”Kvalitetsstjärnan” Nationellt kvalitetsregister

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Del 5: Lång tids användning av Stjärnan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Del 3: Ett femårsperspektiv
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Viktiga utgångspunkter
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetsstjärnedata över tid – Utmärkt stöd för reflexion och ärendepresentation! • Oftast presenteras kvalitetsstjärnan i jämförelse över tid och mellan.
Mål och betygskriterier
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
Handi i Centrum – ett samverkansprojekt mellan
Bättre liv för våra äldre
Vara vård värd Överblick över svensk ätstörningsvård utifrån Riksät.
Certifieringssystem för kvalitetsregister
Hur fungerar missbrukarvården i Piteå? Resultat och Ekonomi!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Exempel på analys och handlingsplan
Rapport sept 2013 ”Kvalitetsstjärnan” Nationellt kvalitetsregister Del 2: Fokus på Stjärnvariabler I Del 1 undersöktes internt bortfall i Kvalitetsstjärnans.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
BPSD-registret -nuläge 24 oktober 2012
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Kvalitetsstjärnan för Vuxenpsykiatri - Instrument
Diskussion Antalet ersatta fall via LÖF (0,4%) av totalt antal opererade är en betydligt lägre andel än förväntad andel vårdskador. Förväntat antal vårdskador.
En guide för arbeten i SO
Case manager Genomför en omfattande utredning Hjälper brukaren nominera deltagare till Resursgruppen Har en personlig och kontinuerlig kontakt Verkar för.
Kvalitetsregister - klinisk uppföljning Kvalitetsregister –Se till stora grupper –Utveckla vården –Se samband, systematik –Generaliserbarhet –Bortfall.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Kvalitetsregister BipoläRPsykosRBUSA SBR. Nationella kvalitetsregister – central riktlinje  Division psykiatri i Värmland har som mål att alla våra patienter.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

”Kvalitetsstjärnan” Nationellt kvalitetsregister Rapport aug 2013 ”Kvalitetsstjärnan” Nationellt kvalitetsregister Del 1: Fokus på Datakvalitet Sammanställningar har inte gjorts på senare tid då det ställts i utsikt att registret skulle få ny och bekvämare datahantering genom plattformen Requa. Dessvärre försköts leveransen vid upprepade tillfällen för att till slut helt utebli. I avvaktan på att Kvalitetsstjärnan får tillgång till ny plattform genom nya registercentrumet beslöts att en begränsad analys skulle göras främst med avseende på datakvalitet. Detta sågs som en viktig angelägenhet för att registret när det blir brett tillgängligt att snabbt skall kunna uppnå god standard. Ett antal verksamheter har medverkat genom att ställa sina databaser till förfogande för detta . Kvalitetsstjärnans AU

SAMMANFATTNING Rapportens Del 1 Denna belyser i första hand s k INTERNT BORTFALL – i vilken utsträckning svar på en fråga saknas vid registrering i databasen av en Kvalitetsstjärnegenomgång tillsammans med patienter. En översiktlig bedömning gjordes först i stort av det interna bortfallet sedan starten år 2000. Registreringen av fr a bakgrundsuppgifter har successivt förbättrats under åren. Fr o m år 2009 är kvaliten påtagligt förbättrad och sedan dess saknas inte bakgrundsuppgifter i större utsträckning. Några undantag finns där förbättringsåtgärder beövs, t ex. frågor kring barn i hemmet, Senast tillkomna frågeområden Dagar med vård och KVÅ är väl registrerat vid några verksamheter men andra behöver fundera på hur förbättring kan ske. Beträffande Kvalitetsstjärnans centrala utfallsmått bör standard vara att nå 100% registering och många enheter har nått dit. Tabellernas syfte är att kunna vara ett underlag för enskilda verksamheter att kunna jämföra sig med andra. Statistisk signifikans har inte undersökts nu. – För kvalitetsdiskussioner räcker det gott att använda materialet med kritisk blick. RELIABILITET I anslutning till tabeller över internt bortfall ges beträffande varje fråga i en följande bild en redovisning av användning av svarsalternativ med innebörd ”Vet ej”, Detta svar kan vara mer eller mindre reliabelt. Har frågan gåtts igenom med omsorg är det liktydigt med god reliabilitet. Men – om svarsalternativet använts när man kanske borde ha undersökt lite närmare står man inför ett reliabilitetsproblem. Är det t ex rimligt att 13% av svaren är att man inte vet om det finns barn under 18 år i hemmet?

