Processtödjare 16/3 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Borlänge 13 maj 2014.
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Välkomna till Orkanen.
Nytt betygssystem.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Skyldigheter och rättigheter i skolan
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
LGR
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Välkomna till Edboskolan
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Cindy Sherman nu på Moderna museet Cindy Sherman är en av de viktigaste konstnärerna idag. Hennes fotografi är omedelbart tillgängligt, men också.
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Psykologi Introduktion.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Dialogmöte förskoleklass
Presentationens avskrift:

Processtödjare 16/3 2011

Kunskap – Kunskapssyn Kunskap är ett redskap Kunskap är en mänsklig konstruktion Kunskap i handling Kunskapsformer – fakta, förståelse, färdighet, förtrogenhet

Kunskapsutveckling Kunskapande – konstruktivism/konstruktionism Kunskapande kräver sammanhang Elevers kunskapsutveckling påverkas av hur skolans verksamhet är organiserad (SOU 1992:94, kap. 2) Skolans verksamhet medierar kunskapssyn

Vad ska skolan förmedla? Alla som arbetar i skolan skall medverka till att utveckla känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen. (Lgr 11, s. 9) Externalisering (Jerome Bruner, 1996) Alla som arbetar i skolan ska samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande. (Lgr.11. s 11)

Vad ska skolan förmedla? Lärande som ett samspel mellan individ och miljö Kreativitet, utforskande, självständighet, ansvarstagande, tillit till den egna förmågan Läraren ska samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen och organisera och genomföra arbetet så att…. (Lgr 11, s.11)

Samarbete – Samverkan – Samspel – Samråd – Samsyn

Samtid Dåtid Nutid Estetik Multi modalitet Kultur

Kursplaner och kunskapskrav Kursplanens syfte: kunskaper och förmågor som eleven ska ges förutsättningar att utveckla Undervisningen: sammanfattningsvis ge eleven förutsättningar att utveckla sin förmåga….. (kopplas till kunskapsområdena) Exempel ämnet Bild: Kommunicera med bilder för att uttrycka kunskap Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktion

Kunskapsområden Bild: Musik: Samhällskunskap: Matematik: 1) Bildframställning, 2) Redskap för bildframställning 3) Bildanalys Musik: 1) Musicerande och musikskapande, 2) Musikens verktyg 3) Musikens sammanhang och funktioner Samhällskunskap: 1-3 Att leva tillsammans, Att leva i närområdet, Att leva i värden, Att undersöka verkligheten. 1) Individer och gemenskaper, 2) Information och kommunikation, 3) Rättigheter och rättsskipning, 4) Samhällsresurser och fördelning, 5) Beslutsfattande och politiska idéer Matematik: 1)Taluppfattning och talsanvändning, 2) Algebra, 3) Geometri, 4) Sannolikhet och statistik, 5) Samband och förändringar 6) Problemlösning.

Progression Musik årskurs 1-3 4-6 7-9 Åk 1-3 Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel. Åk 4-6 Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform i olika genrer. Åk 7-9 Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform med genretypiska musikaliska uttryck.

Progression Samhällskunskap årskurs 1-3 4-6 7-9 Åk 1-3 Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan och i sportsammanhang. ÅK 4-6 Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället. Åk 7-9 Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.

Progression Fysik årskurs 1-3 4-6 7-9 Åk 1-3 Ledningsförmåga Åk 4-6 Elektriska kretsar Åk 7-9 Sambanden mellan spänning, ström, resistans och effekt i elektriska kretsar

Tankar kring långsiktig pedagogisk planering, Lgr11 Skolverket säger följande om Centralt innehåll i kursplanen: Alla ”punkter” som anges kan inte behandlas som likvärdiga när det gäller omfattning och tid i undervisningen. Planering för alla tre år kan öka möjligheterna att ta till vara det centrala innehållet på ett bra sätt, ämnesintegreringar kan vara naturliga i detta sammanhang

Hur kan man mellan ämnen hjälpas åt med punkterna i Centralt innehåll? Vi antar följande hypotes: Alla kursplaner har stoffträngsel, många punkter i Centralt innehåll. Alla kursplaner har samma ”mängd” stoff. Följande frågeställningar infinner sig utifrån denna hypotes: - Hur kan man underlätta stoffträngseln genom att samarbeta mellan ämnen? Genom att ”byta” stoff mellan ämnen minskar ju inte den totala mängden stoff för varje ämne?

Dessa punkter måste noggrant samplaneras mellan ämnena Crossintegrering En punkt inom ett ämne behandlar samtidigt del av punkt från annat ämne utan extra tid. Dessa punkter måste noggrant samplaneras mellan ämnena Bedömning kring dessa punkter måste appliceras mellan bägge ämnena och kommuniceras mellan lärare

Långsiktig pedagogisk planering över tre år Hur kan en sådan planering se ut om man betänker hur detaljerad den ska vara vilken struktur eller upplägg den kan ha ämnesintegreringar bedömning

Implementering av Lrg11 Diskutera om det eventuellt kan finnas organisatoriska förändringar som underlättar att arbeta i enlighet med Lgr11 om man betänker långsiktiga pedagogiska planeringar ämnesintegreringar bedömning

Planering över treårs-intervaller? Fördelar – nackdelar Hur arbetar man med planering över treårs-intervaller i implementeringen på skolorna 2) Hur kan man använda skolverkets material kring implementering av Lgr 11