Nu har våren kommit till Pollux Vi tyckte det var bra att börja så krasse, eftersom man såg resultat snabbt. Vi hade krasse på smörgåsen till frukost och mellanmål. Det tyckte barnen var gott. Sedan var det dags att så tomater. Barnen fick ta jord i en mjölkkartong som de sedan lade en tomatskiva på, vatten sprutades på tomatskivan. Efter ett par veckor hade det börjat komma små plantor. Plantorna tog de sedan med sig hem. Nu hoppas vi att barnen kan följa fröets utveckling och tillväxt , så att de kan dokumentera både genom hypoteser samt genom egna bilder och foton som de kan ta med till Pollux. De har också fått måla av ett stilleben med tomater. Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar nyfikenhet, intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar, utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande. utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama Barnen kom på många andra frön och kärnor som de ville plantera såsom melon, citron, avocado, paprika mm. Vi tog ut bilder från datorn som vi placerade vid barnens planteringar. Några barn tyckte att vi skulle plantera en skiva inlagd rödbeta, så det fick vi ju prova. Kan det komma en rödbeta måntro? Här tecknar vi ”citron”
Vad händer med tomatplantorna om vi sätter dem kallt/varmt, ljust/mörkt, vattnar dem/vattnar dem inte? Barnen planterade om plantorna, så det blev en planta i varje kartong. De skrev lappar som vi skulle sätta på kartongerna. Nu var det dags att placera ut plantorna. Men var skulle vi sätta dem? Barnen hade många förslag: Kallt – i kylen, i Åre, i frysen Varmt – i växthuset Ljust – i fönstret Mörkt – under soffan, i en låda, i Babblarpåsen, bygga upp kuddar runt om När vi pratade om att vattna plantan med vatten, så tyckte de att vi kunde väl vattna med något annat ex mjölk. Vi bestämde även att vattna med färgat vatten. Nu får vi se vad som kommer att hända med våra plantor. Kommer de att växa, så det kan bli tomater på dem?
Nu har Babblarna börjat följa med barnen hem igen, så uppdragen är i full gång. Babba Diddi Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära, utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar utvecklar ett rikt och nyanserat talspråk och sin förmåga att kommunicera med andra och att uttrycka tankar utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama Förskolans arbete med barnen skall ske i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmen där föräldrarna får möjlighet till delaktighet i verksamheten Bobbo Bibbi