Agenda 1.Inledning 2.Vingen behövs 3.Tekniken 4.Affärsmöjligheter 5.Kompetenser bakom projektet
Bara i Sverige inträffar varje år över1 000 allvarliga incidenter till havs/sjöss där en eller flera personer hamnar i vattnet (PIW) Ändå omkommer c:a 40 personer årligen genom drunkning på öppet vatten bara i Sverige För västvärlden (USA/Europa) gäller siffror som är mer än 400 gånger större Vingen behövs Årligen läggs c:a 1 miljard SEK på att leta efter dessa DET BEHÖVS BÄTTRE RÄDDNINGSUTRUSTNING!
att hinna söka av en stor yta under kort tid – även vid hårt väder – kan rädda många liv och spara miljarder! Tidsfaktorn är avgörande för överlevnad och kostnad Projektet Vingen startades för att avsevärt förbättra sannolikheten för upptäckt av personer i vattnet (PIW), i syfte att: Vingen behövs Rädda liv Minska kostnader
”Kustbevakningen ser med stort intresse fram emot Vingens prototyp för utvärdering.” Tommy Carlsson, Handläggare, Kustbevakningen ”Om detta projekt kan bli verklighet kommer överlevnadsmöjligheter för PIW att öka väsentligt.” Att kunna få ett radareko är direkt avgörande oavsett klar sikt, blåsigt eller dimmigt” Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapet ”Polisflyget är intresserad av att fortsätta delta i utvecklingsarbetet Vingens utförande ger större möjlighet till upptäckt vid normal visuell spaning” Anders Johansson, Polisinspektör, Helikopterpilot ”
Ökat upptäcktsavstånd radar och visuell sökning havs och luftburen sökning Livsavgörande Större avsökningsyta Hårt/extremt väder Tidkritiska situationer Psykologisk trygghet till sjöss i vattnet ”anhöriga” Vingen behövs - Räddar liv och sparar pengar
Vingen VARKEN FLYGVINGE ELLER BALLONG Vindstyrka: 25 + m/sVindstyrka: 0 m/sKonstant höjd 30 m
stabilitet PIWUPPLÅSNINGROBUSTHETSTATISK DRAGKRAFT DETEKTIONRÄDDNING material ventilgasteknologi aerodynamik 30m Tekniken säkerhetradarreflektion projektstatus
Uppblåsning GASTEKNOLOGI • Helium • Lättare än luft • Inert ädelgas • 150 liter under 1000 bar Helium TILLBAKA
• Unik ventil • Håller temperaturen uppe • Släpper ut mer gas vid lägre tryck • Tålig konstruktion i Titan • Automatisk eller manuell utlösning Uppblåsning VENTIL TILLBAKA
Konstant lyftkraft håller Vingen på 30 meters höjd i alla väder Stiltje Vindhastighet: 0-5 m/s Höjd: 30 meter Bris till Storm Vindhastighet: 5-25 m/s Höjd: 30 meter Orkan Vindhastighet: 25 + m/s Höjd: 30 meter Angle of attack Air velocity Air path lines Wing pressure Statisk dragkraft AERODYNAMIK & STABILITET TILLBAKA
Robusthet MATERIAL AluminiumPolyetenPET Nylon Helium Titan TILLBAKATITTA PÅ TUBEN
Robusthet TUBEN TILLBAKATILLBAKA 1 STEG
•Färgstandard för ”proffsanvändare” för att synas bättre. EN 471(European Norm) Färgerna är gul, orange och röd i (”fosforescerande” nyanser). •Skeppsteknikstandard SS ISO Gasuppblåsningssystem för uppblåsbar livräddningsutrustning. Denna innehåller cylindertest och temperaturtest. •Flytvästtest SS EN 399/A1. Skall bl.a. klara hållas över en bensinlåga i 30 sek på ett avstånd av 25 cm. Robusthet SÄKERHET TILLBAKA
Radar reflection Räddning RADARREFLEKTION Ökad detektionsradie, possibility of detection (POD) Från: c:a 50% POD på c:a 3 Nautiska mil Till: 96,7% POD på 25 Nautiska mil (vid 400 m höjd). TILLBAKA
Angle of attack TILLBAKATILLBAKA 1 STEG
Air velocity TILLBAKATILLBAKA 1 STEG
Air path lines TILLBAKATILLBAKA 1 STEG
Wing pressure TILLBAKATILLBAKA 1 STEG
Radar reflection TILLBAKATILLBAKA 1 STEG
Projektets status RADARREFLEKTION • Mer än 2 års forskning bakom tekniken • Patentansökan • Prototyper konstruerade • Lyckade testflygningar genomförda • Uppknuten affärsmässig kompetens och erfarenhet • Uppbyggt nätverk av intressenter och opinionsledare • Diskussioner med kunder påbörjade TILLBAKAPROTOTYPTESTFLYGNING
TILLBAKATILLBAKA 1 STEG Prototyp
Test flight TILLBAKATILLBAKA 1 STEG