Koll av ventilspel och byte av kolv KTM SXF 250 Koll av ventilspel och byte av kolv
Ventilkoll Ta bort sadel o tank. Lyft sedan av ventilkåpan. Rotera motorn så att kamloben på ventilparet pekar rakt upp. Under kammen finns ett ”finger” som ligger mellan kam och schims. Mät mellan kam och ”finger” eller mellan ”finger” och schims
Ventilkoll OK spel Insug: 0,1 – 0,2mm OK spel avgasventiler: 0,12 – 0,22mm Om spel utanför ok område så får man mäta upp schimsen och beställa nya. Dom finns från 1,72-2,6mm i 0,4mm intervall.
Schimsbyte Ställ motorn i TDC (Top Dead Center). Markeringen på kammarna skall peka rakt mot varandra längs med toppen. Lås vevpartiet genom att ta ur skruven på höger blocksida med en tjock kopparbricka, ta bort brickan och sätt tillbaka skruven. Ni ser om man lyser in i hålet en skåra i veven. Ta bort kamkedjesträckaren bredvid avgasporten.
Schimsbyte Ta bort den svarta kedjeguiden och den överliggande hållaren av kammarna. Lyft den bakre kammen och låt den rulla med framåt så kommer kedjan loss. När båda kammarna är loss så kan du ta ur schims som har fel spel med tex en magnet. Mät upp tjocklek med micrometer. Är spelet på vänster insug 0.25mm så är det läge att köpa ett schims som är tre storlekar större, dvs 0.12mm. Då blir spelet 0.13mm.
Schimsbyte Sätt tillbaka kammarna utan kedja och kontrollera spelet. När spel är ok så sätt tillbaka kammarna med kedja. Kom ihåg att markeringarna skall vara mot varandra. Skruvarna skall dras åt med 18Nm. Se instruktion för kamkedjesträckare efter kolvbyte.
Kolvbyte Skruva bort de 4 stora bultarna som håller cylindern fast i blocket samt de små som håller ihop topp och cylinder. Se om kolv är sliten (förmodligen är den det). Detta ser du enklast genom att se efter om nederdelen på kolvkjolen är blank och de horisontala strecken är borta. Dra runt veven och känn så att den går runt utan motstånd eller att du känner glapp i vertikalled. Byt kolv (tappa inte ner clips i motorn) Var noga med placering av ringar. Se instruktion i medföljande paket med ny kolv. Generellt så är det 120 graders förskjutning för att maximera täthet. Var noga när cylindern sätts tillbaka så att ingen utav ringarna skadas. Dra åt bultarna jämt i steg och lossa dom inte (även om du dragit snett) för att inte skada packningen som är av metall, tex steg 1 10Nm, steg 2 30Nm, steg 3 45-50 Nm. Använd alltid ny topplockspackning.
Kamkedjesträckaren Obs: Om du inte följer DESSA INSTRUKTIONER KOMMER KEDJAN INTE att vara KORREKT spänd, hoppar, och skadar motorn! Kamkedjesträckaren är oljetrycksbelastad under drift och har en fjäder som stöd. En låsmekanism används för att säkra rätt kedjespänning i startfasen, även om oljetrycket inte är tillräckligt. Låsmekanismen förhindrar att kolven på kedjesträckaren trycks tillbaka. Men när den är lösplockad så kommer kolven att släppas ut fullt. Tryck ihop kedjesträckaren. Detta kommer kräva en del energi eftersom oljan måste pressas ut. När trycket släpps så kommer kolven att släppas ut fullt igen. Den får inte monteras i detta tillstånd eftersom låsmekanismen inte fungerar i detta läget. Tryck ihop kolven på kamkedjesträckaren igen och försäkra dig att den går smidigt. För att förbereda kamkedjesträckaren för installation, sätt 2 brickor (2-2,5mm), en på varje sida av sträckaren, bredvid kolven i kamkedjesträckaren när du trycker ihop den. Detta kommer garantera att kolven inte kan gå tillbaka när kolven pressas ner. Om man nu släpper kolven kommer låsmekanismen låsa kolven så att den stannar ca 3mm utsträckt. Detta är positionen den skall ha vid installation. Om du trycker ihop kamkedjesträckaren igen och kolven inte sticker ut mer än hallvägs, så kommer låsmekanismen “låsa” och kamkedjesträckaren kan inte längre tryckas ihop. Denna position är nödvändig för att tillgodose att kamkedjan är tillräckligt sträckt, även om oljetrycket är lågt. För in kamkedjesträckaren in i hålet i cylindern och dra åt med 25Nm. Sedan tar du en stor skruvmejsel och för in genom högre främre hål längs kamkedjan , tryck med toppen av skruvmejseln på kamkedjesträckaren så att den släpper låsningen och lägger tillräckligt med tryck på kamkedjan tills oljetrycket tar över. Om du inte gör detta korrekt så kan kedjan “hoppa” vid uppstart och skada ventiler,, kolv, topp etc. När du är klar så skall kopparbrickan sättas tillbaka på låsbulten för veven och den dras åt med 20Nm.
