken mänsklig Sid
Problemsnack eller bygga lösningar.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Högtidstal Retorik.
Vad är teknik?.
Förmågor & Centralt innehåll
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Att bygga en fungerande webbplats
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
Designen gör tekniken mänsklig Teknik Direkt s
Teknisk rapportskrivning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Syftet med en personlig handlingsplan
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Entreprenörskap och företagande 100 p
Vad bör en hälsopedagog kunna?
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Affärsidé - företagets vägvisare
Workshop inför Projektet
Genombrottsmetoden.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
marknadsförarens verktygslåda
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Praktisk arbetslivsorientering
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
Kärnkompetens Vilken är vår affär? Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs.
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Marknadsföring av Projekt X
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Massmedia.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
Rädda klassrummet.
Reklam.
Idrott måndag: Teori i G3
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Rädda klassrummet SLÖJD.
Presentationens avskrift:

Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe

Syftet Få eleverna att upptäcka sin kreativa förmåga. Ta vara på elevernas kreativitet. Lära sig redigera bilder/skisser

Uppdrag/slutprodukt Göra en arbetsplan. Uppfinn en egen produkt. Göra en fysisk /digital modell av din uppfinning Skriva en teknisk rapport för din uppfinning. Göra uppgifter efter varje genomgång Presentera din uppfinning (slutprodukt) till en större publik torsdag vecka 47.

Vad är en uppfinning? Alla tekniska konstruktioner som skapas och används av människor och inte är av naturen är uppfinningar. T.ex. stora maskiner som bilar, flygplan.  En uppfinning kan också vara en förbättring av något som redan finns. T.ex. Stationära datorer till bärbara datorer. En uppfinning måste inte vara en sak, det kan vara en metod som gör att man kan tillverka något snabbare, billigare eller som uppfyller ett behov. uppfinningar kan vara små saker som kan göra vårt vardagsliv lite enklare.

Vem kan vara en uppfinnare? Alla kan vara en uppfinnare Allt man behöver göra är att våga tänka annorlunda Vara kreativ! Är det enkelt? Kreativitetsövning kommer under SGA med handledare.

Vad ska en uppfinnare tänka på från början? 1.Behov/Problem Tänk på vad din uppfinning kommer att användas till. Ta reda på om det redan finns något liknande produkt på marknaden. ? En uppfinnare kan ibland behöva göra en marknadsundersökning för att ta reda på om det finns ett stort behov av det man tänker uppfinna. 2. Lösning/förbättring Vad tänker du förbättras? Design? Vikt? Smak? Pris? Annat material? Miljövänlig anpassning? M.m

Vad ska en uppfinnare tänka på från början? 3. Målgrupp Vem behöver produkten? Kommer din produkt vara anpassat för barn, ungdomar, funktionshindrade personer, kvinnor, män, idrottare, lärare m.m 4. Skisser/Modeller Gör en ritning/skiss som visar hur olika delar av din uppfinning ser ut och hur de kan sammanställas för att ge en helhet bild av hur din uppfinning fungerar. Du kan också göra en fysisk/digital modell av din uppfinning. En sådan modell heter en prototyp. 5. Tillverkning/konstruktion Hur ska produkten tillverkas? Vad ska du använda för material (plast, papper, metall, trä, mm).

Vad ska en uppfinnare tänka på från början? 6. Utprövning Testa produkten innan du kan börja med marknadsföring. Uppfyller din uppfinning din önskan? Är det något du är missnöjd med? Vilka förbättringar behöver du göra? 7. Hur mycket kostar produkten? Det är viktigt för en uppfinnare att veta hur produkten kommer att kostar. Uppfinnaren behöver då göra en kalkyl av materialkostnaden, reklam m.m. Hur ska du finansiera produktionen av din uppfinning? 8. Hur får man ut sin produkt? Idag finns det många olika sätt att marknadsföra saker och idéer. Det finns tidningar, radio, Tv, sociala media t. ex facebook, Youtube, m.m

Vad ska en uppfinnare tänka på från början? 9. Risk för konkurrenter? Om det redan finns en liknande produkt eller idé, vad ska du göra för att din produkt /idé ska säljas bättre än andra? Vilka fördelar har din produkt/idé? 10. Patent Hur skyddar du din produkt/idé för att andra personer inte kan tillverka eller sälja den på ett olagligt sätt? Patent är en ensamrätt att utnyttja en uppfinning. Det innebär att ingen annan får använda uppfinningen genom att tillverka, sälja eller importera uppfinningen utan patenthavarens tillstånd. Du behöver inte ringa Patent- och registreringsverket men ska känna till vad patent innebär.

Uppgift 1 Titta på nästa bild spel och sedan anteckna svar på följande frågor. Du ska redovisa dina svar till dina gruppkamrater. Vad är skillnaden mellan brevlådan i bilden och en vanlig brevlåda. Vad skulle uppmuntra dig att köpa denna brevlåda? Vilken/vilka målgrupp(er) skulle denna uppfinning lämpa sig till? Vad kan man göra för att flera personer ska vilja köpa denna typ av brevlåda? Om du vad den personen som uppfann en radiostyrd brevlåda, hur skulle du göra för att nå flera köpare?

Radiostyrd brevlåda

uppgift 2 Titta på nästa bild spel och sedan anteckna svar på nedanstående frågor. Du ska redovisa dina svar till dina gruppkamrater. Vilket/vilka problem tycker du att denna uppfinnare ville lösa? Vilken/vilka var uppfinnarens målgrupp? Vilka fördelar har denna uppfinning? Vilka nackdelar har denna uppfinning? Hur kan man utveckla denna uppfinning för framtidens behov?

Glaskrossen för det miljömedvetna hemmet!

Länkar Svenska uppfinnareförening www.uppfinnare.se Patent- och registreringsverket - www.prv.se Stockholms innovatörskrets - www.stik.se