Forts. En generell diskussion bör föras om hur en enkel kvalitetskontroll kan åstadkomma för att korrekt svarsalternativ används. Beträffande exemplet om barn i hemmet är måhända en diskussion på enheten ett tillräckligt medel., EXTERT/PRIMÄRT BORTFALL Ett mått på detta kan bara tas fram om det är tydligt angivet vad som är inklusionkriterier för användning av Kvalitetsstjärnan. Utifrån detta kan bortfall skapas av patienten som inte vill delta men också genom att patienter som borde ingått inte inviterats. TÄCKNINGGRAD är en aspekt av bortfallets omvända innebörd. Hög täckningsgrad är mycket viktigt för Nationella register. Detta är avhängigt vilka inklusionskriterier som gäller. Den diskussionen måste beträffande Kvalitetetsstjärnan föras på flera plan. a) Samverkan med PsykosR är på gång och samtidig användning av Stjärnan och PsykosR till 100% ett önskemål i ett ”Två-i-ett”-registersamverkan. b) Med andra register kan diskuteras vilka egna kriterier som bör medföra samtidig användning av Stjärnan. c) Kvalitetsstjärnans specifika uppdrag att belysa betydelsen av insatser enligt Integrerad psykiatri med Resursgruppsteknik är diagnosoberoende. Tydliga kriterier för deltagande måste fastställas (t ex långvarighet av svår psykisk störning i kombination med att insatser sedan viss tid skett med mer än en åtgärdstyp och/eller att mer än en instans medverkar i vård och stöd). d) Slutligen skall det – med hänsyn till stjärnans ursprungliga och grundläggande syfte att vara ett kliniskt stöd – även fortsättningsvis vara möjligt för en verksamhet att använda Kvalitetsstjärnan utifrån helt lokala inklusionskriterier. En enhet skall kunna medverka enligt en eller flera av dessa inklusionsgrunder.

Antal registreringar per År Deltagande enheter har själva valt i vilken utsträckning stjärnan används Antal skattningar har successivt utökats från en blygsam start. Data från 2013 enbart t o m maj månad (+ att inmatning möjl inte hunnits med)

Antal successiva skattningar (1 >12) Det finns nu ett stort antal tidsserier med upp till 12 registreringar. Årsintervallet mellan skattningar är inte alltid 1 år.

Tab Könsfördelning vid Skattning 1 Andel män/kvinnor skiljer sig åt. Jämförelser könsbasis bör övervägas

Fig Könsfördelning vid Skattning 1 Figur baserad på föregående tabell

Ålder vid 1:a skattningen Betydande skillnader finns i ålderhänseende mellan verksamheter. Jämförelser bör övervägas att göras på ålderuppdelat material

Historik besvär och vårdkontakt 1 Betydelsen av tid mellan debut av besvär och att behandling insätts (fr a inom psykosområdet) föranledde tillskapande av följande enkla basdata: MEN ! ! ….

Historik besvär och vårdkontakt 2 …..i den data applikation som använts och som ej fullt ut justerats på alla orter i takt med att smärre förändringar gjorts har medfört att items synes ha skiftat positioner i databasen. Så här ser det ut: En bedömning av dataarket ger anledning till misstanke om att jämförelser kan vara osäkra. Möjligen kan en genomgång av databasen på resp ställe möjliggöra en ordnad överföring till den nya plattformen?? I denna genomgång används med reservation för ovanstående endast de gulfärgade variablerna

Historik besvär och vårdkontakt 3 Följande variabler (rödfärgade) skulle vara av intresse att ta fram med användning av historikvariablerna (blå) Födelseår Debutålder Första tydliga symtom (eg funktionssvikt)  ”DUK” a la DUP (Tid mellan debut o Första Kontakt behandl vid akt klin) med aktuell klinik  Vård duration ---------------- Sjukdomsduration---------------- ----------- Ålder vid skattning /Befintlig variabel/-------------- Skattning Nr/År

