Nya Varlaskolan - en skola för framtiden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Plan mot kränkande behandling
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
Skolans ordningsregler
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Välkomna 28/
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Planering.
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Dagordning föräldraråd 2/6
Välkomna till Skogens föräldramöte!
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Välkomna.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hej och välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Föräldramöte Ht
Den individuella utvecklingsplanen
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkommen på föräldramöte!.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
SÄRSKOLAN I KUNGSBACKA 2003
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
En liten plan för likabehandling
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Elevdemokrati i praktiken
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Ordningsregler för lå 1718: För att skapa en trivsam, trevlig, trygg studiemiljö med arbetsro följer vi följande ordningsregler på Junedalsskolan: På Junedalsskolan.
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Nya Varlaskolan - en skola för framtiden

http://www.youtube.com/watch?v=b9-EM3FPIU0

Läget under förra läsåret Evakueringslokaler Lokaler på två ställen med ”spring” emellan 3 arbetslag(7-9) med 5-7 klasser i varje Särskolan spridda i olika byggnader

Läget från hösten Helt ny huvudbyggnad med bl.a nytt cafe nytt uppehållsrum ny skolgård med multisportarena ny matsal och nytt bibliotek från lå 09/10 4 nya arbetslag i åk 7-9 med 4-5 klasser i varje (mer info senare om detta), 1 arbetslag i åk 6 och 1 arbetslag för särskolans grupper Varje arbetslag 7-9 har egna samlade lokaler Varje klass har ett hemklassrum Varje klassrum är utrustat med Smartboard Särskolans lokaler finns i tre av arbetslagen 7-9

Arbete för en nystart

Varlaskolans avsiktsförklaring Att skapa ett varumärke – ”Varlaskolan – en skola för framtiden” genom en: Vision Devis Grundsyn på förhållningssätt Verksamhetskoncept Pedagogisk grundsyn Pedagogisk grundmetod Grundsyn på betyg och bedömning

Varlaskolans Vision Varlaskolan skall bli en skola av yppersta klass i riket genom att Nå höga resultat i sin betygssättning (Detta skall visa sig i Skolverkets redovisade nationella mätningar och statistik) Ha höga positiva resultat i brukarundersökningarna Ha höga positiva resultat i medarbetarenkäten

Varlaskolans Devis Kunskap är vår styrka

Vår logotype är ännu inte helt klar, men kommer att se ut ungefär som nedan

Varlaskolans grundsyn på förhållningssätt Varlaskolan skall ge alla elever möjlighet att göra egna aktiva val till gymnasieskolan och arbetslivet genom att utgå från att alla elever kan och vill lära sig arbeta tydligt med att få eleven väl förtrogen med vad läroplanen och kursplanerna säger använda lokal pedagogisk planering (LPP) som ett redskap Arbetet pågår kommunövergripande utgöra en lärande organisation där alla vågar visa vad de kan, både vuxna och elever uppmuntra goda idéer från elever och vuxna framhålla goda exempel från elever och vuxna använda varandras kompetens

Varlaskolans Verksamhetskoncept Vi på Varlaskolan vill ge eleverna ” kunskap för framtiden” genom en akademisk grund för all verksamhet styrdokumenten LPP IUP behöriga lärare

Varlaskolans Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill uppmärksamma goda resultat och prestationer genom diplom stipendier ceremonier att goda resultat och prestationer är ”status”

Varlaskolans Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill ge eleverna arbetsro genom ”Startblocket” * att uppmärksamma det goda beteendet att uppmärksamma ansvarstagande levande och kända ordningsregler

Varlaskolans Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill se varje elev genom små klasser ”Startblocket”* vuxna vid entréerna vid skoldagens början vuxna som del av elevernas raster Varlaskolans bemötandekod*

Startblocket Läraren finns i klassrummet när eleverna kommer res. Så ofta detta är möjligt Läraren välkomnar eleverna till klassrummet genom att heja på /se varje elev Eleverna går lugnt in och sätter sig vid sina platser Lärare och elever hälsar gemensamt på varandra Lektionen avslutas med att eleverna ställer i ordning sin arbetsplats/klassrummet Eleverna ställer sig upp Elever och lärare säger ”hejdå” till varandra

