DITT BOENDE.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
Vad är teknik?.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Förmågor & Centralt innehåll
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Teknisk rapportskrivning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Ett arbetsområde om poesi
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Fantasin sätter inga gränser. Det gör inte vi heller.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Kunskapskrav och matriser
Kunskapskrav SLÖJD.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Stumfilm åk 7.
Interaktion Bild klass 8.
Skala ToM Anders Pallin.
Rörelse och konstruktion
ÅRSKURS 4.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Varför?.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Betyg årskurs 6.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Fritt Broderi.
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
Reklam Vem får synas och hur?.
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Förskolan 2.0.
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Sid Ritningar.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Presentationens avskrift:

DITT BOENDE

Ett ämnes samarbete mellan Matte . Skala. Budget Svenska . Retoriken i er redovisning Teknik. Konstruktionen, Realism, Budget

Centralt innehåll • Grundläggande elektronik och elektroniska komponenter, till exempel lysdioder En dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller. Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.

E Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord. olika konsekvenser för individ, samhälle D Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda. C Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklingsoch konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma utvecklade fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt. Eleven gör utvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord. olika konsekvenser för individ, samhälle och B Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda A Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och  

Förutsättningar, (hypotetisk budget) Ni har valt antingen att arbeta i grupp eller enskilt, ni har också gjort valet om ni skall bo i lägenhet eller i rum , hus. Arbete i grupp 3 st 100m2 2st 70 m2 Enskilt arbete Rum 10m2 Lgh 40m2

Redovisning E nivå . Enkel digital ritning , Budget redovisning. Konstruktion av byggnad rum, lägenhet, hus samt av möbler ska vara skalenliga C - nivå avancerad ritning Google sketup detaljerad budget avancerad konstruktion av byggnad rum, lägenhet, hus samt av möbler ska vara skalenliga

Ekonomisk budget/förutsättningar Du har en garanterad inkomst på 140kr/dag=4200/mån. Du får ingen extern hjälp, utan du skall klara din ekonomi själv. Du får 4200kr i startbidrag. Till möbler etc. Kostnader Mobilkostnad Hyra lägenhet villa 32kr/kv/m Månadskort buss lokalt Mat. Frukost lunch middag. Hygien/hälsa Försäkringar

Redovisning Ni kommer att ha 4 veckor på er fram till redovisning. Presentera er modell hur ni har byggt upp den och hur ni har tänkt. Detta kommer att filmas och er retorik kommer att bedömas av svensklärare. Ritning kommer att bedömmas utav tekniklärare hur modellen överensstämmer med ritningen, och om det är realistiskt Skalan på ritningen kommer att bedömas av mattelärere

Material

Material

Hur bygger jag ? Du skall använda tapetserarkniv. Du skall även se till att du har underlag att skära på, SKÄR EJ I BORDET!. Om du väljer att koppla in el till lampor på din modell så lägg kablar så att de inte syns. Vi har begränsat med material så var noga att rita ut var du skall skära använd linjal och vinkelhake.

Hur gör jag ritningen ? 1/ Du har gjort en skiss, ta skissen Och rita noga hur du vill ha din byggnad. Ritningen kan du göra digitalt i Paint eller google sketup. Väljer du att göra den manuellt så skall du använda linjal och gradskiva du behöver också en vass penna !