Historik 4 Ej användbart Debutålder ”DUK” En frekvenstabell över kalkylerad Debutålder resp ”DUK” – Tid mellan första tydliga symtom och kontakt med aktuell klinik har så pass knepiga värden att de knappast kan användas i analyser. (Datakälla skattningar 2012) GENOMGÅNG AV DATABASEN NÖDVÄNDIG

Avgränsning för den vidare genomgången Under inledande år med Kvalitetsstjärnan var dess primära användning att vara stöd vid regelbunden genomgång med patienterna det centrala. Efter hand har intresse för användning av databasen för jämförelser växt fram Genom att Kvalitetsstjärnan fått stöd från Nationellt registercentrum blir kravet att leva upp till kraven på god datakvalitet viktigare Den Gemensamma Genomförande Gruppen och AU har dryftat detta och efter hand har förståelsen för detta behov accepterats En översikt av databasen från år 2000 och fram till dags dato (för de verksamheter som bidragit med data till denna genomgång) visar att ett genomslag för att registrera alla uppgifter sker efter år 2008. I det följande görs denna genomgång med avgränsning till databasens innehåll från år 2008. Vi vet redan att datas fullständighet är betydligt lägre tidigare – det behöver inte visas igen.

Huvuddiagnos 100%-igt angivande av diagnos finns sedan flera år på många håll

Psykiatrisk bi-diagnos och Soma-diagnoser är ej konsekvent registerat. Huvuddiagnos Denna tabell visar diagnosfördelning inom ICDs huvudgrupper samt uppdelat inom F2-området i materialet från 2012 Psykiatrisk bi-diagnos och Soma-diagnoser är ej konsekvent registerat.

BMI (Body Mass Index) BMI har högt antal registreringar vid flera verksamheter. Förbättringsområde hos andra

BMI medelvärden 2012 Tabellen visar medelvärde och spridning för BMI vid de olika verksamheterna. Figuren visar medelvärden för de med fler än 10 registreringar och i fallande ordning

SAMHÄLLSFUNKTIONER Boende Försörjning Arbete/studier Skolunderbyggnad Områden som kan betraktas som både som förutsättningsskapande och som utfallsområden

Boende Många verksamheter har fullständig eller god registrering

Boende 2012 Svarsalt ”9. Uppgift saknas” har använts i endast 3 fall – dvs svarsinnehållet fullödigt.

Försörjning Många verksamheter har fullständig eller god registering

Försörjning 2012 Svarsalt ”9. Uppgift saknas” har använts i endast 5 fall – dvs svarsinnehållet fullödigt.

Arbete/studier Många verksamheter har fullständig eller god registrering

Arbete/studier 2012 Svarsalt ”99. Uppgift saknas” har endast använts i 3 fall – dvs svarsinnehållet gott.

Skolunderbyggnad Många verksamheter har fullständig eller god registrering

Skolunderbyggnad 2012 Svarsalt ”99. Uppgift saknas” har använts i 25 fall(= 3,3 % av svaren). För någon enskild verksamhet högre andel som kan behöva beaktas

Områden som kan betraktas som både som "NÄRA”- SITUATIONEN Civil status   Fast relation Sociala kontakter Hushållets sammansättning Barn under 18 år i hushållet Egna barn Områden som kan betraktas som både som förutsättningsskapande och som utfallsområden

Civil status Många verksamheter har fullständig eller god registrering

Civil status 2012 Svarsalt ”9. Uppgift saknas” har använts i 10 fall(= 1,3% av svaren). – dvs svarsinnehållet godtagbart

Fast relation Många verksamheter har fullständig eller god registrering

Fast relation 2012 Svarsalt ”5. Uppgift saknas” har använts i 27 fall(= 3,5 % av svaren). – dvs svarsinnehållet i allmänhet godtagbart.

Sociala kontakter Många verksamheter har fullständig eller god registering

Sociala kontakter 2012 Svarsalt ”9. Uppgift saknas” har använts i 9 fall(= 1,2 % av svaren). – dvs svarsinnehållet gott.

Hushållets sammansättning Många verksamheter har fullständig eller god registering

Hushållets sammansättning 2012 Svarsalt ”5. Uppgift saknas” har använts i 4 fall(= 0,5 % av svaren). – dvs svarsinnehållet gott.

