Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fakta och information om högskolestudier Presentationsmaterial 2012
Advertisements

Fakta och information om högskolan
Allmänt om studier vid Lunds universitet
Att vara dansk student vid Lunds universitet Öppet Hus 15 mars 2014
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Läsa program eller fristående kurser?
Utbildning på universitet och högskolor
Gävle den 12 november 2009 vhs.se - syvsidorna Vad är på gång just nu
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Antagningssystemet – finns det någon räddning? NUAK 19 september 2011 Jörgen Tholin, Högskolan på Gotland.
Att söka till högskolan
38 minuter med tåget från Göteborg!
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
BOLOGNAPROCESSEN vad är det och vad kommer den att innebära?
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Ny lärarutbildning start ht-11
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Biomedicinsk analytiker:
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Studieplan NUAK Catherine Zetterqvist och Annette Larsson.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Uppdelning av nuvarande grundutbildning i två nivåer grundnivå upp till 3 år med kandidatexamen eller högskolexamen efter 2 år avancerad nivå med magisterexamen.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Hur blir man klok på universitetet?
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Bolognaarbete vid Institutionen för Datavetenskap, Umeå Lennart Edblom.
Att vara dansk student vid Lunds universitet Öppet Hus 12 april 2015.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
Anstånd och studieuppehåll
Seminarium om tillgodoräknande
Avancerad nivå Grundnivå Forskarnivå Doktorsexamen Konstnärlig doktorsexamen Licentiatexamen Konstnärlig licentiatexamen Doktorsexamen Konstnärlig doktorsexamen.
Sv Tillämpning av tillträdesreglerna Bra exempel och knepiga fall Amer Chuhan.
Att söka till högskolan
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Välkommen till studentdagen 2016
Grundläggande och särskild behörighet
Inför årsredovisningen (HST, HPR och övriga återrapporteringskrav)
Att söka till högskolan
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Anders Vestin Klara Nordström
Anders Vestin Klara Nordström
Att söka till högskolan
Att söka till högskolan med en IB-examen
Att söka till högskolan
Presentationens avskrift:

Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket

Högskoleverkets uppgifter Främja högre utbildning genom •utredningar och analyser •information •kvalitetssäkring •tillsyn •bedömning av utländsk utbildning

Myndighetsutövande •granska utbildningskvalitet och ge tillstånd att ge vissa examina •kontrollera att högskolan följer lagstiftningen men •inte att styra högskolan

Bolognaanpassningen i korthet •tydliga och jämförbara examina med en gemensam referensram •tre utbildningsnivåer som bygger på och förutsätter varandra •ett gemensamt poängsystem •större rörlighet genom erkännande av studier och yrkesverksamhet •europeiskt samarbete inom kvalitetssäkring

Vägen till den nya högskoleutbildningen •arbete centralt och på lärosätena sedan starten 1999, Diploma Supplement utfärdas automatiskt sedan 2003 •propositionen "Ny värld - ny högskola" från regeringen i juni 2005 •behandling och beslut om högskolelagen i riksdagen i februari 2006 •regeringen beslutar om en ny högskoleförordning i juli 2006

Politiskt känsliga frågor •Hur skulle fördjupning garanteras? •Relationen avancerad nivå - forskarnivå ett problem.

Den nya utbildnings- och examensstrukturen  tre utbildningsnivåer införs  helt ny masterexamen och nya konstnärliga examina

Tre utbildningsnivåer för generella examina  Grundnivå högskoleexamen,/konstnärlig högskolexamen 120 högskolepoäng kandidatexamen/konstnärlig kandidatexamen, 180 högskolepoäng  Avancerad nivå magisterexamen/konstnärlig magisterexamen, 60 högskolepoäng masterexamen/konstnärlig masterexamen, 120 högskolepoäng  Forskarnivå licentiatexamen, 120 högskolepoäng doktorsexamen, 240 högskolepoäng

Förändringar i yrkesexamina •en del yrkesexamina tas bort och andra ändras •en yrkesexamen är antingen på grundnivå eller på avancerad nivå

Den nya utbildnings- och examensstrukturen  ett nytt poängsystem införs: 1 p = 1,5 hp  en ny sjugradig betygskala kan användas  huvudämne ändras till huvudsakligt område  målbeskrivningar införs för alla examina

Examensbeskrivningar Mål för examen i form av studentens •kunskap och förståelse •färdighet och förmåga •värderingsförmåga och förhållningssätt

Övergångsbestämmelser •Förändringarna träder i kraft den 1 januari genom att bland annat antagningsreglerna ska tillämpas under våren. •Examina enligt de nya reglerna får utfärdas först efter den 1 juli 2007 men man måste ha läst någon kurs efter den 1 juli. Har man slutfört sin utbildning före utgången av juni skall de äldre examensbestämmelserna tillämpas.

Vad innebär den nya högskoleförordningen för fördelar? •Byte till lärandeperspektiv. •En mer användbar examensordning. •En utbildning som mer liknar resten av Europa (på sikt, i alla fall).

Vad är ett huvudsakligt område? Hur mycket kan det variera inom en utbildning? •”Det huvudsakliga området”: ett begrepp som täcker huvudämne och kunskapsområde. •Det kan, men måste inte, vara detsamma för examen på grundnivå och på avancerad nivå. •Det måste dock finnas en koppling mellan nivåerna så att den avancerade nivån bygger på grundnivån och förstärker progressionen i utbildningen.

Hur ser progressionen ut inom nivåerna? • Utbildningarna ligger totalt sett på grundnivå eller avancerad nivå. • Hur beskriver man progressionen inom respektive nivå, när samma nivå gäller för alla ingående kurser? • Kan kursernas progressiva relation till varandra definieras på annat sätt än genom förkunskapskraven, dvs. genom vilka kurser som måste ha föregått den kurs som kursplanen beskriver?

Hur kopplas kursmål till examinationsmål? •Kursplaner skall innehålla ”kursens fördjupning i förhållande till examensfordringarna”. •Enkelt för programutbildningar, men för fristående kurser?

Kan samma kurs ges på flera nivåer? •Kursen i sig är antingen på grundnivå eller på avancerad nivå. •Högskolan äger rätt att besluta om tillgodoräknande. Kan kurser på grundnivå tillgodoräknas i en examen på avancerad nivå? •Examenskrav: 60/120 hp ”med viss inriktning som varje högskolan själv bestämmer” varav 30/60 hp ”inom det huvudsakliga området”.

Övergång mellan avancerad nivå och forskarnivå •Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå: examen på avancerad nivå. •Särskild behörighet: bara om nödvändigt för att klara forskarutbildningen. •Fakultetsnämnden bestämmer bedömnings- grunder vid urval av sökande men enbart förväntat tillgodoräknande får inte ge företräde.