Moral och omoral i arkitekturen Historia i tre akter Arkitekturteori A, 31/3 2008
+ synlig och tydlig konstruktion + synliga installationer och kommunikationer + nakna material + kända arkitekter - klara färger
Moralpolisen meddelar:
-ser ut som en tekanna och inte som ett hus -har dekorativa delar = ornament - formen följer vare sig konstruktion eller funktion - okänd arkitekt + materialen imiterar inte andra material
Moralpolisen meddelar:
I begynnelsen var Platon…
Idéer framför erfarenhet – rationalism Det sanna(s idé) = det goda = det sköna
Förspel – eller historien om varför de blev så arga.
Det pittoreska
Gotiken som romantiska bild
Horace Walpole
Strawberry Hill
Akt I – det goda. (Pugin, Ruskin och Morris)
Augustus Wellby Pugin
Nygotik och kristen moral •nygotiken är nationell (klimat, vanor) •och KRISTEN (d.v.s. moralisk) •varje detalj ska vara nyttig och meningsfull (utilitarism) •konstruktionen ska avspegla materialet (ärlighet)
Designregler •Arkitekturuttryck ska vara nödvändiga för a) bekvämligheten (convienence) b) konstruktionen och c) anständigheten (propriety) •Ornament måste berika konstruktionen
John Ruskin
medeltidsromantik och materialmoralism •material ska inte döljas •material ska användas till det de konstruktivt lämpar sig för •alltid bästa materialet •gamla beprövade material ska användas •ärlig arkitektur skapar bättre människor
William Morris
Akt II – det sanna. (Viollet-le-Duc)
Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc
Rationalist (gotiken fransk och rationell) •Förnuftet skapar god konst (helhet, enhetlighet och logik) •Formen ska följa konstruktionen •Konstruktiva detaljer ska framhävas och användas som ornament •Ornament ska fylla ett praktiskt ändamål •Utsidan ska spegla insidan (den rationella planen)
Utvecklingstroende •Renässans och klassicism avvisas (osjälvständiga och ologiska) •Ny tid + ny teknik + nya behov = nya former •Konst som inte utvecklas degenererar
Akt III – det sköna och det rätta. (Loos, modernisterna)