Fragmentering av landskap Andreas Seiler Inst. för ekologi, SLU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Vad har EU för befogenhet/behörighet?
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
REGNSKOG ¤ Regnskogen ligger i den tropiska zonen
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Tillägg till översiktsplanen •Tillägg kan göras för t.ex. en planeringsfråga som tidigare inte har tagits upp i översiktsplanen. •Genom tillägget görs.
Skogsgödsling En översikt Folke Pettersson.
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Arbets- och miljömedicinska kliniken i Örebro
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2009 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
TerrAkvatisk bristanalys för hållbara landskap Johan Törnblom
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Biologisk mångfald.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Askåterföring i Götaland– En metod för att förbättra skogsproduktionen eller för att restaurera försurade vattendrag? En samhällsekonomisk lönsamhetsbedömning.
Stephan J. Köhler & Stefan Löfgren Institutionen för vatten och miljö, SLU Uppsala.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Perspektiv på Stad, Land och ungas förutsättningar
Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allas tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska.
Åtgärdsbrister och – behov att motverka vägbarriärer Andreas Seiler SLU, Inst. för Ekologi 11.
FRAMTIDA HAVSNIVÅER I NYNÄSHAMNS KOMMUN?
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Per Danielsson, SGI Sårbarhetskartering Per Danielsson, SGI
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
1. Begränsad klimatpåverkan
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Ny strandskyddslagstiftning
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Jämtlands och Västernorrlands läns EU-kontor
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Bruka utan att förbruka
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Eva Sahlin Fil.mag., Doktorand 1.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Miljömålen och förorenade områden
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Växtplats Ulricehamns stad - FÖP ”Översiktsplanens innebörd och konsekvenser ska kunna utläsas utan svårighet.” PBL 4 kap 1§
Vattenundersökningar vid Norra Randen Norra randen (NR) - 6 sjömil öster om Grisslehamn - Lat 60 o 06’N, Long 18 o 57’E - Bottendjup 130 meter.
1 Landskapskarakterisering för vindkraft. 2 Finansieras av Boverket och med regionala projektmedel Helhetssyn på landskapet Projektet syftar till att…
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
SBU-rapporter 2013 Användning av insulinpumpar. Insulinpump.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
1.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Temagrupp Mark och vatten Stockholm Gruppen består av: Mats Blomberg, Södra Skogsägarna Per Olsson, Havs- och vattenmyndigheten Per Simonsson,
Per Danielsson, SGI Sårbarhetskartering Per Danielsson, SGI
Geographic Information Systems as a tool to support monitoring and assessment of landscape and regional sustainability Kjell Andersson Swedish University.
Viltolyckor i Sverige Problem Forskning och utveckling
Presentationens avskrift:

Fragmentering av landskap Andreas Seiler Inst. för ekologi, SLU Presentera mig …. 1

GLOBIO – transport infrastruktur Modern infrastruktur har en betydande påverkan på landskapet. Den förorenar luften och kringliggande miljöer med chemikalier, buller och damm, skapar barriärer för både människor och djur, sprider främmande (oönskade) arter, dödar miljontals vilda djur varje år. Samverkan av dessa påverkan från olika infrastrukturstråk leder till en fragmentering, en uppsplittring av landskapet och kvalitetsminskning av livsmiljöerna för både människor och djur. Den globala trenden är tydlig: transportbehovet växer, dagligen förbrukas stora arealer naturmark för nya vägar och järnvägar. Nya utmaningar (t ex klimatändring) kommer att kräva ytterligare investeringar och uppgraderingar i infastrukturnätet. Detta sker i regel på bekostnad av ekologiska, kulturella och sociala landskapsvärden och ökaruppsplittringen och segregeringen av livsmiljöerna. Fragmetering av landskapet anses idag vara en av de mest betydelsefulla hotfaktorerna för den biologiska mångfalden i världen. GLOBIO – future outlook 2002 – 2032 http://www.globio.info/

Fragmentering genom infrastruktur Vad är fragmentering genom infrastruktur? Hur kan man mäta fragmenteringen och tolka dess mått? Var ligger tröskelvärden i påverkan och var skall man sätta gränsvärden? Hur hanterar vi den i ett målstyrd miljöarbete? Hur kan vi påverka den och motverka negativa effekter? Fragmentering är en process som påverkar landskap i hela världen. Faktum är att fragmetering anses idag vara en av de mest betydelsefulla hotfaktorerna för den biologiska mångfalden i världen. Infrastrukturen används ofta som en indikator för landskapspåverkan i stort…. Och mått på fragmentering genom infrastuktur tillämpas mer och mer för att följa upp och bedöma transportsektorns miljöpåverkan (och –arbete)(TERM). Men det återstår dock en del även grundläggande frågor att besvara: Hur kan man mäta processen och bedöma fragmenteringen? Vilka kriterier tillämpas för val av fragmenteringsfaktorer? Var ligger tröskelvärden och var skall man sätta gränsvärden? Måste man göra det ? Eller Räcker relativa mått??? Hur hanterar vi detta i ett målstyrd miljöarbete? Vilka mål är lämpliga att sätta? Hur kan man påverka den och motverka negativa effekter? Åtgärdsplaner, ekologiska nätverk

Fragmenteringen Förlust av mänskliga och naturliga livsmiljöer genom intrång och omvandling Minskning och försämring av kvarstående livsmiljöer genom störning och sekundär utveckling Isolation av kvarstående livsmiljöer på grund av infrastrukturens och landskapets barriärverkan. Vad är fragmentering? Habitat fölust Habitat minskning och försämring Isolering Viktigt här: Infrastruktur och markanvändning är intimt förknippade med varandra! Vi har fler stora vägar i jordbrksregioner än i skogsregioner. Effekten av vägnätet kan därför inte alltid särskiljas från effekten av landskapet som sådan…. Det som skiljer infrastrukturens fragmenterande påverkan från den in om ekologin mera kända habitatfragmenteringen genom jord- och skogsbruk, är att intrångseffekten är mycket liten medan barriär och störningseffekten dominerar.