Varlaskolans Bemötandekod Vi på Varlaskolan vill stärka respekten för skolan genom att följa yrkesetiken att visa stolthet över vår skola att visa stolthet över vår professionalism att alltid ha en positiv attityd gentemot våra elever, kollegor och brukare att ha tydliga ordningsregler och följa dem att bära namnbricka

Varlaskolans Bemötandekod (forts) Vuxna hälsar elever god morgon vid tilldelad entré Lärare välkomnar eleverna vid lektionsstart Vi hälsar tydligt på varandra hela dagen Eleverna skall fostras i att hälsa och säga tack för hjälpen Eleverna skall återställa sitt klassrum efter varje lektion

Varlaskolans Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill ge varje elev trygghet och tillit genom ”bemötandekod”*/ansvar ”APA” – alltid positiv attityd att våra ordningsregler är kända och respekterade i organisationen att vår likabehandlingsplan är känd och respekterad i organisationen mentorer/mentorsgrupp/mentorsträff arbetslagstillhörighet elevhälsoteam elevråd/klassråd Livskunskap trygghetsteam* trygghetsvärd cafévärd

*Trygghetsteam Termen Trygghetsteam ersätter termen Kamratstödjarteam Trygghetsteamet består av kurator, trygghetsvärd* och skolsköterska, samt en lärare och några elever från varje arbetslag Trygghetsteamet arbetar förebyggande mot mobbning och kränkande behandling samt som ”stödjande vuxna” och ”stödjande kamrater”

*Trygghetsvärd Skall finnas tillgänglig för eleverna I cafeterian I uppehållsrummet I arkaden På skolgården På busshållplatsen m. fl. platser

Trygghetsvärd (forts) Skall vara de vuxna behjälplig för elevernas skull vid Idrottsdagar Årskursdagar/lagdagar Temadagar IUT (individuell utvecklingstid) Mentorsträff Avslutningar m. fl. aktiviteter

Trygghetsvärd (forts) Skall ordna fritidsaktiviteter under skoltid för Varlaskolans elever I uppehållsrummet I idrottssalarna På skolgården

Trygghetsvärd (forts) Skall bidra till lugnet på skolan genom att stävja bråk mellan elever utreda bråk mellan elever aktivera elever stävja skolk (kontroll)

Varlaskolans Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill ge eleverna glädje och gemenskap genom ”vi-anda” – gemensamma traditioner och arrangemang (lagdagar, turneringar, utställningar, uppträdanden mm) vuxna som bryr sig (mentorer, cafevärd, trygghetsvärd, trygghetsteam mm) vuxna som hälsar på eleverna vid entréerna varje morgon vuxna som välkomnar eleven till varje lektion, till matsal etc elevens delaktighet i elevråd, klassråd, mentorsträffar, Livskunskap mm

Varlaskolans Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill uppmärksamma ansvarstagande genom trygghetsteam* att uppmärksamma goda förebilder ansvarsveckor (rutiner) ansvar i egna arbetslagets lokaler (rutiner) ansvar i hemklassrummet (rutiner) ordningsregler som tydligt trycker på ansvar

Varlaskolans ordningsregler Vi på Varlaskolan kränker inte varandra. Det betyder bl.a. att du inte använder svordomar, könsord , rasistiska gester och symboler eller på annat sätt utsätter andra för kränkande beteende. Vi på Varlaskolan stör inte varandra i arbetet . Det innebär bl.a. att du kommer i tid, att du inte pratar rätt ut i klassrummet, att du har med dig det du behöver för arbetets genomförande, att du har din mobil etc. avstängd, att du inte tuggar tuggummi eller äter godis och att du följer de vuxnas instruktioner. Vi på Varlaskolan förvarar våra tillhörigheter i därför avsedda skåp. Det innebär bl.a. att du inte tar med dig ytterplagg, huvudbonader etc. in i klassrum, matsal, bibliotek m.fl. lokaler Vi på Varlaskolan fotograferar eller filmar inte varandra eller gör ljudupptagningar under skoltid utan tillstånd från rektor.

