Grundutbildning för Studenthandledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Gymnasiearbetet p..
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Skolval – HT 13 • ”Flyer” - mitten av december till ”måsteväljare” • Annons i Nacka Värmdö posten – vecka 2 • Skolvalsperiod i år 10 – 31 januari.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Att studera hos Liber Hermods.
1.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Utlandsstudier för I:are
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Coach.
Information till IT-designs programstudenter
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen Fyrbodals kommunalförbund 3 april 2013 Pär Lönegård.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Så här går det till att söka gymnasieprogram i Dexter
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Föräldraråd
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
SAM-projektet Skaraborg Samhällsorientering Samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 Validering Regional arbetsgrupp
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Affärsplanering för tillväxtföretag 7,5hp Det här är Venture Cup Sveriges ledande tävling för affärsidéer En ideell organisation som startades 1998 av.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Fördjupning och examination av VFU
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Validering inom Lärarlyftet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Workshop Arbetsplatslärande.
Årskursinformation för årskurs 1
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Grundutbildning för Studenthandledare Tillämpad apoteksfarmaci på apotekarprogrammet (A-TAF) 10-11 september 2013 Kursansvariga A-TAF: Jannike Stenlund, Uppsala universitet Tove Hedenrud Göteborgs universitet Andy Wallman, Umeå universitet

Upplägg/innehåll Presentation av de som arbetar med kursen på lärosätena Vad kan studenterna inför praktiken? Handledarens roll Mål med A-TAF Hemsidan Arbetsdokument Utvärdering

Presentation ansvariga för A-TAF Uppsala universitet Jannike Stenlund– Kursansvarig Ansvarig för egenvård apoteksfarmaci@farmaci.uu.se Lisa Klein– Ansvarig för placering av praktikplatser UU Ansvarig för inloggningar och handledarkonton Lisa.klein@kursadm.uu.se Ida Bergström– Ansvarig för delkurs i författningar

Presentation – ansvariga för A-TAF VT-14 Göteborgs universitet Tove Hedenrud – kursansvarig ansvarig för recepttest tove.hedenrud@socmed.gu.se Erika Thorsell – administratör samt ansvarig för placeringsprocessen erika.thorsell@socmed.gu.se Karolina Andersson Sundell– ansvarig för delkurs i författningar ansvarig egenvård ansvarig för universitetsveckor karolina.a.sundell@socmed.gu.se

Apotekarprogrammet Tillämpad apoteksfarmaci Översiktligt innehåll: Kemi Molekylärgenetik, mikrobiologi, immunologi Fysiologi Farmakologi Toxikologi Kinetik Galenik, bioteknologi, kvalitetssäkring Farmakognosi Epidemiologi Farmakoterapi Valbara kurser Exjobb Tillämpad apoteksfarmaci

Placering och behörighet Göteborg 240 hp – eventuellt exjobb kvar Uppsala 270 hp – allt klart Umeå 30 hp godkända kurser från år 1-2 inom masterprogrammet samt avlagd receptarieexamen Inför vt – anmäler och önskar apotek i september Inför ht – anmäler och önskar apotek i april Placering genom lottning Ej nöjd – återbudskö

Handledarens roll Handleda så att studenten får förutsättningar att uppnå kursmålen Stötta studenten i sitt lärande Vara en förebild i professionen Studentens representant mot chef och övrig personal Utforma individuell handlingsplan Ha uppföljning och planeringssamtal 1 gång/vecka Reflektiv handledning med täta kontakter, ge återkoppling Bedöma hur studenten har uppnått målen på kursen För att studenten ska utvecklas enligt de mål som finns beskrivna i kursplan och checklista krävs att du som handledare · stöttar studenten i dennes inlärning · finns till hands för frågor och diskussioner · uppmuntrar studenten till att självständigt försöka lösa problem · stimulerar studenten att söka stöd och hjälp från olika källor såsom kursare, kollegor på apoteket, kurslitteratur samt andra källor som han/hon själv uppsöker · uppmuntrar studenten att framlägga sina synpunkter på olika problem · ger feed-back på studentens förslag på lösningar