Habitat vs landskapsfragmentering Habitat fragmentering – i ekologisk sammanhang – utgörs till 80% av habitatförlust. För landskapsfragmentering spelar detta mindre roll; här dominerar isolerings- och störningseffekterna. Fråga: var ligger tröskelvärdena ? Med ökande täthet av infrastruktur: … när minskar biodiversiteten i ett landskap? när får arter svårt att överleva? när upplever mäniskor en förlust av rekreationsvärdet? när byter landskapet karaktär? vilken grad av fragmentering är vi villiga att acceptera? 1 km2

Gränsvärden i fragmenteringen Med ökande täthet av infrastruktur: … när minskar biodiversiteten i ett landskap? när får arter svårt att överleva? när upplever mäniskor en förlust av rekreationsvärdet? när byter landskapet karaktär? vilken grad av fragmentering är vi villiga att acceptera?

Avgränsning Vad skapar fragmentering ? Barriärpåverkan: Vilken typ av infrastruktur? Trafikvolym, stängsel, etc? Vilken rumslig skala? Störningsspridning: Vilken störning kan användas som indikator? hur avtar styrkan i störningen med avståndet ?

Avgränsning Dessutom: vilken typ av infrastruktur skall vi beakta??? Stamvägnätet Allmänna vägar Dessutom: vilken typ av infrastruktur skall vi beakta??? Att mäta och bedöma fragmentering genom infrastrukturnätet är beroende av vilken rumslig skala som tillämpas och vilken typ av nätverk man studerar, och vilka arter, processer eller företeelser man är intresserad i. … Jämför varg eller älg med en mus …. // eller en människa med en grävling …. Enskilda och allmänna vägar

50 sätt att mäta fragmentering … Täthet av infrastruktur (km/km2) Andel ofragmenterade och trafiksvaga områden (>100km2) i landskapet (%) Avstånd från väg till skyddad område (från SIKA) Markförlust genom intrång (ha per dag) Areal av bullerstörda miljöer / tysta områden Trafikdödlighet och trafiksäkerhet Relativ maskstorlek (meff) … Allt detta ger endast relativa mått!!!!!! Bra för att jämföra områden med varandra eller följa upp förändringar. Men betyder inte mycket utan att det sätts i förhållande till absoluta mått! Och till MÅL!!!! 9

Mått – fallgropar: Måtten är relativa ! Gränsvärden ? Inneboende bias i algoritm ? Känslighet ? Skala Gränser Intuitvitet / förståelse / tolkning ?

Exempel: infrastrukturtäthet

Exempel: Ofragmenterade områden Vägar med > 1000 ådt + järnvägar + tätorter + Naturliga barriärer + störningszonen

Exempel: Ofragmenterade områden Ofragmenterade och traffiksvaga områden > 100 km2 används sedan länge som ett vitkigt mått på landskapspåverkan i en region. Måttet baseras på : Straßen ab einer Verkehrsstärke von 1000 Kfz / 24 h (BAB, Bundes- und Landesstraßen, Kreisstraßen, soweit Zähldaten vorliegen) - zweigleisige Bahnstrecken und eingleisige elektrifizierte, nicht stillgelegt - Ortslagen - Flughäfen - Kanäle mit dem Status einer Bundeswasserstraße der Kategorie IV oder größer . Bei Straßen und Bahnlinien werden Tunnel ab einer Länge von 1000 m als Unterbrechung

Mått: vägfria skogar Indicator 4: Roadless areas Källa: SNA

Storlek av ofragmenterade områden

Markanvändning genom infrastruktur From: COST-341 European review

Tysta områden i Nynäshamn I sverige börjar man inse vikten av tysta områden …

Bullerstörda områden i Skåne Vägverket Publ nr 2004:186

Viltolyckor / Trafiksäkerhet Älg Rådjur

meff Jaeger, J. A. G. 2000. Landscape division, splitting index, and effective mesh size: New measures of landscape fragmentation. – Landscape ecology 15(2): 115-130

Composite measure of fragmentation Effective mesh size 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Traffic safety Undisturbed areas Polluted zone Road kills Traffic work Road density Landscape fragmentation “character” ? Seiler et al in prep

Utvecklingsbehov Forskning: Relativa mått hur relaterar de till ekologi, upplevelse, recreation, ekonomi, transporter, … Gränsvärden och indata - behöver definieras! Policy: Mål – behöver definieras! Implementering: Användning mått och mål i transportpolitiska och regionala planer Bedömning / uppföljning per projekt, län, etc ? GOD MILJÖ, etappmål: “Viktiga naturområden ska skyddas från intrång och viktiga ekologiska funktioner ska bevaras.” Målet är för ospecifik, utgör inget etapp mål i sig och träffar desvärre inte kärnpunkten i problematiken! Målbeskrivningen behöver blir tydligare och kompletteras av ytterligare mål som har sin utgångspunkt i infrastrukturens miljöpåverkan. Tolkningsbara mått: populationsviabilitet, upplevelse, biodiversitet, ….