- Barnvariabler 2012 Båda frågorna har mer än 10% ”Vet ej”-svar FÖRBÄTTRINGSOMRÅDE med tanke på vikten av att ”se barnen” "Antal barn hemma" är angivet till mellan 1-5 i 50 (93%) av de aktuella 54 posterna

Barn under 18 år i hushållet Många verksamheter har fullständig eller god registrering

Barn under 18 år i hushållet 2012 ”Barn under 18 år i hushållet” har Vet Ej-svar svar i 12,6% av posterna

Egna barn Många verksamheter har fullständig eller god registrering

Egna barn 2012 Frågan har Vet Ej-svar svar i 13,1 % av posterna

DAGAR i VÅRD Detta översiktliga mått på resursinsats på Axel klockan 6 i stjärnan har lyckosamt börjat registreras på en del ställen Bör ses som inspiration för de verksamheter som ännu inte nått lika långt

DAGAR i VÅRD 2012 Figur medelv för DiV vid enheter Med 10 el fler registreringar

KVÅ – Minst ett KVÅ registrerat Några verksamheter har registrerat (minst 1) KVÅ under upprepade år Bör ses som inspiration för de verksamheter som ännu inte nått lika långt

KVÅ 2 – de vanligaste 2012-2013 Ett stort antal KVÅ-koder har använts (se nästa bild). I nedanstående tabell har enbart KVÅn som använts 10 ggr eller fler inom resp KVÅ1 KVÅ2. KVÅ3 KVÅ4 för att få en överblick över vilka KVÅn som främst kommit till användning (och i vilken ordning (KVÅ1-4) ….för den som vill se mera detaljerat – se nästa bild!

KVÅ totalt 2012-2013 1233 registreringar ha gjorts enl nedanstående

Stjärnan 1 Avslutningsvis – är inget annat än fullständig registrering möjlig standard för de skalor som är Kvalitetsstjärnans bas. De patientsubjektiva dimensionerna tillsammans med professionella bedömningar SKALL finnas i varje post Närståendes börda är inte aktuellt för alla patienter Resursaxeln har vi redan tittat på i forma av DiV och KVÅ Häsoscreening betraktas nu som basdata (men tas upp här) från att tidigare ha varit på specialaxeln där nu remissionsindex ingår för schizofrenigruppen (som inte tas upp då mycket få registreringar gjorts). Tillfredsställelse med vård Upplevda Livs- besvär kvalitet GAF-S GAF-F (special Närstående- -axel) börda Resurser

Stjärnan 2 – skattningar som alltid skall finnas Nedanstående är registreringar där samtliga 3 patientsubjektiva skalor samt GAFF och GAFS finns många guldgula markeringar /och gula på väg att få guld/ - Övriga: HÖGPIORITERAT FÖRBÄTTRINGSOMRÅDE

Stjärnan 3 – Närståendes börda Många enheter har jämförelsevis få registreringar. Diskrepans mot flera verksamheter med skattningsnivå 50-60% väcker frågor. De verksamheter som har inriktning mot mer av yngre har snarare 70-80%. Erfarenhet från Resursgrupps-IP är att nästående inviteras och deltar som resurs för brukaren i ca 70 %. DISKUSSIONSOMRÅDE

Stjärnan 4 – Hälsoscreening Flera enheter har mycket god registerringsnivå kontinuerligt. Förklaring till varför Hälsoscreening inte registrerats på flera enheter eller i vissa fall med en lägre andelsprocent?

Slutord Med Delrapport 1 har klarlagts att rimligt goda förutsättningar i datainnehållet för fortsatta analys har skapats under senare år. Primära databaser till rapporten har kvalitetssäkrats Lokalt – TACK ALLA! Göran Eiman har sammanställt insamlade data som rensats/kvalitetssäkrats tillsammans med Bo Ivarsson, som gjort rapporten. Gemensamma GenomförandeGruppen (GGG) och Kvalitetsstjärnans AU har godkänt spridning av den Informera gärna de du tror kan vara intresserade om rapporten som finns på hemsidan www.kvalitetsstjarnan.se Frågor kring Delrapport 1 kan mailas till Kvalitetsstjärnans registeransvarig: goran.eiman@vgregion.se