Handledarkontrakt: Handledare GU Detta kontrakt upprättas mellan handledare XXXXX, Apoteket XXXXX, och Enheten för socialmedicin, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet. Kontraktet gäller ansvar och skyldigheter som handledare på kursen Tillämpad apoteksfarmaci med författningar, 30hp, Apotekarprogrammet vid Göteborgs universitet. Härmed intygar jag att följa kursplan, checklista och andra riktlinjer för kursen Tillämpad apoteksfarmaci med författningar. utarbeta en individuell studieplan för den aktuella studenten. avsätta tid för handledning varje vecka. meddela kursledningen snarast om problem uppstår. rapportera studentens framsteg genom halvtidsrapport och en slutbedömning av studenten i en slutrapport utifrån de dokument som tillhandahålls av kursledningen. ……………………………………. …………………………………………….. Datum och ort Handledares underskrift Datum och ort Apotekschefens underskrift

Pedagogisk modell student – handledaransvar Bedöma individuella förutsättningar Utarbeta en individuell studieplan för praktikperioden Underlätta inlärande och utveckling Bygg upp kompetens Reflektera över uppbyggd kunskap och kompetens Bedöm kunskap och kompetens Överenskommelse om inlärningsmål HANDLEDARE STUDENT Att vara handledare innebär att vara en pedagog Modellen bygger på studenten som ansvarig och handledaren som stöd Ge feed-back och gör framstegsutvärdering Visa kompetens Formella bedömningar & rapporter Lärosätena examinerar studenten Legitimation

Göteborgs universitets kursmål: Tillämpad apoteksfarmaci med författningar, 30 + 9 hp Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: Kunskap och förståelse sammanfatta författningar relevanta för apotekarens yrkesutövning.* beskriva grundläggande kommunikationsteorier.* nämna etiska riktlinjer för farmaceuter.* beskriva läkemedelsanvändning ur ett genusperspektiv.* beskriva hur läkemedel ska hanteras för att minimera miljöpåverkan.* Färdighet och förmåga självständigt använda teoretiska farmacevtiska kunskaper i expeditions- & informationsarbetet. tillämpa läkemedelsförfattningarna inom apotekens verksamhet. utföra receptexpedition och bedöma rimligheten i förskrivarens ordination. använda kommunikationsteorier i samtal med kunder med syfte att uppnå en rationell och ändamålsenlig läkemedelsanvändning. tillämpa farmaceuters etiska riktlinjer i det dagliga apoteksarbetet. tillämpa evidensbaserade råd om hur självmedicinering & livsstilsfaktorer kan påverka hälsa. Värderingsförmåga och förhållningssätt från olika källor söka, utvärdera och sammanställa information samt på ett pedagogiskt sätt förmedla den till olika mottagare avgöra när kund/patient ska hänvisas till sjukvården. Det finns två olika dokument som används i den här kursen gällande målen som studenten ska uppnå. Först har vi kursplanen, som innehåller kursmål. Detta är det som studenten totalt ska uppnå för att få godkänt på kursen. Det täcks inte bara in av det praktiska delen av praktiken som genomförs på apoteket. Det kanske ni ser... (klicka!!!) Dessa ska studenten uppvisa gentemot oss på universitetet… Här har GU och UU lite olika kursmål även om innehållet är nästan likadant. Kursplanen vid Göteborgs universitet har omarbetats under året och den nya kursplanen börjar gälla from vt 2010. * Vi lär ut från GU. Detta är minimum vad vi kräver att studenterna ska lära sig ute på praktikapoteken.

