Agenda 1.Inledning 2.Vingen behövs 3.Tekniken 4.Affärsmöjligheter 5.Kompetenser bakom projektet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mattias Gustafsson, SGU
Advertisements

TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
En förskola att förundras i!
Geografi Henrik Carlsson.
Izet Omanovic, Söderkullaskolan, Malmö –
Hur kraft och yta samverkar
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
BOSTAD FÖRST ÖREBRO VERDANDI OCH RIA-DORKAS 3 ÅR ( )
BRANDISOLERING AV BÄRANDE STÅLKONSTRUKTIONER.
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Tryck.
Lektion 1 Hur kommer det sig att man kan bestämma massan på en kork genom att släppa ner den i ett mätglas innehållande vatten?
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
SÄKRARE MOBIL DATORANVÄNDNING: DEN GODE, DEN ONDE OCH DEN FULE KÄLLA: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
De nordiska teckenspråken Nordiskt nätverksmöte Oslo 29 augusti 2012 Tommy Lyxell 1.
Planet Earth - Jorden - Men 2/3 av ytan är faktiskt vatten! Vattnet är och luften är grunden för livet på jorden.
Meteorologi Läran om vädret.
BUDGETDIALOG 24 APRIL 2013 MILJÖ- OCH BYGGNADSNÄMNDEN 2013 ADM/LEDNINGMILJÖKART/MÄT/GISBYGGLOV 2012 ADM/LEDNINGMILJÖPLANBYGGLOV PLAN MBF.
Energislöseri?.
Meteorologi Läran om vädret.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
KAPITLET ”VI KONSTRUERAR OCH BYGGER” I TEKNIKBOKEN ”TEKNIK DIREKT”
Ansökan Sinnescentrums FoU medel
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Är det väl använda pengar?
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Izet Omanovic, Söderkullaskolan, Malmö –
Kapitel 6 Kraft och tryck
Atmosfär 100 km hög Luftens tyngd trycker på.
Energikällor.
MILJÖ.
Paketerad lösning för upp till 40 användare
Sammanfattning av sid Puls teknik
TRYCK.
POSITION STOCKHOLM - MÄLAREN - 2 NW-RTK Snabbt Billigt Kundvänligt Miljövänligt.
STJÄRNOR Solen - en relativt liten stjärna av miljarders miljarder stjärnor i universum Klot bestående av heta gaser, främst helium och väte I solens centrum.
Skydda godset med säkerhetsutrustning. Idag finns det bra teknik som kan hjälpa till att finna stulna fordon och stulet gods. Viktigt är att man väljer.
IDROTTSMEDICINSK VECKA VISBY 2014 Jorma Jääskeläinen.
Lantmäteriverket, LF-GeodesiBild 1 Pågående produktions- testprojekt - Nätverks-RTK.
Kraft och tryck Sid
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Väder.
ESP EnergiSparProgram Anders Johansson Projektledare.
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Erfarenhet Planbesked Kiruna kommun har t.o.m. oktober haft ca 15 stycken ansökningar om planbesked Från enskilda fritidshus till 150 villor och 150 lägenheter.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Teknik Årskurs 8 Projekt ”Brobygge” Vecka
Varg Vedad Arifovic 2012.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
- Nyckelfråga för en växande järnväg!. Ökad budget för drift och underhåll med 30 % åren jämfört med tidigare planeringsperiod (20 miljarder)
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Riksförbundet Attention
Modernisering och förbättring av handläggningsfunktionaliteten
Värmepump med grundvatten eller bergvärme ?
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Komma igång med Scratch
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Vad kostar viltskadorna i Sverige?
Presentationens avskrift:

Agenda 1.Inledning 2.Vingen behövs 3.Tekniken 4.Affärsmöjligheter 5.Kompetenser bakom projektet

Bara i Sverige inträffar varje år över1 000 allvarliga incidenter till havs/sjöss där en eller flera personer hamnar i vattnet (PIW) Ändå omkommer c:a 40 personer årligen genom drunkning på öppet vatten bara i Sverige För västvärlden (USA/Europa) gäller siffror som är mer än 400 gånger större Vingen behövs Årligen läggs c:a 1 miljard SEK på att leta efter dessa DET BEHÖVS BÄTTRE RÄDDNINGSUTRUSTNING!

