LEKTION 6 Integrerad styrning HALMSTAD UNIVERSITY.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
LEKTION 7 Analys och styrning HALMSTAD UNIVERSITY.
Teknologi Varian kap 18 9/2 – 2010 Tommy Lundgren
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Processorienterat förbättringsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Introduktionskurs för användare Del 1
Ett balanserat styrkort
HALMSTAD UNIVERSITY LEKTION 8 SAMMANFATTNING. MÅL - Helhetsbild av verksamhetsstyrning - Dess aktuella relevans - Tips och dåd inför tentamen.
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att tillsammans påverka!
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Process: Lönekriterier
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
F10 Prestationsmätning Kalkylering och budgetering VT-2011
(L 1) Perspektiv på ekonomisk analys
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Ekonomi i offentlig verksamhet
Balanced Scorecard Processen steg för steg
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kapitel 15 Budgeten.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Per Staffan Boström (IEI) Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet 722g39 1 Ekonomi i landsting och kommuner Räkenskapsanalys Ekonomisk/Finansiell Analys.
Solo Kirppo presenterar
Att ge en introduktion till området strategi och styrning:
Mallar svenska.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Siffror och kommunikation Bino Catasús. Dagens föreläsning Om siffror Om kommunikation Om undersökningen Om hur man ”läser ekonomi”
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Kommunikationsprocesser
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Processen för Balanserad Styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

LEKTION 6 Integrerad styrning HALMSTAD UNIVERSITY

MÅL Kunskap och förståelse om - Balanserat styrkort som modell för integrerad styrning Färdighet och omdöme avseende - modellens förutsättningar - modellens genomförande Kommunikation av - analyser och lösningsförslag, skriftligt och oralt, individuellt och inför en grupp.

BALANSERAT STYRKORT - Ursprung 1 skalekonomi p costs Öka kvantitet q q

BEHOV AV BALANSERAT STYRKORT Increase/Decrease what?

“HISTORISK STYRNING” Producerad kvantitet Kvartalsvinst Avkastning på genomsnittligt kapital Osv => d v s ‘lag indicators’,’outcomes’, prestationsmått

“FRAMTIDSSTYRNING” Kundlojalitet Utvecklingskapacitet, t ex producerade patent Leverantörskontrakt Osv D v s ‘lead indicators’, ‘drivers’, indikatorer för framtida prestation

FOKUS PÅ Immatriella tillgångar Otydliga orsakssamband Samspel mellan resurser Balans mellan interna krav och externa krav Utvärdering och styrning på historia och på FRAMTID

BALANSERAT STYRKORT - Ursprung 2 Strategi Top down Hierarki Mellanchef: TMT-megafon Finansiell styrning Shareholder value Taktik Operation

INTERAKTIV STYRNING Hierarkisk interaktion Mellanchef: Medium Finansiell & strategisk styrning Bolagsvärde (finansiellt, kund, medarbetare, processer) Strategi Taktik Operation

SUMMERING Produktionsfunktion Resursfunktion Kommandoekonomi Skapande ekonomi Finansiellt språk Värdespråk

BSC definition Avsikten är att Skapa kunskap och förståelse för organisationen och vad som ger den sin framgång Skapa engagemang för organisationen och dess framtid Styra verksamheten Vilket realiseras genom att via dialog fokusera organisationen på Fåtal väsentliga mål (strategi) Fåtal kritiska orsaker (framgångsfaktorer) Fåtal kritiska mått (nyckeltal) dvs länk mellan strategi och verksamhetsstyrning

SPRIDNING AV BSC Introducerades 1992 i USA Snabbt populär i Sverige Spridning snabbt till offentlig verksamhet Finns i olika former p g a enkel grundläggande logik

BSC GRUNDSTRUKTUR Externt Då-tid Nu-tid Fram-tid Internt Finansiella perspektivet Då-tid Nu-tid Fram-tid Strategisk mission Mål Mått Kund- perspektivet Process- perspektivet Mål Mått Mål Mått Utvecklings- perspektivet Mål Mått Internt

BALANS? Finansiella mått och mått på värdeskapande Resultatmått (outcome measures) och orsaksmått (performance drivers) Interna och externa faktorer Dåtid, nutid och framtid Utveckling och produktion Kunden och organisationen