Kamkedjesträckaren TIMING CHAIN ADJUSTER INSTALLATION PROCEDURE This procedure details the steps required to correctly install the tensioner once the valves have been re-shimmed and the cams have been reinstalled. I am assuming that the washer has been removed from the crank stop bolt and the engine is locked at TDC. When the tensioner was removed from the cylinder head, it should have fully extended. Note the o-ring that was on the tensioner and save for reinstallation. 1. Place the tensioner and copper washer from the crank stop bolt on a flat hard surface as shown in figure A. 2. Compress the tensioner until the outer half comes in contact with the copper washer as shown in figure A. It requires a decent amount of force to compress the tensioner, as it is full of oil. The trapped oil will exhaust at the joint between the inner and outer half of the tensioner. The tensioner should stay compressed once compressive force is removed. 3. Install the o-ring on the tensioner and lubricate the assembly with motor oil. 4. Carefully install the tensioner into the cylinder head. 5. Place the copper washer onto the tensioner retaining bolt, thread the bolt into the cylinder head, and torque the bolt. 6. Using a large flat blade screwdriver, placing the blade end up against the chain close to where the tensioner contacts the chain guide. Rest the shaft of the screwdriver against the tab that protrudes from the upper cam bridge (this is the tab that the right side valve cover bolt threads into). Refer to figure B. Gently pry against the chain just enough to compress the adjuster. Slowly release pressure from the screwdriver and the adjuster will extend to the correct position. 7. Remove the crank stop bolt and reinstall the copper washer. Install the valve cover. 8. Install the seat and tank, and go ride. Note: when the bike is started for the first time after this procedure, the timing chain will make some noise for a couple of seconds until oil pressure builds in the tensioner. Make sure to let the bike idle until this noise goes away
Användbara länkar KTM RFS top end rebuild (fram till 2006): http://www.youtube.com/watch?v=G6lFFXk_btY KTM 250 engine rebuild: http://www.youtube.com/watch?v=TQUlkcwH-sg
Fjädring I princip finns två typer, open och closed cartridge. Open har en öppen ”balja” med olja där en schimsstack sköter både komp och retur. Closed är en nyare variant där den har en inre trycksatt kammare som sköter enbart retur och en yttre som sköter kompression. Oftast så rör man inte den inre kammaren utan byter bara olja i den yttre kammaren. Se manual för rätt mängd. Läckande packningar löses oftast genom att ta ner damskyddet och sedan ett 0.5-0.10 mm bladmått runt ett varv mellan gaffelben och packning. Komprimera gaffel och upprepa tills det slutar läcka.
Användbara länkar Oljenivå på en ”open cartridge” KTM gaffel (fram till 2006): http://www.youtube.com/watch?v=glG3gUjxjEU Byte packningar på en ”closed cartridge: http://www.youtube.com/watch?v=G0dLM_IoIOQ