Varlaskolans ordningsregler, forts. Vi på Varlaskolan är rädda om skolans lokaler och allt som hör därtill, som t.ex. möbler, böcker och materiel. Borttappade eller fördärvade böcker och/eller annan utrustning/ material skall ersättas av eleven till överenskommet pris. Vid skadegörelse skall vederbörande betala för skadegörelsen. Även skadegörelse som uppkommit genom olyckshändelse skall ersättas. NOTERA: Full kostnadsersättning kommer att tas ut! Vi på Varlaskolan röker eller snusar inte, dricker inte alkohol eller använder droger under skoltid. Vi på Varlaskolan medför inte farliga föremål, t.ex. kniv eller tändare, till vår arbetsplats. Skolan kan utan elevens vetskap på rektors beslut, visitera elevskåpen och dess innehåll. Detta kan ske vid t.ex. misstanke om brott eller annan allvarligare misstanke om förvaring av t.ex. någon typ av drog, stöldgods, alkohol eller annat.

Varlaskolans Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill uppmuntra och stödja ”den kreativa olikheten” genom bl.a. ”Livskunskap”/värdegrundssamtal elevuppträdanden intresseprofiler IUT

Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill erbjuda ”intresseprofiler” genom Fotbollsklass Musik/Bildklass Entreprenörsklass IUT (individuell utvecklingstid)

Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill ligga i framkant vad gäller it och teknik genom trådlöst nätverk Smartboard i varje klassrum datorportfölj till varje lärare deltagande i en till en – datorportfölj till varje elev fr ht 2011, datorportfölj till entreprenörsklassen fr ht 2010 It-utbildade lärare – PIM, Unikum, Smartboard mm

Verksamhetskoncept (forts) Vi på Varlaskolan vill få varje elev att vara stolt över sin skola genom att uppmärksamma goda prestationer och resultat traditioner ceremonier stipendier medieuppmärksamhet

Metoder för att nå vårt mål Vi på Varlaskolan skall se till att ordningsreglerna är ett levande dokument och är väl kända av all personal, alla elever och föräldrar Likabehandlingsplanen är ett levande dokument och är väl känd av all personal, alla elever och föräldrar använda oss av det s.k. Startblocket

Metoder för att nå vårt mål (forts) Vi på Varlaskolan skall se till att arbeta aktivt med vår LPP på organisationsnivå – Skolans/Läsårets LPP på gruppnivå - ämnets – terminens LPP på individnivå – elevens IUP Detta arbete är under utveckling bl.a. på förvaltningsnivå använda Mentorstiden och IUT till kunskapskontroll kunskapsuppföljning kunskapsinhämtning

Metoder för att nå vårt mål (forts) Vi på Varlaskolan skall uppmärksamma varje läsårsstart dela ut diplom för ”goda studieresultat” och ”god utveckling i övrigt” i åk 6 och 7 varje läsår dela ut stipendier för ”goda studieresultat” i åk 8 och 9 varje läsår i olika ämnen dela ut stipendier i åk 8 och 9 för ”god utveckling i övrigt” varje läsår Ceremonierna sker under ordnade former i aulan

Varlaskolans Grundsyn på betyg och bedömning Verksamheten skall i alla delar genomsyras av vad styrdokumenten säger Skollag Grundskoleförordning LPO Kursplaner Skolverkets allmänna råd Tydliga väl kända definitioner vad gäller: Diagnostiskt prov, läxa, läxförhör, prov, temaarbete, oförberett prov mm

Sammanfattning Vi på Varlaskolan arbetar för att ge eleven kunskap som ett verktyg att kunna påverka den egna framtiden uppmärksammar goda prestationer arbetar för att ge eleven arbetsro bl.a. genom startblocket arbetar för att ge eleven trygghet genom trygghetsteam, trygghetsvärd, mentor, hemklassrum mm

Sammanfattning (forts) Vi på Varlaskolan arbetar med att utveckla elevens ansvarstagande arbetar för att skapa en gemensam anda arbetar för att utveckla elevens data-/it-kunnande ger eleven valfrihet genom intresseprofiler och IUT erbjuder tekniskt välutrustade lokaler