Uppsala universitets kursmål: Tillämpad apoteksfarmaci med författningar, 30 hp kunna tillämpa sina teoretiska farmaceutiska kunskaper i expeditions- och informationsarbetet kunna tillämpa läkemedelsförfattningarna på författningsproblem som kan uppstå inom apotekens verksamhet kunna beskriva apotekarens och apotekets roll inom hälso- och sjukvårdsområdet i dialog med kunden verka för en rationell och ändamålsenlig läkemedelsanvändning kunna utföra receptexpedition och bedöma rimligheten i förskrivarens ordination kunna ge råd om självmedicinering och livsstilsfaktorers påverkan på hälsan samt behärska gränsdragningen mellan egenvård och hänvisning till sjukvården från olika källor söka, utvärdera och sammanställa information samt på ett pedagogiskt sätt kunna förmedla den kunna verka i enlighet med de krav som ställs på säkerhet och sekretess vid recept- och egenvårdsexpedition ha fått verktyg för att göra etiska bedömningar i det dagliga apoteksarbetet kunna sätta in svensk apoteksverksamhet i ett internationellt perspekti ha fått verktyg för att kunna utveckla sitt ledarskap I kursen som helhet och i kursmålen ingår både apoteksarbete och teori Vi vill att praktikperioden ska vara individuell utifrån studentens förutsättningar, men samtidigt så lika som möjligt ur nationell synvinkel. En kurs som har specifika bedömningsmoment ger en trygghet för er handledare, som får pedagogiska verktyg att luta er mot. Det är inte lätt att underkänna en student på en tentamen där man har ett färdigt bedömningsverktyg och det är många gånger svårare att göra det utan ett definierat verktyg. Till detta finns ett dokument ”Riktlinjer för Verksamhetsförlagd utbildning för A-TAF” – om rättigheter och skyldigheter, bla om lästid under kursens gång

Uppsala universitets kursmål: Fördjupad tillämpad apoteksfarmaci, 9 hp ha förstärkt sin egen roll i expeditions- och rådgivningsarbetet på apotek, speciellt i mer krävande farmaceutiska uppgifter kunna reflektera kring sin egen roll i professionell kommunikation samt identifiera förbättringsmöjligheter kunna beskriva apotekaren och apotekets roll inom hälso- och sjukvårdsområdet kunna tillämpa verktyg för att göra etiska bedömningar i det dagliga apoteksarbetet ha fått verktyg för att kunna utveckla sitt ledarskap.

Detaljerad målbeskrivning Receptexpedition Studenten ska kunna: anpassa receptexpeditionen efter individens behov och önskemål hantera olika typer av recept samt rutiner för expediering av dessa utföra författningsmässig, farmakologisk och teknisk kontroll vid receptexpedition förvissa sig om att patienten kan använda läkemedlet på rätt sätt agera vid felaktigheter på recept

Detaljerad målbeskrivning Läkemedel för självmedicinering/egenvård Studenten ska: kunna anpassa egenvårdsexpeditionen efter individens behov och önskemål genom dialog kunna ta reda på individens behov utifrån kundens behov kunna ge information, råd och/eller rekommendationer ha god sortimentskunskap kunna bedöma när en person skall hänvisas till sjukvården

Detaljerad målbeskrivning Kommunikation Studenten ska uppvisa: förmåga att möta individer på ett respektfullt och förtroendeingivande sätt god förmåga att anpassa sin kommunikation till varje enskild person god förmåga att samarbeta med kollegor och andra professioner inom hälso- och sjukvården ansvarskänsla och noggrannhet i arbetet känsla för etik, säkerhet och sekretess vid kundkommunikationen

www.apoteksfarmaci.se - A-TAF’s hemsida Information Specifik för dig som handledare Specifik för studenterna Lämna in intyg om kursstart + halvtidsrapport(GU) Forum Diskutera med varandra och kursledningen Har du inloggningsuppgifter? Ta för vana att gå in på hemsidan varje vecka. Ej inloggningsuppgifter? Kontakta: Erika Thorsell Ida Bergström

Arbetsdokument Att göra i samband med praktikens start Vid kursstart GU-student Intyg om påbörjad praktik Lämna in så snart studenten börjar via Min Sida Handledarkontrakt Läses igenom och lämnas in via Min sida. Apotekschefen och du skriver under elektroniskt (dvs skriver era namn med tangentbordet) och du bifogar sedan filen när du ”lämnar in” uppgiften. Underlag för individualisering Studieplan används som diskussionsunderlag för att bedöma studentens tidigare erfarenheter och vilka mål som ska genomföras Lärstilstest (frivilligt) Genom att veta lärstil kan du och studenten få förståelse för sitt sätt att lära som hjälp inför fortsatt lärande. Kursstart 1 februari. Under hösten 15 sep.

