Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
1 KSAU 29 april. Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Rose-Marie Gudmundsson 48 ÅR
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Granskning av elevhälsans medicinska insats (skolhälsovård) Sunne kommun december 2011.
Projektverkstaden Porten (Plug In i Partille) John Nelander E-post:
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Arbetslivsintroduktion
KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Temagruppen Unga i Arbetslivet Tar fram, analyserar och systematiserar projektresultat Omvandlar projektresultat till användbara kunskaper.
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Arbetsmarknadsrapport 2013
Bertil Almgren.
Om utbildning och utvecklingsstörning
Stödboende i Skellefteå kommun
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
En ny väg till jobb för ungdomar
Samverkansinsats Trampolinen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
RAMS -R ehabilitering, A rbets M arknad och S ysselsättning En verksamhet som riktar sig till personer mellan 18 och 64 år som uppbär försörjningsstöd.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Överenskommelse om samordning kring barn
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
AME/EMS Samverkansuppdraget Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Fördjupningsfrågor kring gymnasieplanering antagning, skolekonomi
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Samordningsförbundet
ELEVER I SKOLAN = ELIS
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Komvux ( egenverksamhet) 1 Planeringssekr. 1 Studievägledare 1 IT-ansvarig Grundläggande vux 60 studerande 6 lärare Gymnasial vux 106 studerande 8 lärare.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Processbeskrivning för arbete med utbildningskontrakt.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Effektivare Sfi och vuxenutbildning Propositionens syfte Sfi ska inte vara en egen skolform utan ingå i skolformen kommunal vuxenutbildning Ändringen träder.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Gymnasieskola/Vuxenutbildning Mattias Olsson, skolchef Barn- och utbildningsnämnden Kommunalt aktivitetsansvar.
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Information vid överlämnandekonferens
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Skolsamverkan - Göteborg.
Kommunala aktivitetsansvaret
Presentationens avskrift:

Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret Information om kommunens ansvar för ungdomar mellan 16 och 20 år som inte går i gymnasieskolan.

Nationellt uppdrag Uppdraget regleras i 29 kap Nationellt uppdrag Uppdraget regleras i 29 kap. 9§ i 2011 års skollag: ”En hemkommun ska löpande hålla sig informerad om hur de ungdomar i kommunen som fullgjort sin skolplikt men som inte fyllt 20 år är sysselsatta i syfte att kunna erbjuda dem lämpliga individuella åtgärder. ” Kommunens skyldighet enligt första stycket omfattar inte de ungdomar som genomför eller har fullföljt utbildning på nationella program i gymnasieskola, nationella eller specialutformade program i gymnasiesärskola eller motsvarande utbildning”

Avslutade fram till 121201: 54 st. Aktualiserade sen 111101: 127 st. Avslutade fram till 121201: 54 st. Kan komma att avslutas inom kort: 8st. 5 st. går på Ullviskolan 1 st. påbörjade arbete 2 st. utbildning genom AF Avslutningsorsak: Studier, arbete, flytt, annan planering.

Aktuella inom KUA idag: 73 ungdomar aktuella idag. 42 tjejer och 31 killar. Åldersfördelningen: Födda 93: 29 st. (13 killar och 16 tjejer) Födda 94: 25 st. (7 killar och 18 tjejer) Födda 95: 14 st. (8 killar och 6 tjejer) Födda 96: 5 st. (3 killar och 2 tjejer) Vilka finns kvar inom KUA? Har varit föräldralediga eller ska få barn Saknar motivation/vill inte ha kontakt/hemmasittare. Socialt utsatta ungdomar/avancerad problematik Motiverade och vill komma vidare Kommer skrivas ut om planeringen håller: 8 st.

Vilka aktiviteter erbjuds ungdomarna: Individuell studie – och yrkesvägledning Väggledning och coachning i grupp – genom Jobbcenter Praktik genom Jobbcenter eller Introduktionsprogrammet Studier inom Introduktionsprogrammet, grundläggande vuxenutbildning, gymnasial vuxenutbildning, Jobbcenter genom lärarresursen eller nationellt program Arbete genom Arbetsförmedlingen och Jobbcenter Jobbsök aktiviteter genom Jobbcenter Studiebesök på företag och utbildningsanordnare Stöd för ungdomar med avancerad problematik

Samarbete med andra enheter/myndigheter Jobbcenter Hela Jobbcenters verksamhet Ullviskolan/IM programmet Nära samarbete med personalen på IM samt kontakt med studievägledarna på hela Ullviskolan. Ska motverka avhopp tillsammans med elevhälsan. Tydliga rutiner vid avhopp. Arbetsförmedlingen Regelbundna träffar med ungdomshandläggarna, var tredje vecka. Nära samarbete med handläggaren som är ansvarig för arbetssökande med avancerad problematik

Öppenvård vuxna samt Resursenheten Individuella planeringar gällande ungdomar som har behov av kontakt med öppenvården. Enheten barn och unga Gemensamma uppföljningar samt hjälp vid första kontakten med ungdomar. Grundskolor KUA har medverkat på grundskolans temadagar. Ska även medverka i grundskolornas elevhälsa för att motverka avhopp. Handikappcentrum Nära samarbete kring ungdomar som har psykiatriska diagnoser.

Förebyggande/utvecklingsarbete inom KUA Utveckling i dokumentationen (procapita) Individuella handlingsplaner över olika enheter/myndigheter Upptäcka risk för avhopp redan inom grundskolan Närmare samarbete/överlämning för de som inte längre omfattas av KUA Riktade insatser för gruppen med avancerad problematik Analys av KUA (C-uppsats) Delar av verksamheten på Jobbcenter ska anpassas till KUA-deltagare