MÅTT FÖR ORSAK OCH PRESTATION Orsaksmått, dvs FRAMGÅNGSFAKTOR ‘lead indicators’, ‘drivers’, indikatorer för framtida prestation, t ex kundnöjdhet för bilföretag (återköp) och medarbetarnöjdhet för konsultföretag (kompetensstabilitet) - Skapa hypoteser om orsak-verkan samband (strategikartan) Resultatmått, dvs FRAMGÅNGSUTFALL ‘lag indicators’,’outcomes’, prestationsmått, HISTORIA, t ex ROA, omsättningshastighet, personalomsättning NOTERA! Mått skall vara observerbara, men inte nödvändigtvis mätbara (t ex

STRATEGIKARTA Kritiska framgångs- faktorer Mått Handling Mission (drivare och utfall) Handling Mission Huvudmannaperspektiv Processperspektiv Kundperspektiv Utvecklingsperspektiv

STRATEGIKARTA, SAAB Kritiska framgångs- faktorer Mått Handling Mission Huvudmannaperspektiv Processperspektiv Kundperspektiv Utvecklingsperspektiv Vi ger den utmanande och säkra körupplevelsen Kap.styrning Kap.bindn Målstruktur Högt kassaflöde Långsiktig avkastn Prodstyrning Tid Garantirep Kontr.stat. Låg prodtid Hög precision Krocktest Antal stjärnor Körglädje Säkerhet Forskning Patent Rekrytering Teknologiskt försteg Image Strategiskt tema: Image-Körglädje-långsiktig avkastning

VÄRDE AV STRATEGIKARTA Enkel bild av grundläggande affärslogik Peka ut väsentliga mål Peka ut framgångsfaktorer Peka ut väsentliga samband Skapa mått Föreslå handling Kunskap Deltagande Handlingsorientering Styrning

BSC TROVÄRDIGHET Instrument eller ritual? Konstruktion Implementering Uppföljning Ledningen bryr sig (dialog) Kortet påverkar de ledda (uppföljning, belöningssystem)

BSC FLEXIBILITET Finansiellt perspektiv => Huvudmannaperspektiv Addera perspektiv Kartan diskuteras fram Måtten diskuteras fram => innovationsmöjligheter är stora

VÄRDET AV BSC Medel för Kommunikation inom och mellan enheter (t ex strategi och beroenden) Kunskapsskapande i enhet, t ex vad driver vår framgång Kunskapsöverföring mellan enheter, t ex vad driver enheters framgång Deltagande i strategi-formering, -implementering, -uppföljning Ger Kunskap (lärande organisation, t ex från hypotes om framgångsfaktor till påvisat samband) Engagemang (utveckling, kunskapsöverföring, handling) Styrning Enklare med fåtal samband och mått än budgetens alla poster

KOSTNADEN FÖR BSC Dialog övergår till samtidiga monologer Osäkerhet genom ifrågasättande Deltagande är kostbart … kortsiktigt

STYRKORT FÖR ALLA? IMMATRIELLA RESURSER (t ex kundnätverk) OTYDLIGA MÅLSÄTTNINGAR (t ex befolkning med god hälsa) OTYDLIGA ORSAKSSAMBAND (t ex följdaffärer) LOKALT ENGAGEMANG (t ex många lokal kundkontakt) RIMLIG AUTONOMI (t ex produktionsavdelning med eget investeringsansvar)

Controllerns roll Understödja, inte leda (eftersom det är ett linjeverktyg) Utnyttja strategikompetens (vid strategikartan) Påverka mot styrning (vid måttbestämning)

BOKEN: FRAMGÅNGSRIKT STYRKORTSARBETE BRIST PÅ TEORI OCH SYSTEMATISK KUNSKAP RIK PÅ ERFARENHETER MARKNADSFÖRINGSVERKTYG SLARVIGT SKRIVEN, SÅ LÄS NOGGRANT EFTERSOM STRUKTUR IBLAND SAKNAS. ANTECKNA FÖR EGEN STRUKTUR!

ARTIKEL: BSC IN FAMILY FIRMS familiness Desired development, using BSC as a mean Expected development professionalisation

PRAKTIKFALL: GLASSFÖRETAGET Glassföretaget är ett familjeföretag. Ägaren, tillika VD:n vill att du, som redovisningsassistent, skall ta på dig en controllerfunktion och föreslå: Hur ett internprissystem skulle kunna se ut och fungera Hur skulle ett styrkort för glassföretaget se ut, och hur skulle det se ut om man hade styrkort för varje avdelning? Vad skulle förändras i dina två förslag, och i verksamhetsstyrningen överlag, om Företaget var ett aktiebolag med tre huvudägare (33,3% ägande var)? Företaget hade en lågkostnadsstrategi? Du får gärna arbeta i en två-personsgrupp. Lämna in en skriftlig redogörelse. Var beredd att presentera dina förslag för företagets styrelse, där ägarna sitter.