Arbetsdokument Att göra i samband med praktikens start Vid kursstart UU-student Intyg om påbörjad praktik Skicka in så snart studenten börjar via FAX Handledarkontrakt Läses igenom och lämnas in via FAX eller mail. Underlag för individualisering Studieplan används som diskussionsunderlag för att bedöma studentens tidigare erfarenheter och vilka mål som ska genomföras Lärstilstest (frivilligt) Genom att veta lärstil kan du och studenten få förståelse för sitt sätt att lära som hjälp inför fortsatt lärande. Kursstart 1 februari. Under hösten 15 sep. 18

Halvtidsrapport Handledaren Studenten: Lämnar in rapport: via hemsidan GU via e-post UU Här värderar du din students utveckling Studenten: Lämnar in rapport via hemsidan alt. Studentportalen om sina framsteg Vad han/hon ska arbeta vidare med

Slutrapport Studenten: Handledaren: Slutrapport skickas in underskriven till lärosätet med posten! studentens utveckling på kursen denna ligger till grund för examinationen på kursen Ska vara kursansvarig tillhanda senast dagen då kursen slutar (Ex VT: 30 juni resp 31 juli) Reflektion om din egen utveckling som handledare Hjälp inför kommande praktikperioder Studenten: Slutrapport via hemsidan alt. Studentportalen Reflektion över kursen

Delkurser Författningar Recept Egenvård IDA tar över…

Skriftlig tentamen under första universitetsveckan Författningar Lästid – 8 h/vecka kursstart till första universitetsveckan Distanskurs – internetövningar Skriftlig tentamen under första universitetsveckan Omtenta på apoteket i april Godkänd tentamen krävs för temporär behörighet.

information, kommunikation Recepttest Bedömning – muntligt med kundfall där förmåga att expediera recept bedöms Genomförs på apoteket genom rollspel Kontroll, hantverk, information, kommunikation Godkänt test krävs för temporär behörighet – handledare och chef beslutar

Komplettera genom träning i det dagliga arbete Egenvård - Uppsala Distanskurs med självstudier Introduktion på första universitetsveckan Test: bedömning – muntligt med kundfall där kommunikation och information bedöms Komplettera genom träning i det dagliga arbete

Delkurs i Egenvård – Göteborgs universitet Kurstid: Mellan universitetsvecka ett (v. 11) och det muntliga egenvårdsstestet i maj Inläsningstid: Studenten har fyra timmars extra lästid per vecka för teoretisk inläsning (litteratur, seminarier och gruppövningar). Studenten kan även använda de ordinarie fyra timmar per vecka som han/hon under hela praktiken för teoretisk inläsning.

Delkurs i Egenvård – Göteborgs universitet Upplägg av delkursen (4 steg): Steg 1: Under 1:a teoriveckan får studenten en inledande föreläsning om upplägg av egenvården, innehåll, krav och mål, seminarieupplägg, gränsdragning och examination. Steg 2:   Studenten genomför egen inläsning av kurslitteratur Studenten går igenom varor och litteratur som finns på praktikapoteket Studenten genomgår distansseminarier i grupp med diskussioner på lärplattformen GUL (mer information kommer om tider och dylikt). Varje student förbereder en presentation med frågor kring 1 stort eller 2-3 små egenvårdsområden. De studenter som har förkortad praktik och/eller kan uppvisa formell erfarenhet inom egenvård i form av tidigare kurs alternativt arbetslivserfarenhet kan tillgodoräkna sig den här delen av delkursen genom att kontakta ansvarig på Göteborgs universitet.

Delkurs i Egenvård – Göteborgs universitet Upplägg av delkursen (4 steg): Forts steg 2: Skuggning av kollegor i egenvården som har egenvårdskunder. Steg 3:  Studenten tar successivt egna kunder i egenvården. Hur och när detta sker bestäms i samråd med er handledare. Steg 4: Examination på apoteket. Examinationen utgörs av ett rollspel där studenten agerar apotekare i egenvården och handledaren (alternativt annan egenvårdskunnig farmacevt) agerar kund. Testet utformas av Göteborgs universitet och Uppsala universitet

Inlämningsuppgifter UU: retorik, etik, farmako-terapi, kommunikation GU: Kommunikation, etik

