COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Hur kan jag vara viss om min tro?
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Källkritik.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Härnöstudier.
Les meilleures photos de
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Vältalighet Talarkonst
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Retorik och argumentation
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Insändare Struktur och respons.
Reklam.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ett arbetsområde om poesi
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
En övning i att analysera ett tal
En PowerPoint om PowerPoint
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik – vältalighet Retorik handlar om att övertyga
Retorik för politiker Om konsten att fånga väljarens intresse Seminarium med: Jonas Vikman Moderator: Marie Litholm.
Att övertyga ! Disposition och mall.
- Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak
socionom och journalist kommunikatör
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Retorik – introduktion Argumentation – repetition(?)
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Erbjudande: kilo på fem dagar kilo på tre dagar. (Ej nybörjare) kilo på en dag! (Obs! endast för proffs)
Muntlig presentation.
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
Så bygger du ett argumenterande tal
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
Varför reklam? Öka försäljningen
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Att skriva en debattartikel
Marknadskommunikation och mediaval
Propaganda.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Retorikens ”tre musketörer”
Debattartikel.
Den retoriska arbetsprocessen
Propaganda Vad är propaganda?.
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Reklam i olika medier.
Den viktiga konsten att tala
Retorik - vad är det?.
Argumenterande tal.
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Retorik Vad är retorik? ”Konsten att tala”. Retorik Vad är retorik?  ”konsten att tala”  Konsten att få andra att lyssna på det man säger (inte bara.
Konsten att skriva en debattartikel
Reklam.
Om konsten att övertyga (i tal och skrift...)
Konsten att skriva en debattartikel
Retorik.
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Retorik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Presentationens avskrift:

COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda framför sig och i handen höll han en liten skylt med texten ”I’m blind”. Copywritern konstaterade att det oftast var mycket få slantar i lådan. En morgon, när han passerade den blinde tiggaren, tog han upp en penna och skrev några ord på den lilla skylten. Den blinde tackade något konfunderad. På väg hem från arbetet frågade copywritern tiggaren om dagens utdelning hade blivit bättre. ”Oh ja”, sa den blinde, ”nästan alla la pengar i min låda. Vad var det du skrev?”, frågade den blinde. Copywritern svarade: ”Jag la bara till några ord. Nu står där ”It’s spring and I’m blind”.

Vad är Copy? Att skriva säljande texter Inte att förväxla med copyRIGHT Många skepnader: Reklam Manus till reklam i olika medier Löpsedlar och ”ettan” Omslagstexter Säljande texter i foldrar (ex. politiska partier) Se film (4 min)

Copyns kärna Konsten att få människor att läsa, snarare än konsten att skriva Många metoder att uppnå detta – förändras genom tiderna pga människors sätt att vänja sig Exempel…

Tidigt 1900

1940

1940

1980

Idag

Reklamens kärna Minsta nämnare: skapa uppmärksamhet + vara tankeväckande Mål: sälja varor, tjänster, idéer och tankar Delmål: Informera om produkt men också om sändare (värden ex. Nike ”Just do it”) Förändra attityder Påverka till handling Hur?

Den klassiska modellen Uppmärksamhet Läsaren väcks ur sitt slummer. ”Sluta rök!” funkar inte, däremot ”Våldtagen av en Prince” Intresse Behålla intresse genom hela processen Trovärdighet Funkar billiga knep längre (ex. anspela på sex?) Tydlighet Avgränsat och med ett enkelt språk Stämmer detta?

Uppmärksammar?

Intressant?

Är trovärdig?

Är tydlig?

Bra reklam har en bra grund Analys Problem och behov Vilka är konsumentens problem och hur ska vi lösa dem? Abraham Maslow (ca 1950): Kroppsliga behov, trygghet, gemenskap, uppskattning, självförverkligande Målgrupp Måste avgränsas och kartläggas. Ålder, kön, intressen, livsstil Budskap Den bärande idén. Något unikt, fyndigt och sant

Maslows behovspyramid

Kroppsliga behov

Trygghet

Gemenskap

Uppskattning

Självförverkligande

Vi säljer inte saker… Folk köper inte saker, de köper tillfredsställelse! Det gäller för copywritern att se bakom produkten, och fokusera på det självförverkligande behovet. Sälj mig inte kläder. Sälj mig en livsstil, attraktion. Sälj mig inte möbler. Sälj mig en miljö, komfort, renlighet. Sälj mig inte böcker. Sälj mig timmar av nöje och kunskap. Sälj mig inte skor. Sälj mig känslan att gå på luft.

Sälj mig självförverkligande Sälj mig inte en livförsäkring… Sälj mig inte deodorant… Sälj mig inte en film… Sälj mig inte en bil… Sälj mig inte banktjänster…

Att nå fram till sitt budskap AIDA: teori för konsumentbeteende Attention (Uppmärksamhet) Interest (Intresse) Desire (Köplust) Action (Köpbeslut) EIDA Emotion (Väcker känslor). Glädje, lycka, ilska, avsky, hopp, fruktan, avundsjuka, skuld, stolthet,

Glädje och humor

Skuld

Stolthet

Avsky

Fruktan

Att övertyga med sitt budskap Retorikens spelregler från antiken regerar fortfarande Ethos: Företaget bakom produkten, förtroende, konsten att entusiasmera, skapa vi-känsla, kompetens… Logos: Vädjar till publikens förnuft, fakta, statistik, logiska argument… Pathos: Övertyga med hjälp av känslor, humor, medkänsla, Fruktan-Hopp…

Ethos

Pathos

Logos

Retorik all over the place

Studenternas bilder Vad reagerade du på i din reklam? Hur arbetar reklamen utifrån AIDA? Attention Interest Desire Action Hur arbetar reklam utifrån de retoriska verktygen? Ethos (Förtroende för sändaren) Logos (argumentera med fakta och kunskap) Pathos (väcka känslor)