att hinna söka av en stor yta under kort tid – även vid hårt väder – kan rädda många liv och spara miljarder! Tidsfaktorn är avgörande för överlevnad och kostnad Projektet Vingen startades för att avsevärt förbättra sannolikheten för upptäckt av personer i vattnet (PIW), i syfte att: Vingen behövs Rädda liv Minska kostnader

”Kustbevakningen ser med stort intresse fram emot Vingens prototyp för utvärdering.” Tommy Carlsson, Handläggare, Kustbevakningen ”Om detta projekt kan bli verklighet kommer överlevnadsmöjligheter för PIW att öka väsentligt.” Att kunna få ett radareko är direkt avgörande oavsett klar sikt, blåsigt eller dimmigt” Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapet ”Polisflyget är intresserad av att fortsätta delta i utvecklingsarbetet Vingens utförande ger större möjlighet till upptäckt vid normal visuell spaning” Anders Johansson, Polisinspektör, Helikopterpilot ”

Ökat upptäcktsavstånd radar och visuell sökning havs och luftburen sökning Livsavgörande Större avsökningsyta Hårt/extremt väder Tidkritiska situationer Psykologisk trygghet till sjöss i vattnet ”anhöriga” Vingen behövs - Räddar liv och sparar pengar

Vingen VARKEN FLYGVINGE ELLER BALLONG Vindstyrka: 25 + m/sVindstyrka: 0 m/sKonstant höjd 30 m

stabilitet PIWUPPLÅSNINGROBUSTHETSTATISK DRAGKRAFT DETEKTIONRÄDDNING material ventilgasteknologi aerodynamik 30m Tekniken säkerhetradarreflektion projektstatus

Uppblåsning GASTEKNOLOGI • Helium • Lättare än luft • Inert ädelgas • 150 liter under 1000 bar Helium TILLBAKA

• Unik ventil • Håller temperaturen uppe • Släpper ut mer gas vid lägre tryck • Tålig konstruktion i Titan • Automatisk eller manuell utlösning Uppblåsning VENTIL TILLBAKA

Konstant lyftkraft håller Vingen på 30 meters höjd i alla väder Stiltje Vindhastighet: 0-5 m/s Höjd: 30 meter Bris till Storm Vindhastighet: 5-25 m/s Höjd: 30 meter Orkan Vindhastighet: 25 + m/s Höjd: 30 meter Angle of attack Air velocity Air path lines Wing pressure Statisk dragkraft AERODYNAMIK & STABILITET TILLBAKA

Robusthet MATERIAL AluminiumPolyetenPET Nylon Helium Titan TILLBAKATITTA PÅ TUBEN

Robusthet TUBEN TILLBAKATILLBAKA 1 STEG

•Färgstandard för ”proffsanvändare” för att synas bättre. EN 471(European Norm) Färgerna är gul, orange och röd i (”fosforescerande” nyanser). •Skeppsteknikstandard SS ISO Gasuppblåsningssystem för uppblåsbar livräddningsutrustning. Denna innehåller cylindertest och temperaturtest. •Flytvästtest SS EN 399/A1. Skall bl.a. klara hållas över en bensinlåga i 30 sek på ett avstånd av 25 cm. Robusthet SÄKERHET TILLBAKA

Radar reflection Räddning RADARREFLEKTION Ökad detektionsradie, possibility of detection (POD) Från: c:a 50% POD på c:a 3 Nautiska mil Till: 96,7% POD på 25 Nautiska mil (vid 400 m höjd). TILLBAKA

Angle of attack TILLBAKATILLBAKA 1 STEG

Air velocity TILLBAKATILLBAKA 1 STEG

Air path lines TILLBAKATILLBAKA 1 STEG

Wing pressure TILLBAKATILLBAKA 1 STEG

Radar reflection TILLBAKATILLBAKA 1 STEG

Projektets status RADARREFLEKTION • Mer än 2 års forskning bakom tekniken • Patentansökan • Prototyper konstruerade • Lyckade testflygningar genomförda • Uppknuten affärsmässig kompetens och erfarenhet • Uppbyggt nätverk av intressenter och opinionsledare • Diskussioner med kunder påbörjade TILLBAKAPROTOTYPTESTFLYGNING

TILLBAKATILLBAKA 1 STEG Prototyp

Test flight TILLBAKATILLBAKA 1 STEG