Riktlinjer 40 timmar/vecka Lästid hela kursen

Riktlinjer Instuderingsdagar Frånvaro Andra praktikställen Studiebesök 7 dagar/6 mån, istället för semester Frånvaro Max 14 dagar, sedan förlängning. Kursansvarig beslutar. Andra praktikställen Tre veckor praktik på annat arbetsställe bör ingå vid 6 månaders praktik Studiebesök

Riktlinjer Del av praktik utomlands Upp till två veckor Intyg från mottagande apotek Överenskommelse med handledare och kursansvarig

Tider för HT13 Uppsala 16 september Kursstart. Kontakta apoteket för tid. 14-18 oktober        Universitetsvecka 1  15 oktober             Författningstentamen (skrivs under universitetsvecka 1) 15 oktober Sista datum för inlämning av kundkommunikation 1 november          Omtentamen författningar, datum kommer 9 december          Recepttest - preliminärt 18 december         Egenvårdstest – preliminärt 17 december        Inlämningsuppgifter (populärvetenskaplig, farmakoterapi, etik) 17 december Halvtidsutvärdering 19 december        Ev. möjlighet att arbeta med temporär behörighet 10 januari             Omrecepttest – preliminärt 24 januari             Omegenvårdstest – preliminärt 3-7  februari        Universitetsvecka 2 ca 3 veckor innan kursslut Lämna in kommunikationsuppgift 2, retorik 14 februari           Slut för de som har förkortad praktik 13 mars (2014) Pharmada - arbetsmarknadsdag i Uppsala (frivilligt) 14 mars Slut på praktiken

Tider för VT 2014 Göteborg 1 februari Kursstart - på apoteket 10-14 mars   Universitetsvecka 1 11 mars        Författningstentamen (Görs i Universitetsveckan) 15 april         Omtentamen författningar (preliminärt) 28 april         Recepttest (preliminärt) 1 maj            Ev. möjlighet att arbeta med temporär behörighet 2 maj            Halvtidsutvärdering 2 maj         Inlämningsuppgifter (Kommunikationsfall, etik) 13 maj        Egenvårdstest (preliminärt) 19-23 maj    Universitetsvecka 2 27 maj          Omtest – Recepttest (preliminärt) 11 juni          Omtest – Egenvårdstest (preliminärt) 30 juni          Slut för de som har förkortad praktik 31 juli           Sista dagen på praktikapoteket

Tider för VT 2014 Uppsala 1 februari Kursstart - på apoteket 1 mars Inlämning kundkommunikation 1 12-16 mars   Universitetsvecka 1 13 mars        Författningstentamen (Görs i Universitetsveckan) 17 april         Omtentamen författningar (prel) 23 april         Recepttest 1 maj            Ev. möjlighet att arbeta med temporär behörighet 2 maj            Halvtidsutvärdering 2 maj         Inlämningsuppgifter (terapi, etik, populärvetenskap) 3 maj          Egenvårdstest 7-11 maj     Universitetsvecka 2 30 maj          Omtest – Recepttest 11 juni          Omtest – Egenvårdstest 9 juni/10 juli Inlämningsuppgifter (kundkommunikation 2, retorik) 29 juni          Slut för de som har förkortad praktik 31 juli           Sista dagen på praktikapoteket

Vid frågor… Ytterligare frågor nu? www.apoteksfarmaci.se Använd forumet på kurshemsidan för diskussion och frågor Även via mejl till kursansvariga (eller till ansvarig för respektive fråga)

Farmaceut med examen utanför EES - kompletteringsprogram Behörighet Grundkurs i farmakologi Svenska B för invandrare Läser kurser samtidigt: Praktik 20 veckor Allmän samhällsfarmaci Författningar Farmakoterapi 2 seminariedagar i Uppsala

Farmaceut med examen utanför EES - kompletteringsprogram Praktik 20 veckor Egen handbok med all information Lästid, recepttest, egenvårdstest – samma som A-TAF En halvtidsrapport och två slutrapporter – en till universitetet, en till Socialstyrelsen Kontakt praktiken Ansvarig Jannike Stenlund E-post: apoteksfarmaci@farmaci.uu.se Telefon: 018-471 4949 (OBS! telefontider)